Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Alle nye medarbejdere har ikke den samme læringskurve. Der er ikke en forkromet ”one size fits all”, som du som leder kan have liggende og vente i skrivebordsskuffen. Derfor kan du i denne episode af TACK TALKS glæde dig til at høre Marie Kongsted, Salgs- og Marketingdirektør hos TACK, give dig konkrete og brugbare råd til, hvordan du danner grundlaget for en god onboarding af din nye medarbejder og, hvordan du sørger for, at planen bliver justeret løbende ift. den nye medarbejder, som du netop har ansat.
Flere undersøgelser fra bl.a. Dansk HR peger på, at et dårligt tilrettelagt introforløb er en af årsagerne til, at medarbejdere hurtigt søger væk fra arbejdspladsen efter kort tids ansættelse. Det er faktisk helt op mod 25% af ansatte, der skifter job inden for det første år, som angiver onboardingens manglende kvalitet, som en primær årsag til jobskiftet. De føler med andre ord ikke, at de er blevet sat godt nok ind i deres nye job, og derfor søger de væk fra virksomheden. Den gode onboarding, introduktion til kollegerne og inddragelsen i arbejdsfællesskabet er således en afgørende faktor og fundament for det videre stærke ansættelsesforhold. Derudover er det heller ikke nogen hemmelighed, at der er store ærgerlige udgifter forbundet med en høj medarbejderomsætning.
Onboardingprocessen starter allerede, når medarbejderen har sat sin underskrift på kontrakten. Den nye medarbejder skal forberedes på, hvad vedkommende kan glæde sig til. Så er den nye medarbejder allerede i en mental proces og dermed allerede så småt i gang i det nye job. Derudover giver Marie Kongsted i denne episode det helt konkrete råd, at du med fordel kan afholde et møde – enten fysisk eller på telefonen – med den nye medarbejder, inden opstart, hvor du i store træk gennemgår, hvad der kommer til at ske den første uge eller to. Derefter kan du sende en mere detaljeret plan, som den nye medarbejder har mulighed for at sætte sig nærmere ind i, inden vedkommende har første arbejdsdag. Der vil altid komme ændringer til planen, fordi den løbende skal justeres alt efter den nye ansattes læringskurve. Men en overordnet plan over den første tid er en god mulighed for at forventningsafstemme og eliminere den største nervøsitet for den nye medarbejder, fordi vedkommende har et billede af, hvad der kommer til at ske i den første tid.
Som leder kan du søge feedback fra de sidst ankomne medarbejdere i organisationen og få deres kommentarer og holdninger til, hvad du som leder kan gøre endnu bedre i den næste onboarding. Ingen planer er – eller skal være – ens, men en løbende justering og feedback er afgørende for at få et godt onboardingforløb for alle parter.
Op mod 25% skifter job inden for det første år
Hvordan planen for det gode onboardingforløb skal struktureres er meget individuelt, og derfor er det heller ikke muligt som leder at have en generisk plan liggende. Planen skal justeres ift. den nye ansattes læringspræferencer og personlighed. Derfor er et andet godt råd fra Marie Kongsted, at man under ansættelsesforløbet beder den nye medarbejder om at udfylde en personlighedsprofil og derudover spørger ind til, hvordan vedkommende lærer bedst. Alle disse informationer og betragtninger skal tages med i udfærdigelsen af opstartsplanen for netop denne medarbejder. Der kan selvfølgelig sagtens laves bruttolister over emner, som skal medtages. Men der er forskel på, hvor meget information den enkelte person kan bearbejde ad gangen og, hvor deres motivation ligger. Så selvom de skal igennem 3 timers intro til et økonomiprogram, så kan det f.eks. for nogle være en god idé at bryde det op over en hel dag eller flere dage, så der er tid til at bearbejde det lærte. Andre typer kan have en fest og sluge introen på 3 timer i et hug.
En ting er, hvordan du som leder tager imod en ny medarbejder. En anden vigtig faktor er, at det resterende team også skal være med i oplæringen af den nye medarbejder. Derfor skal de også forberede sig og være klar til at lære fra sig.
Som afslutning på denne episode kan du se frem til at høre Marie Kongsteds input til konkrete dilemmaer, som du som leder med stor sandsynlighed kommer til at stå i, når du ansætter en ny medarbejder. Du får derudover værdifulde råd og en guide til, hvordan du skaber en god onboarding og sørger for at få din nye medarbejder godt ombord i det nye job.
Er du medarbejder og ønsker du tips til, hvordan du kommer godt fra start i dit nye job, kan du læse de 11 gode råd her.
Læs også artiklen "Den gode onboarding".