"Når tale er guld"

Er køen af kunder ved butiksdøren blevet mindre? Eller er den helt væk? Så stilles der skærpede krav til sælgeren og hans kommunikation: Nu skal der overtales. Det er noget andet end at tage mod bestillinger fra en kø af ivrige købere.
En sælger skal være tydelig omkring den værdi, han kan tilføre kunden. Klar i sit udtryk, kundeorienteret.
For at opnå dette skal man kunne flytte meninger og holdninger. Man skal ikke kun opbygge et logisk sammenhængende budskab, men også levere det med indlevelse og overbevisning.

"Tale er sølv, men tavshed er guld," siger ordsproget. Det gælder ikke i denne sammenhæng. Tale - forstået som kommunikation ansigt til ansigt - er afgørende, når det gælder om at overbevise. For at blive i sammenligningen: Tale kan veksles til guld.
Hvis man vil brænde igennem med sit budskab, skal man tænke følelser ind i sin kommunikation.

Du kan i den forbindelse stille dig selv tre kritiske spørgsmål til dit budskab:

  • Taler jeg direkte til mine tilhørere eller i generelle almindeligheder?
  • Hvilke følelser hos mine tilhørere taler jeg til?
  • Hvor vil jeg have tilhørerne hen følelsesmæssigt og med hvilke virkemidler?


Vigtigheden af følelsesmæssige udtryk i talt kommunikation og det kraftfulde indtryk, som det følelseslade udtryk efterlader hos tilhøreren, har været kendt og anerkendt altid. Romeren Cicero kunne fælde magthavere med sine ord. Men han nøjedes ikke med at holde taler på Forum Romanum. Han udviklede teorien om den strategiske brug af følelser som værktøj, og hans redskaber er blevet flittigt brugt af alle store overbevisere.

Forudsætningen for succes med følelser i kommunikationen er, at man ved, hvad man gør. Det kan læres. Og så skal der øves, øves og øves.

Relaterede links:

Præsentationsteknik, Dramatisk kommunikation

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved