Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Der er typisk ikke langt fra middelmådighed til succes, uanset hvilken branche man beskæftiger sig med, men særligt når man arbejder inden for service, gør det sig gældende.
I servicebranchen er der dog nogle meget konkrete handlinger, du kan foretage dig for at undslippe middelmådighedens kløer og blive en dygtig servicemedarbejder.
Disse handlinger vedrører enten din indstilling eller din teknik, som begge er essentielle elementer for den dygtige servicemedarbejder.
Med den rette indstilling i servicefaget vil din naturlige interesse og empati danne grobund for de overvejelser, du bør gøre dig for at blive den bedste version af dit professionelle selv. Samtidig er din teknik afgørende for, hvad du foretager dig, og hvordan du gør det, og der er i denne forbindelse flere måder, du kan træne den målrettet på.
Kigger vi først nærmere på de forhold, der relaterer sig til ens indstilling, så er du nødt til at kunne lide dit job og ikke bare gøre det ud af sur pligt, hvis du skal gøre dig forhåbninger om at blive den bedste servicemedarbejder, du kan være. Det vil ligeledes gøre det nemmere at møde kunden med et smil, hvilket gør en betydelig forskel for, hvordan kunden kommer til at opfatte dig og det, du repræsenterer.
Du bør være naturligt opsøgende, så du hjælper kunderne så tidligt – og hurtigt – som muligt i købsprocessen og herved skaber de bedste forudsætninger for at danne og vedligeholde gode kunderelationer. Du skal dermed undgå at forholde dig passivt afventende, da det medfører en risiko for, at visse kunder ikke vil føle sig tilstrækkeligt hjulpet på vej i deres interaktioner med dig og dit brand.
Du skal være opmærksom på dine omgivelser og tage ansvar for dine observationer. Dels så du kan assistere kunder i netop dét øjeblik, de har brug for det, og dels så du kan ”samle bolde op”, som dine kolleger måtte have tabt på gulvet. I forlængelse heraf bør du hjælpe dine kolleger, når det er nødvendigt, i stedet for kun at passe dine egne sager. Dels så ingen kunder skal vente unødigt, og dels så du kan aflaste dine kolleger, som herefter vil kunne yde en bedre service til andre kunder, end de ellers ville have haft mulighed for.
Opfølgning på kundeforhold er en del af dit ansvarsområde. Det er vigtigt for den dygtige servicemedarbejder at holde sig opdateret på, hvad der sker med kunderne, så du kan tage eventuelle problemer i opløbet. Det vil forekomme dig helt naturligt, når bare du har en oprigtig interesse for kunden og dens velbefindende, og dét er netop årsagen til, at din indstilling spiller så væsentlig en rolle.
Artiklen fortsættes herunder.
Udover din indstilling bør du også overveje din teknik. Her er der særligt fire forhold, du er nødt til at have helt styr på. Du har heldigvis mulighed for at øve dig på alle forholdene, og du kan således blive bedre over tid, hvis bare du er villig til at gøre en indsats.
Først og fremmest bør du stille empatiske spørgsmål, som udviser interesse og forståelse for kunden og dennes situation. Afhængig af den enkelte kunde, situationen og dit produkt/service kan du eksempelvis spørge til, hvad kunden lægger mest vægt på, hvad der volder de største udfordringer, hvad kunden specifikt gerne vil opnå, eller hvad kunden for alt i verden gerne vil undgå. Du skal sætte dig i kundens sted for at forstå vedkommendes behov for at kunne hjælpe så godt som muligt, og du kan derfor godt lægge standardspørgsmålene væk. Kunderne er ikke ens, og det bør din spørgsmålsrække heller ikke være.
Du bør desuden gøre lidt ekstra hver gang, du servicerer en kunde, i stedet for kun at gøre det nødvendige. Det kan være, at du enten kan hjælpe med at udfylde en formular, sende en venlig påmindelse, informere personligt om nye tilbudsordninger eller på udvalgte tidspunkter dele viden om et produkt og dets anvendelse. I så fald vil flere kunder føle, at de får mere, end hvad de forventer eller betaler for, og at du er villig til at gøre en indsats udover det sædvanlige for at tilfredsstille deres behov og løse deres problemer.
På samme måde bør du ikke se mersalg som en tvungen opgave, men som en naturlig del af salgsprocessen hvor du aflæser kundernes behov og gør købssituationen til en oplevelse for dem. Det kan eksempelvis være, at du ved at stille de rette undersøgende spørgsmål kan afdække flere yderligere behov, som kunden enten ikke selv havde indset endnu eller ikke var klar over, du kunne hjælpe med.
Endelig bør du følge kunderne hele vejen igennem salgsprocessen, så de føler, du er der for dem, når de har brug for det, og du vil være i stand til at hjælpe på det rette tidspunkt. Det giver dig samtidig mulighed for at udfordre kunden, når det måtte være nødvendigt, og få kunden på ret køl, hvis der skulle være fare for at blive afsporet. Det kan f.eks. være, at ens kunde går højt op i sikkerheden omkring et givent produkt, men ikke vil købe tilbehøret, der kan styrke sikkerheden yderligere. Her er det vigtigt at gå ind og udfordre kunden på kundens egen opfattede værdi af sikkerhed ved eksempelvis at liste mulige konsekvenser af at undlade at købe sikkerhedstilbehøret og spørge kunden, om det mon ikke er investeringen værd.
Artiklen fortsættes herunder.
Hvis du vil styrke din rolle som servicemedarbejder og øge værdien af din rolle, kan du bl.a. fokusere på, hvordan du differentierer din kommunikation til de forskellige typer af kunder, så du sørger for at ramme dem rigtigt hver gang. Selvom du ikke har direkte salgsansvar, kan du i høj grad være med til at påvirke virksomhedens salg.
Det gode salg og gensalg udspringer ofte af kundens samlede oplevelse af virksomhedens produkter og serviceniveau. Da salget, af gode grunde, ikke altid falder naturligt for en servicemedarbejder, kan der være store fordele ved at blive mere bevidst om og træne salget.
Rigtig mange servicemedarbejdere er i kontakt med kunderne over telefonen, og også her kan du med de helt rigtige teknikker øge serviceniveauet overfor kunden.
Hvis du ønsker at øge jeres service i din virksomhed eller i din afdeling, er du altid velkommen til at kontakte os på telefonnummer 70101201, så vi kan tage en dialog om, hvilke muligheder der er for jer. Du kan også læse mere om vores kurser i kundeservice her.