Premiere: 5 gode råd fra TACK

Hver gang du er til konference, messe eller en anden social eller professionel begivenhed, så er der et potentiale i at få udvidet og udviklet dit professionelle netværk. Ønsker du inspiration til hvordan du kan styrke dine kompetencer indenfor at netværke, giver denne video dig 5 gode råd: Forbered dig, Skab relationen, Husk elevatortalen, Kommunikér målrettet og Afslut med stil.

Grundig forberedelse er afgørende for udfaldet af en lang række af de situationer, vi går i møde gennem vores liv – både professionelt og privat. Det samme gør sig i høj grad gældende i forbindelse med networking. Står du foran en konference, messe eller lignende, bør du altid stræbe efter at indsamle så megen vigtig information som muligt: Hvem er de øvrige deltagere, hvad er programmet, hvem er det vigtigt, at du får talt med og hvordan skal du gøre det? Det er alle sammen spørgsmål, som du med grundig forberedelse bør tilstræbe at besvare inden selve begivenheden finder sted.

Når du står i en situation, hvor du forsøger at skabe en relation, bør du aldrig undervurdere betydningen af det førstehåndsindtryk du giver. Derfor bør du være forberedt på, hvordan du vil håndtere den indledende kontakt. Førstehåndsindtrykket beskrives i visse kredse med De 3 x 20: De 20 første ord, de 20 første skridt og de 20 første sekunder. Sørg for at have dem planlagt, så har du den største chance for at møde et nyt menneske på den gode måde.

Til mange begivenheder med et tætpakket program, er det ofte begrænset, hvor meget tid du får til at konversere med den enkelte person. Derfor et det afgørende, at du får ”solgt” dig selv bedst muligt indenfor kort tid. I denne forbindelse er ”elevatortalen” et vigtigt redskab at mestre. En god elevatortale bør indeholde en kort præsentation af dig selv og hvad du arbejder med, samt hvad du eventuelt kan gøre for den person du taler med. Også i dette tilfælde er forberedelse et nøgleord – så sørg for at have forberedt en skarp elevatortale, så du kan fortælle den uden tøven, og knyt gerne en historie eller en anekdote dertil. På den måde vil du blive husket for andet og mere end dit visitkort.

Vi mennesker har en naturlig tendens til at tale til andre mennesker, på samme måde som vi gerne selv vil tales til. Dette er dog ikke altid den bedste måde at føre målrettet kommunikation på. Jo bedre du er til at tilpasse din kommunikation efter modtageren, jo større sandsynlighed vil der være, for at du får dit budskab igennem. Du bør derfor stræbe efter hurtigt at bedømme hvilken en persontype du står overfor – om denne er til smalltalk eller kun er interesseret i at høre de specifikke informationer, som er vigtige for denne.

Til slut er det vigtigt at bemærke, at afslutningen af din samtale oftest er mindst ligeså vigtigt som det førstehåndsindtryk du giver. Står du i den uheldige situation, hvor du ikke føler du fik skabt det bedste førstehåndsindtryk, kan en god afslutning til tider redde meget i land. Modsat, kan betydningen af et godt førstehåndsindtryk forsvinde, hvis afslutningen ikke håndteres forkert. Derfor er det vigtigt at afslutte med stil, for det er dét du vil blive husket for – så sørg for at have øjenkontakt, giv et godt håndtryk og et smil når du afslutter samtalen.

Ønsker du at styrke dine kompetencer og få nye, effektive og anvendelige værktøjer inden for networking, kan du læse mere om vores kursus i Succesful Networking her

Du kan også finde flere gode råd inden for emnerne herunder:

Forhandlingsteknik

Projektstyring

Den coachende samtale

Salgsledelse

Præsentationsteknik

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved