"Sælg ordentligt"

Af Jens Dalgaard, adm. direktør, TACK International

"Fyr ordentligt": Principielt kan man ikke være uening i, hvad den nybagte ph.d. Helle Kryger Aggerholm giver udtryk for i Børsen 29. maj. Selvfølgelig skylder man medarbejderne og virksomheden at gå seriøst til den kedelige opgave, at fyre folk, som ikke har fortjent det.

Når det er sagt, så virker ph.d-projektet som et klassisk skrivebordsstudie. Hvordan kan det være overraskende, at medarbejderne er "rasende over måden, ledelsen kommunikerer på?" Enhver, der har med ledelse til hverdag at gøre, ved, at når lynet slår ned, skal der være en lynafleder, og det kan ikke være andre end budbringeren, altså mellemlederen. Det er en bunden opgave med en masse velkendt koreografi - både fra medarbejdernes og ledelsens side. Én ting er helt sikker: Alle er klar over, at fyringer er i farvandet. Medierne beskæftiger sig jo ikke med andet. Og de fleste større virksomheder er i stand til at planlægge det godt, især hvis der er flere, der skal opsiges på en gang.

Der, hvor det trykker ledelsesmæssigt i øjeblikket, er et helt andet sted. Sagen er, at konjunkturerne har været så gunstige, at ægte lederskab er en halvglemt disciplin. Alt for længe har det drejet sig om at administrere i et marked, hvor kunderne stillede sig op uden for butiksdøren og viftede med kortet. Men godtvejrssejladsen er forbi.

Det, der er mangel på nu, er ikke fyrbødere, men chefer, der ved, at salg ikke sker af sig selv, men som resultat af energisk indsats ansigt til ansigt med kunderne. Det kræver ledelse, træning, korpsånd, målbevidsthed, bevidsthed om at måle og meget mere.

Fyr ordentligt? Ja, ja. Sælg ordentligt: Det er der fremtid i.

Relaterede links: Field Sales Management, Profitable Sales Management, Teamudvikling, Salgskurser

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved