Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
De bedste præsentationer leveres af de bedste præsentatorer, og de pågældende præsentatorer bliver bedst i kraft af deres fintunede kompetencer. De fintunes dog ikke af sig selv; det kræver hårdt arbejde, og du kan således ikke komme udenom, at du er nødt til at træne og øve din præsentationsteknik og -kompetencer, hvis du vil levere præsentationer i topkvalitet.
Mangler du inspiration til, hvordan du skaber præsentationer, der rammer dine tilhørere lige i hjertet? Denne artikel giver dig indblik i de 6 vigtigste aspekter af præsentationskunsten, som de bedste præsentatorer altid har styr på.
Forberedelse er en essentiel del af enhver god præsentation, og ét forhold, du altid skal forberede dig særligt godt på, er dit publikum. Viden om dit publikum er hele forudsætningen for at kunne tilpasse din præsentation til dem, du møder og deres verden, så du er nødt til at investere tilstrækkelig tid i at lære dem at kende.
Desuden lader din viden om publikum dig arbejde langt mere frit under præsentationen, hvilket betyder, at du vil være meget bedre i stand til at improvisere og på den måde udnytte de input og reaktioner, der måtte komme undervejs, til at få det meste ud af din præsentation. Improvisation giver dit publikum indtryk af, at du har overskud og er troværdig og professionel, og evnen til at improvisere giver dig desuden bedre mulighed for at hoppe frit mellem din præsentations indholdspunkter eller -emner, alt afhængig af hvilken rækkefølge, der er mest hensigtsmæssig for dit givne publikum.
Artiklen fortsættes herunder.
Måden, hvorpå du giver dit publikum indtryk af, at du ved, hvad du taler om, er simpel nok - det handler hovedsageligt om at tale og præsentere sit materiale med selvtillid. Men det drejer sig selvfølgelig ikke kun om, hvordan du siger ting - det er mindst lige så vigtigt hvad, du siger. Du står derfor rigtig godt, hvis du besidder en bredt orienteret viden, som du kan fremlægge relevante dele af, når det er formålstjenligt eller interessant for dit publikum.
Leverer du derimod en masse viden, som du ganske vist har læst om, men som ikke er relevant, vil folk miste interessen og troen på, at du rent faktisk forstår emnet i praksis. Du skal derfor altid sætte dig ind i både emnet og målgruppen for herved at fremhæve de pointer, der er relevante og interessante for dem. Når dit publikum får indtryk af, at du ved, hvad du taler om, vil du blive opfattet som en ekspert på det pågældende område. Det er med til at styrke din status og øge dit publikums tillid og tiltro til dig, hvilket får dem til at føle sig i gode hænder. De vil herved have lettere ved at slappe af og lade dig styre slagets gang, og publikum vil desuden blive mindre defensive og mere tilbøjelige til at tage dit ord for gode varer.
Dine slides er værdifulde, så du bør på sin vis være ”nærig” med dem og reservere dem til det mest centrale i din præsentation. Resten af præsentationen skal bygges op uden dine slides, og det gør du med de rigtige ord og historier, som kan vække noget i dit publikum, tale til dem eller skabe figurative billeder, som de husker.
Selvom størstedelen af alle mennesker har en præference for visuel læring, så spiller din stemme stadig en afgørende rolle i din præsentation, og det betaler sig at afsætte den nødvendige mængde tid til at træne den. Du skal ikke bare vælge de rigtige ord og formuleringer til lejligheden - du skal også kunne udtrykke dem på en måde, som både engagerer og fænger dit publikum. Det forudsætter, at du kan finde ud af at bruge de redskaber, du har til rådighed i din sproglige værktøjskasse, som eksempelvis din volumen, tone, tempo, kraft og intonation, og alle disse skal du aktivere for at skabe tilstrækkelig variation i din præsentation. Herved vil det blive lettere for dig at understrege, fremhæve eller skabe forståelse for specifikke forhold eller budskaber i præsentationen, og du vil have formået at gøre ordet disponeret og interessant.
Artiklen fortsættes herunder.
Under langt de fleste præsentationer vil du ikke have kræfter til at køre på fuldt drøn hele vejen igennem. Selv hvis du havde, ville det ikke være at foretrække, da det både kan udmatte publikum og udvande dine budskaber, fordi præsentationen ender med at blive monoton. Det er derfor vigtigt, at du er bevidst om, hvornår du vil peake i din præsentation, så du kan udnytte de pågældende tidspunkter til at skabe ”AHA”-oplever og ”WOW-effekter” ved at fremhæve bestemte forhold, informationer eller pointer, som dit publikum så bliver mere tilbøjelige til at hæfte sig ved og huske.
Skal du blive endnu skarpere på dine præsentationer, kan det ikke siges for mange gange: Du er nødt til at træne og øve dig – og træne lidt mere. Føler du, at du kan forbedre dig på flere punkter, så forsøg gerne at sætte fokus på én ting ad gangen, som du vil øve dig på. Det vil gøre, at du har bedre mulighed for at koncentrere dig om at styrke det ene forhold, og når du føler, du er kommet tilstrækkeligt langt i din udvikling på dén front, så kan du gå videre til det næste aspekt af dine præsentationsevner, som du gerne vil udvikle. Mange facetter af din præsentationsteknik kan du med fordel udvikle ved hjælp af videotræning, hvor du får mulighed for at betragte dig selv i tredjepersonsperspektiv og herved studere din egen adfærd helt ned på detaljeniveau.
Gode præsentationsevner er ikke et medfødt karaktertræk. Godt nok vil nogle mennesker have nemmere ved det end andre, men vi kommer ikke udenom, at de bedste præsentatorer kun er blevet det ved benhårdt arbejde og udvikling.
Heldigvis kan du udvikle dig, så der er ingen undskyldning for at slække på indsatsen - identificér dit eget forbedringspotentiale, og se at komme i gang med træningen.
Held og lykke!