"Vækst, salg og rekruttering: Tænk BA og B.SC"

Af Jens Dalgaard, adm. direktør, TACK International

Mens regeringen og Dansk Industri er indbyrdes uenige om, hvorvidt der
skal stimuleres til mere vækst i samfundet som helhed, er
problemstillingen anderledes enkel for mange virksomheder: Der er
positioner, som skal forsvares i et usikkert marked, hvilket kræver en
offensiv strategi, ikke en defensiv - altså vækst.

Vækst forudsætter mersalg. Ja, alene fastholdelse af det niveau man står på kræver forbedret salg. Hvordan skal man løfte den opgave, når
kvalificeret arbejdskraft - sælgere - er sværere at få fat på end nogensinde før?

Mit forslag til virksomhederne er at tænke i rekruttering af unge med
bachelor-graden. De har et godt vidensgrundlag, en veludviklet systematik til at lære nyt og en passende alder. De er yderligere vant til at læse engelsk. De er ikke eksperter i hverken medico-, maskin- eller
fødevareindustri, men det kan de hurtigt blive ved en målrettet indsats.

Kan de sælge? Ikke alle sammen. Men ved at screene
personlighedsorienteret er det muligt at vælge den halvdel, som har
potentialet, og så er resten et spørgsmål om målrettet salgstræning og
en trainee-periode sammen med erfarne kolleger. Det er erfaringen hos
TACK International, at sådanne forløb virker.

Er det ikke synd for de unge, at de bliver lokket væk fra
kandidatstudiet? Jeg vil klart advare mod at bortføre og indespærre
nogen. Dog tror jeg også, at der er nok, som godt kunne tænke sig at
prøve kræfter med det virkelige liv, inden de måske, efter nogle år,
vender tilbage til systemet - hvad de jo kan, når de har en bachelor-
grad.

Relaterede links:
Professionelt salg, Projektsalg, Salgets psykologi

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved