Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Bevar din positive sprogbrug

George Aveling, CEO hos TACK TMI Malaysia
3 min.
18.08.2017

Prøv at forestille dig følgende situation. Det er tidligt på dagen, og dit team er blevet indkaldt til et møde med chefen, inden det egentlige arbejde begynder. Din chef træder ind i lokalet, og han ser ikke glad ud. Han nærmest råber: ”Forkontoret fik ikke kommunikeret ordentlig med vedligeholdelsesafdelingen i går morges, og den manglende kommunikation resulterede i en utilfreds kunde. Hvordan kan dette ske igen? Nu er er vi nødt til at få ordnet dette problem én gang for alle!” 

Derefter fortsætter han med at snakke om, at det er for dårligt, og hvordan problemet kan fikses.

Folk kigger ned i gulvet, og al energi er tilsyneladende blevet suget ud af rummet. På det psykologiske plan er du og dit team blevet påvirket til at fokusere på det negative. I går fra mødet drænet for energi og tænker kun på at undgå at skabe flere problemer. Dette vil også blive afspejlet i måden, I taler med kunderne på.

 

I denne artikel vil jeg give dig et lille værktøj til at sørge for, at du bevarer et positivt sprog og en positiv attitude. Det vil hjælpe dig til at motivere dit team, selv når tingene ikke går efter dit hoved.

Lad os spole filmet tilbage og starte mødet forfra – denne gang med brug af det lille værktøj til positiv sprogbrug. Værktøjet er todelt. 

For det første skal den negative situation omdannes til en positiv udtalelse. Med andre ord fra: ”Forkontoret fik ikke kommunikeret ordentlig med vedligeholdelsesafdelingen i går morges. Hvordan kan dette ske igen? Nu er er vi nødt til at ordne dette her problem en gang for alle!” til en positiv udtalelse: ”Lad os sørge for at holde vores kunder glade ved at have god kommunikation mellem forkontoret og vedligeholdelsesafdelingen. Vi var der ikke helt i går”

I den anden del spørger du, hvad I skal gøre mere af for at nå jeres mål. Dermed bliver den fulde sætning: ”Lad os sørge for at holde vores kunder glade ved at have god kommunikation mellem forkontoret og vedligeholdelsesafdelingen. Vi var der ikke helt i går. Hvad skal vi gøre mere af for at nå dette mål?”

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede artikler og podcasts

Hvordan ville du have det, hvis din chef formulerede sig på den måde? Dit sindelag ville skifte fra ”problem” til ”mulighed”, fra noget negativt til noget positivt.

Faktisk kan du med fordel også stille dig selv spørgsmålet, hvad du kan gøre mere af i andre aspekter af dit liv. Så i stedet for at spørge dig selv, hvordan I kan gøre noget ved manglen på kommunikation i jeres familie, så spørg, hvad I kan gøre mere af for at forbedre den. Eller i stedet for at spørge dig selv, hvad du kan gøre for at undgå at misse dine deadlines, så spørg dig selv, hvad du skal gøre mere af, for at det ikke sker.

I vores team evaluerer vi altid ved hjælp af “mere-af”-metoden. Når vi har lavet en større event for en af vores kunder, sætter vi os altid sammen og vurderer dagen. Vi stiller os selv to spørgsmål: ”Hvad gjorde vi godt?” og ”Hvad kunne vi have gjort mere af?”. Vi stiller ikke det typiske spørgsmål ”Hvad gik galt, og hvordan sikrer vi os, at det ikke sker igen næste gang?”, da dette spørgsmål vil dræne vores energi. Vi når det samme mål – at ordne problemerne – ved at spørge os selv, hvad vi kunne have gjort mere af.

Det er simpelt, og det virker. Gør det til en del af måden, du kommunikerer – du vil blive mere end tilfreds med resultatet!

Relaterede kurser

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.