Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Oplever du også en dalende medarbejderloyalitet i din virksomhed? Så er du ikke den eneste. Danskerne skifter job som aldrig før og sidste års jobrotation lå på knap én million. I denne episode af TACK TALKS dykker vi derfor ned i vigtigheden af virksomhedskultur og værdier samt hvorfor disse spiller en stor rolle i forhold til tiltrækning og fastholdelse af de rette medarbejdere.
Jens Dalgaard, adm. Direktør i TACK International Denmark, kommer bl.a. ind på, hvordan man får værdierne ud at leve hos sine medarbejdere og hvordan kultur og værdier kan tilpasses over tid.
Kultur er din virksomheds identitet og grundlaget for medarbejdernes kommunikation, ledelsens strategi og hvordan der i dagligdagen arbejdes med virksomhedens mission og vision. En virksomheds kultur skal gerne være gennemsyret i alle lag af organisationen, da det er virksomhedens DNA og både skal afspejle arbejdsgangene og beslutningerne.
Værdier indgår i en virksomheds kultur og er et regelsæt, der bør efterleves af ledelse og medarbejdere. Udfordringen med virksomhedsværdier er dog ofte, at medarbejderne ikke kan nævne dem, selvom de tit står beskrevet på væggen i receptionen eller på kaffekopperne. Det behøver dog ikke i sig selv at være et stort problem, så længe medarbejderne efterlever værdierne i deres daglige arbejde.
Langt de fleste jobsøgende i dag søger ikke blot jobs på baggrund af opgavesammensætning og løn. De vil have et job, der giver mening og gerne i en virksomhed med en meningsfuld vision og mission. Når du inviterer en mulig kandidat ind til jobsamtale, kan du derfor regne med, at denne kandidat allerede har researchet på virksomhedens værdier. Det er derfor også vigtigt, at jeres virksomheds værdier kan afspejles allerede i jobsamtalen, så I på den måde skaber troværdighed omkring jeres virksomhed og det I står for. Dette kan man eksempelvis gøre gennem historiefortælling og adfærd.
Din nye medarbejder vil i onboarding-perioden bruge meget af sin tid på oplæring sammen med sine nærmeste kolleger, og her skal virksomhedskulturen virkelig kunne mærkes. Hvis værdierne og kulturen italesættes og kan mærkes fra start, så bliver det meget lettere for den nye medarbejder at få disse ind under huden.
Det lyder jo ligetil, at de nuværende medarbejdere ’bare’ oplærer de nye medarbejdere i overensstemmelse med virksomhedens kultur og værdier og så har alle fælles retning. Realiteterne er dog, at nye medarbejdere kommer fra virksomheder med en anden kultur og et anderledes værdisæt, og det kan være en stor udfordring at ændre disse. Derfor er det også essentielt, at kollegerne fortsætter med at holde oplæring, arbejdsopgaver og kommunikation op imod kultur og værdier, så de gradvist bundfælder sig.
En anden udfordring kan være, at dine medarbejdere kan føle, at de har for travlt til at efterleve virksomhedens værdier i alt deres arbejde og så kan det gå rigtig galt. Det kan nemlig medføre fejl, skabe dårligt kollegaskab og ende med utilfredse kunder – alle vigtige parametre, der kan påvirke medarbejdertilfredsheden og dermed også fastholdelsen af medarbejdere.
Der er flere parametre i spil, der påvirker om medarbejderne bliver på en arbejdsplads; de skal trives med jobbet de udfører, have det godt med deres kolleger og samtidig kunne se fremtidige muligheder. En virksomhed med en god, sund kultur og nogle stærke værdier bidrager aktivt til medarbejdernes arbejdsglæde. Det medvirker yderligere til et godt fællesskab og venskab, når man har fælles mål og retning at forholde sig til.
Til slut i denne episode får du det bedste råd til at få værdierne til at leve i hele virksomheden. Man skal nemlig passe på, at udformningen af værdier ikke blot ender som en konsulentøvelse, der glemmes lidt efter, og i stedet sikre sig, at værdierne virkelig bundfælder sig. Dette kan eksempelvis gøres ved at gøre sine medarbejdere til kulturambassadører; giv medarbejderne mandat til at påtale over for hinanden, hvis handlinger eller kommunikation ikke lever op til virksomhedens værdier.
Det er desuden vigtigt, at ledelsen er med til at understøtte sund kultur og gode værdier og at der tages små skridt ad gangen. Det handler om at finde frem til det i virksomheden, der er godt i forvejen og så arbejde mere med det – derefter kan man fylde mere på. Det tager lang tid at arbejde med kultur – også hvis man vil ændre den - for den ændrer sig ikke fra dag til dag.