"Hvem vil vælge dig som sin leder?"

Af Jens Dalgaard, adm. direktør, TACK International

Nutidens medarbejdere vælger i stigende grad deres næste chef frem for deres næste virksomhed.

Hvis det er dig, der er chefen, hvad vil du så gøre ved det?

Mit råd er, at du gør noget ved din kommunikation. Du skal være i stand til at formidle, at du ER en leder, som det er umagen værd at arbejde for. At du er stærk, fordi du kan nå planlagte mål og resultater, skabe en sund kultur på arbejdspladsen og holde på andre dygtige og glade medarbejdere. Og at du er i stand til at undgå, at arbejdspladsen bliver en sandkasse eller en hønsegård.

Er det svært? Det er i hvert fald ikke indviklet. 8 gode råd klarer det meste af arbejdet. Og hvad hvis du ikke er en født leder? Dertil er der kun at sige, at selv om man ikke er det i forvejen, kan man blive det - men kun, hvis man øver sig.

1. råd: Brug din autoritet
Din måde at være på, styrken i det du siger og måden, du bruger din krop på, betyder mere, end hvad du siger. Vær sikker på dig selv og kommunikér med dine medarbejdere, som du gerne selv vil kommunikeres til. På den måde bliver du forbillede for din organisations kommunikation såvel internt som eksternt.

2. råd: Vis, hvad du står for
Kommunikation er stærkere, når dine medarbejdere ved, hvem du er, og hvad du står for. Om det kaldes branding, værdier eller vision er sådan set lige meget, bare det er tydeligt, hvad der menes, nemt at forstå i forhold til medarbejderens hverdag og med til at inspirere den enkelte til mere.

3. råd: Brug dine medarbejdere. Det vil de gerne have
Ledelseskommunikation skal være to-vejs, og alle vil gerne høres. Find dine gode kanaler blandt dine medarbejdere, lyt med ros og brug de gode ideer, men glem Jante og husk din kilde - fortæl den resterende organisation hvor ideen kom fra.

4. råd: Lad være med at behandle alle ens. De er ikke ens
Forstå dine medarbejderes generelle psykologiske adfærd og motivationsmønster. Tilpas dit budskab, kommunikationsform og strategi til den person eller gruppe du står over for. Forberedelse kan være afgørende for selv den spontane kommunikations succes.

5. råd: Følg “80 / 20” - reglen: 20 pct. beskedder og 80 pct. samtale
Brug kun 20 procent på information, men 80 procent på kommunikation. Kommunikation skaber handling gennem påvirkning af tanker og følelser. Information kan alle selv skaffe sig (men sørg for effektive informationskilder, f.eks. et stærkt intranet.)

6. råd: Vær modig. Indrøm fejl, og at du ikke kan eller ved alt
Kommunikér åbent og ærligt. Det er ikke altid, du kan fortælle, hvad der kommer til at ske. OK, så sig dét; forklar hvorfor, og hvornår du kan. Alle kan lave fejl. Lad være med at tro, det ikke bliver set, men indrøm og forklar, hvad du har tænkt dig at gøre ved det og hvordan du vil sikre, det ikke sker igen.

7. råd: Overdriv ikke. De ved godt, hvad der er vigtigt
Er budskabet vigtigt, skal kommunikationen give udtryk for det; men fald ikke i ”ulven kommer-” fælden. Der skal være et fornuftigt match mellem indpakning og budskabets vigtighed. Teknologien kan hjælpe med meget, men skal bruges rigtigt.

8. råd: Kommunikation er en konkurrence om opmærksomhed. Vind den!
Medarbejderens dagligdag er et virvar af budskaber fra systemer, kollegaer og omverden. Konkurrencen er stor, og dine medarbejdere vælger selv, hvad de tænker og mener. Det, der er din opgave som leder, er at vinde den konkurrence ved at få alle med give dem det rigtige fokus.
Så vælger de dig. Og så får din virksomhed de folk, den behøver.

Relaterede links:
People Management - Ledelsespsykologi, Motivational Leadership, NLP - effektiv kommunikation

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved