Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

5 områder der vil styrke medarbejderengagementet

Marie Kongsted, Salgs- og marketingdirektør hos TACK International
4 min.
13.12.2018

Alle taler om det – Hvem gør noget ved det?

Øget produktion, større medarbejdertilfredshed og loyalitet, lavere medarbejderudskiftning og øget profit. Det er blot nogle af de fordele, som kan linkes direkte til medarbejderengagement. Dét til trods viser flere undersøgelser fra bl.a. Gallup, at det er forsvindende få medarbejdere, der føler sig engagerede i og forpligtigede over for deres arbejdsplads – kun 10% i Europa. 10% er et overraskende resultat, når netop engagement og følelsen af forpligtigelse er blandt de områder, som mange virksomheder arbejder på at højne. Hvad er det, vi ikke forstår og formår?

Mange virksomheder investerer store mænger tid, penge og ressourcer i at skabe et arbejdsmiljø, der netop fremmer medarbejderengagementet. Nogle prioriterer motion i frokostpausen, og andre giver is på en varm sommerdag, men hvis vi ser bort fra personalegoder et øjeblik og tager de kritiske briller på, er det så muligt, at vi har tendens til at overse et eller flere aspekter af lederens rolle i forbindelse med at skabe medarbejderengagement og regner med at diverse quick fixes kan klare det?

Det er trods alt lederne, der i høj grad er ansvarlige for medarbejdertilfredsheden – og logikken foreskriver, at de dermed også må være delvist ansvarlige for manglen på samme. Måden, de leder og motiverer deres ansatte, påvirker de ansatte, hvad end det er i positiv eller negativ retning. Lavt engagement som følge af dårlig ledelse er den oftest angivne grund til medarbejderafgang.

I de følgende afsnit vil jeg stille skarpt på 5 områder, hvor du som leder kan træde i karakter og være med til at styrke engagementet blandt dine medarbejdere.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede artikler og podcasts

1. Kommunikation, kommunikation, kommunikation

Effektiv kommunikation er et af de vigtigste værktøjer, en god leder skal kunne mestre. Hvis man som leder rammer kommunikationen rigtigt, er det en af de mest effektive måder at engagere sine ansatte på. Det hjælper til at opbygge et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne føler sig frie til at stille spørgsmål og sikre nok i egen position til at turde at give sin nærmeste leder feedback. Derved får den åbne leder en enestående mulighed for at være på forkant med sit team og forhindre eventuelle negative situationer.

Derudover bør lederen være bevidst om vigtigheden af at tilpasse sin kommunikation, så den passer bedre til og rammer de respektive medarbejdere. Det kræver, at man lærer sine medarbejdere godt at kende, bl.a. igennem åbne diskussioner – både på tomandshånd og i plenum. Regelmæssig kommunikation vil resultere i et dybere kendskab til og forståelse for den enkelte medarbejders fortrukne kommunikationsstil.

 

2. Sæt kursen

Det er ikke ligefrem noget, der kan overraske nogen, men dette er en vigtig faktor i forhold til engagement: en leder skal være i stand til at udstikke en kurs og skabe en følelse af sammenhæng og formål for deres team. Medarbejdere, der forstår, hvordan deres mål og arbejdsopgaver passer ind i teamet og i virksomhedens overordnede mål, føler generelt, at deres arbejde er mere meningsfyldt, og at de bidrager positivt til virksomhedens fremtidige udvikling, hvilket naturligt fører til en større følelse af forpligtigelse og engagement. Ledere bør have overblik over virksomhedens prioriteter og være i stand til at kommunikere vigtigheden af disse ud til deres ansatte for at undgå misforståelser.

 

Artiklen fortsættes herunder. 

3. Konflikter og konfrontationer

Ingen synes, det er sjovt at skulle afholde en ’svær’ samtale, men for en leder er de en del af jobbeskrivelsen – om man kan lide det eller ej. Hvis den bliver grebet rigtigt an, kan disse samtaler styrke tilliden og respekten mellem lederen og den ansatte, men det kræver den rette tilgang og ikke mindst øvelse.

Hvad end den svære samtale skyldes den ansattes præstation eller en konflikt blandt medarbejderne, så skal den tages med det samme og hverken udskydes eller undgås. Konsekvenserne af ikke at få afholdt de svære samtaler kan være fatale for engagementet og munde ud i et endnu større tidsforbrug for at få løst en konflikt, der er eskaleret. For at sikre det bedste resultat, er det vigtigt, at lederen er forberedt på mødet og har fokus på, hvad man ønsker, der skal komme ud af samtalen. Lederen bør naturligvis også være åben og lyttende, og indbyde til en ærlig og konstruktiv dialog, hvor medarbejderen har en reel mulighed for at præsentere sit synspunkt.

 

4. Den empatiske leder

Lederens empatiske evner er af stor betydning for både den enkelte medarbejders og for hele teamets motivation og engagement.

Men er vi ind imellem bange for at involvere os og stille spørgsmål - fordi det tager for meget tid, eller man er usikker på det svar, man får, og hvad man skal gøre ved det? Ledere, der udviser interesse for og investerer i deres ansattes udvikling, vil hjælpe deres medarbejdere til at optimere deres præstation og derigennem blive mere motiverede og selvkørende i deres opgaveløsning. Derfor er tiden godt givet ud.

Hvis du stiller spørgsmål, bliver du i stand til bedre at kunne identificere individuelle behov og præferencer, og dermed får du muligheden for at kunne tilpasse din kommunikation og tilgang til individet, hvilket forstærker dine medarbejderes følelse af at være hørt, set og støttet, hvilket må være lederens ultimative mål.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede kurser

5. Medarbejderne betyder alt!

Flere ledere har et forkert billede af, hvorfor det er netop dem, der havnet i lederstolen. De tror, at de sidder der, fordi de er de bedste – til det hele. Intet kunne være mere forkert. For at skabe et succesfuldt team er det altafgørende at lederen anerkender, hvorfor den enkelte medarbejder er ansat, og hvilket bidrag, de yder til teamets og virksomhedens succes. Ikke mindst skal de også sørge for, at medarbejderen bliver set og hørt i resten af organisationen. For at sikre og løfte engagementet og selvtilliden hos den enkelte medarbejder er det vigtigt, at lederen giver ”credit” for en god indsats videre i stedet for at stjæle den ros, der burde havne et andet sted. De ledere, der ikke er sikre nok på deres egne evner, har svært ved at håndtere, at der er ting, deres medarbejdere er bedre til, end dem selv. Jo før du som leder accepterer det og glæder dig over at være omgivet af dygtige medarbejdere, jo før kan du få overskud til at fokusere på det, der betyder noget, nemlig at lede og inspirere de mennesker, der hver dag yder en indsats for virksomheden. Det er det engagerede team, der skaber succesen. Ja, med en god leder i front, men en god leder er ingenting uden teamet.

Gør du noget ved det?

 

Hent den gratis e-bog ”8 artikler til den nye leder” her.

af Marie Kongsted

Salgs- og marketingdirektør hos TACK 

 

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.