5 gode råd til salgsledelse

Jobbet som salgsleder er et af de mest spændende og udfordrende job i enhver salgsvirksomhed. Der stilles mange krav til den moderne salgsleder, som først og fremmest bliver målt på sin evne til at opnå optimale resultater gennem sine folk. Jo bedre dine sælgere præsterer, jo bedre bliver dine og virksomhedens samlede resultater. Derfor bør du som salgsleder stræbe efter skabe motiverede, målrettede og effektive sælgere. Dette er lettere sagt end gjort, og kræver en professionel, strategisk og struktureret tilgang til jobbet som salgsleder. Med denne video hjælper vi dig på vej med 5 gode råd: Sæt indsatsmål, Definér best practise, Fjern Undskyldningerne, Vær sammen med sælgerne i salget og Husk de små berøringer.

Klare indsatsmål er en forudsætning for at kunne yde en målrettet salgsindsats og her er det afgørende, at du som salgsleder forstår at sætte klare rammer for dine sælgere. For at sætte realistiske og skarpe målsætninger for dine sælgere, bør du som salgsleder tage dig tid til, at få et grundigt indblik den enkelte sælgeres aktuelle udfordringer og opgaver.

Én ting er at sætte klare indsatsmål, noget andet er at gøre dine sælgere bevidste om hvordan de bedst når disse. I denne forbindelse bør du forstå at definere best practise, så sælgerne er bevidste om hvordan den enkelte opgave udføres på den bedst mulige måde – så de efterfølgende vil være i stand til at gentage denne proces.

En af de største forhindringer i det daglige salgsarbejde, er de mange undskyldninger som opstår. En dygtig salgsleder må derfor være i stand til at fjerne undskyldningerne – både sine egne og sine sælgeres. Allerede inden salgsprocessen har mange undskyldninger for, hvorfor salget ikke går hjem. Det er derfor vigtigt at kunne skelne mellem, hvad der er reelle undskyldninger og hvad der er hæmmende overbevisninger. På den måde kan du hjælpe dem til at imødekomme deres udfordringer og problemer på en mere konstruktiv måde. Formår du på den måde at vende dine sælgere til at stille sig selv de rigtige spørgsmål, vil de med tiden selv stand til at finde løsningerne på mange af deres udfordringer på egen hånd.

Det er altid en fordel at lære dine sælgere at blive mere proaktive og målrettede i deres arbejde. Samtidig er det vigtigt at huske, at du som salgsleder altid bør have et åbent øje for, hvor der er plads til udvikling og forbedring. Derfor er det vigtigt, at du stadig er sammen med dine sælgere i deres daglige salgsarbejde, så du kan hjælpe dem der, hvor det er nødvendigt. Det kan både dreje sig om sambesøg hos kunder eller ved at sidde ved siden af dem, når de kontakter kunden pr. telefon. Dine sælgere har behov for inspiration, en ny vinkel og for at forstå deres eget salg – og det skal du som salgsleder forstå at hjælpe dem med.

Dét at være sælger er dog stadig et meget selvstændigt job - ofte er de alene i deres opgaver og deres kontakt med kunderne. Derfor er det vigtigt, at du giver tilbagemeldinger på, hvordan den enkelte sælger klarer sig. Ros og anerkendelse fra salgslederen er vigtigt for den enkelte sælgers motivation – ikke kun når vi snakker målbare resultater, men også for den daglige indsats i salgsarbejdet. Med små berøringer i dagligdagen kan du sørge for at holde dine sælgere motiverede – enten med en mail, et opkald eller et solidt klap på skulderen. De skal føle, at de og deres indsats bliver bemærket, husket og værdsat, hver eneste dag.

Har du interesse i at styrke dine kompetencer og få nye, effektive og anvendelige værktøjer inden for salgsledelse, så kan du læse mere om vores kurser i salgsledelse her:

Field Sales Management

Profitable Sales Management



Du kan også finde flere gode råd inden for emnerne herunder:

Forhandlingsteknik

Successful Networking

Projektstyring


Den coachende samtale


Præsentationsteknik

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved