Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Den nye virkelighed, som kræver at vi i vid udstrækning bruger mundbind, ændrer vilkårene for mange fag. Særligt servicefaget er dog mærkbart ramt, og det er derfor vigtigt at gøre sig tanker om, hvordan man nu bør gebærde sig for fremkalde den respons, man søger at opnå.
Mundbindet har ændret dynamikken i servicen, og der er nye perspektiver, vi ikke tidligere har gjort os tanker om, som vi nu er nødt til aktivt at tage hensyn til.
I det følgende stiller vi skarpt på 5 forhold, der hurtigt og ukompliceret vil hjælpe dig med at løfte serviceoplevelsen for dine kunder på trods af de mere begrænsende vilkår, du skal levere den under.
Øjenkontakt har altid været vigtigt, da den, som navnet antyder, er med til at skabe kontakt mellem mennesker. Det er et essentielt instrument i servicefaget, når du skal udvise empati og forståelse for kunden, dens position og dens holdninger, og øjenkontakten hænger dermed i mange sammenhænge sammen med den gode serviceoplevelse. I de nuværende, restriktive rammer får den kun endnu større betydning, da øjnene er den eneste del af dit ansigt, dine kunder kan se, og det er derfor afgørende, at du får brugt dette virkemiddel optimalt. Det kan virke ligetil, men det er for mange lettere sagt end gjort. Hav derfor et bevidst fokus på først og fremmest at søge øjenkontakten, da det viser, du er opmærksom på og gerne vil kunden. Fasthold hernæst øjenkontakten med kunden, da det af kunden vil tolkes som om, du udviser interesse for vedkommende og desuden virker mere selvsikker i dit budskab. Dette vil endvidere være med til at styrke din troværdighed samt din kundes tillid til dig.
Det næste forhold knytter sig også til øjnene, men ad en mere indirekte vej. Nu hvor det meste af dit ansigt i servicesituationen er skjult bag mundbindet, er det nemlig vigtigt, at du sørger for at smile mere, end du plejer, da smilet på dit ansigt vil forplante sig til dine øjne. Det skyldes, at vi har tendens til at knibe vores øjne sammen, når vi smiler tilstrækkeligt meget, og det vil sige, at et godt smil kan ses tydeligt i dine øjne. Smilet, og hvordan det skildres i dit blik, vil få dig til at virke langt mere imødekommende og vil kunne skabe en stærkere forbindelse imellem dig og kunden – og som man altid har sagt, er smilet den korteste vej mellem mennesker.
Artiklen fortsættes herunder.
Endnu en måde, hvorpå mundbindene hæmmer vores evne til at levere gode serviceoplevelser, er selvsagt ved at dække for vores mund; det vigtigste serviceredskab vi har at gøre godt med. Vores mundtlige kommunikation danner i langt de fleste situationer fundamentet for den serviceoplevelse, vi giver, og mundbindet kan her virke som en lyddæmper, der begrænser tydeligheden af vores kommunikation. Det kan føre til akavede situationer og i værste tilfælde lede til misforståelser mellem dig og kunden. Sørg derfor for at tale højt og tydeligt i mødet med kunden, og hav hele tiden fronten mod den person, du taler til, så du sikrer, at mundbindet ikke forvolder kommunikative eller lydmæssige gener i servicesituationen.
Kunder vil typisk have nogle bestemte forventninger til dig og det produkt/service, de er interesserede i, men omstændigheder kan have ændret, hvad kunderne kan få – eller måden de får det på, og derfor er det afgørende vigtigt, at du informerer herom, så kundernes forventninger ikke risikerer at være ude af trit med virkeligheden. Fortæl derfor kunderne, hvad der har ændret sig på det seneste, og hvordan de skal forholde sig, så de ikke risikerer at føle sig usikre eller bliver skuffede. Det er stadig en ny tid for de fleste – også dine kunder – så alt hvad du kan fortælle om det, kunden gerne vil have, vil være vigtigt for kundens samlede serviceoplevelse.
Det femte råd til hvad, du i denne tid bør gøre for at sikre den gode serviceoplevelse, er at takke dine kunder for, at de i det hele taget kom. Giv således tydeligt udtryk for, at du sætter pris på kunderne, og sikr dig samtidig, at kunderne også er klar over, at du er glad og taknemmelig for dem. Det vil øge sandsynligheden for, at de forlader dig med en god oplevelse af mødet med dig, og gøre dem mere tilbøjelige til at vende tilbage.
Som kunder forventer vi altid god service, og vi bliver omvendt skuffede, når servicen viser sig at være dårlig. Det er imidlertid kun den dårlige serviceoplevelse, vi deler med andre – enten online eller ved mund-til-øre – så det gælder om at minimere antallet af negative hændelser, hvis man vil rangere højere på diverse rangeringslister og -sider end sine konkurrenter. Det kan blive en udfordring i en tid, hvor mundbind hersker, men kan omvendt også vise sig at blive en mulighed, hvis du forstår at udnytte de nye vilkår og betingelser godt.