Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

At blive chef for dine kollegaer

Jens Dalgaard, Adm. direktør hos TACK International
3 min.
22.08.2019

I en overgang fra medarbejder til chef er det vigtigt, at du som ny leder er opmærksom på, hvordan du bliver opfattet af dine forhenværende kollegaer. Især i starten vil alles øjne hvile på dig, og derfor bør du huske på, at dine ’nye’ medarbejdere vil forsøge at udrede, hvilken slags chef du vil blive for dem. Selvom dit kollegiale- og karrieremæssige ansvar stiger, er det ikke ensbetydende med, at dit personlige forhold til de andre ansatte behøves at ændres meget. Det afhænger i høj grad af, hvordan du agerer over for dem i den første tid og hvordan de modtager dig som deres nye chef. I det følgende får du gode råd til at lette overgangen fra kollega til chef.

1. Smil mere

Som udgangspunkt bør du huske på, at der vil være meget fokus på dit kropssprog, og hvordan du begår dig på arbejdspladsen. Hvis du udstråler overskud, overblik og empati over for dine medarbejdere, vil du allerede være et skridt tættere på at opnå deres tillid. Husk noget så lavpraktisk som at smile, derved vil du opfattes mere positiv. Tilsvarende vil det kun være til din fordel, hvis du undgår at brokke dig højlydt og sukke dybt, da dette kun vil resultere i en forværret status hos de ansatte. Et smil kan bringe dig langt.


2. Arbejd rigtigt

Som ny chef er det vigtigt, at du er et godt eksempel og dette gælder især for din arbejdsindsats. Hvis du arbejder effektivt, kommer til tiden og overholder dine deadlines, vil det med stor sandsynlighed smitte af på dine medarbejdere. Du bør være en god rollemodel og sørge for at holde den gode tone samt rydde op efter dig selv. Som chef er det vigtigt, at du værner om arbejdsmiljøet og ikke er bleg for at hjælpe andre. Hvis du arbejder rigtigt, vil det også blive bemærket og set af dine medarbejdere.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede artikler

3. Tal mindre

Eftersom du ikke længere er en del af medarbejdergruppen, skal du påtage dig et større ansvar og være god til at lytte til dine nye medarbejdere. Det er alfa omega, at du opfattes som interesseret og undgår at tale for meget om dig selv. Stil gerne uddybende og interesserede spørgsmål – både til deres velvære samt deres trivsel på arbejdspladsen.


4. Involvér mere

Undgå at der opstår usikkerhed om, hvad dine nye rolle egentlig omfatter. Involver de ansatte i, hvad du går og laver, samt hvad der rører sig i krogene. På denne måde vil du også modarbejde et skel mellem chef og medarbejder, da du signalere, at du ikke skal opfattes som vigtigere end dem. Hvis du undgår at virke hemmelighedsfuld, og altså tværtimod involverende, vil medarbejderne føle sig værdsatte og trygge.


5. Tag ansvar

En vigtig egenskab, alle chefer bør besidde, er evnen til at tage ansvar. Du skal som leder altid være klar og oppe på dupperne, når der er problemer på arbejdspladsen. I din nye position er det essentielt, at du forstår at gå forrest i svære tider, så dine medarbejdere er af den overbevisning, at du er stærk og er der for dem. At være ansvarsfuld er derfor en utrolig vigtig kompetence at tilegne sig i denne overgang.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede podcasts

6. Delegér rigtigt

Som chef er det bl.a. dit ansvar at delegere opgaverne og derfor bør du være opmærksom på, at du altid har tid til overlevering, så dine medarbejdere har al den information de behøver for at løse opgaven. Sørg for at involvere dine medarbejdere i opgaverne (du kender deres kompetencer) og vær ikke bleg for at efterspørge deres idéer, så I kan være fælles om at finde frem til den rette løsning. På denne måde vil du i højere grad opleves som kollega og dette vil være en faktor, der kan styrke fællesskabet.

 

7. Undgå smiger

At anerkende dine medarbejderes hårde arbejde og rose dem, når det er på sin plads, kan have en motiverende effekt. Du skal dog være opmærksom på, hvordan rosen udmønter sig. Pas på med smiger, der kan virke overfladisk og som om, at du blot forsøger at vinde medarbejdernes loyalitet. Vær i stedet bevidst om at benytte dig af konstruktiv ros, så du opleves som oprigtig og troværdig. Hvis rosen er konstruktiv, har medarbejderne også bedre forudsætninger for at kunne levere en god præstation igen på sigt

 

8. Søg ikke ros

En ting er at give medarbejdere ros, en helt anden er dit eget behov på denne front. Som chef skal du altid have janteloven i baghovedet, og derfor bør du ikke opsøge ros. Hvis du endelig får brug for anerkendelse, er det mere fordelagtigt at opsøge din egen chef for dette fremfor at lede efter den blandt de ansatte. En god chef skal ikke opleves selvprofilerende – du skal bare for alt i verden huske at være dig selv.

 

Hent den gratis e-bog ”8 artikler til den nye leder” her.

Relaterede kurser

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.