Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Det er aldrig en sjov situation at stå i, når en leder er nødt til at opsige en medarbejder. Årsagen kan være mange, men nøglen til en god oplevelse for alle parter er at vise hensyn til alle de involverede. Det gælder både medarbejderen, som det drejer sig om, men også det team, som medarbejderen har været en del af.
I denne episode kan du se frem til endnu engang at møde Marie Kongsted, Salgs- og Marketingdirektør i TACK, som kommer med sine gode råd til, hvordan du håndterer situationen som leder, når du skal opsige en medarbejder, som du netop har ansat, fordi vedkommende alligevel ikke er i stand til at udfylde rollen.
Det er sjældent en god dag på kontoret, når du som leder er nødt til at opsige en medarbejder. Du kommer uden tvivl til at påvirke medarbejderens liv på en voldsom måde, fordi en opsigelse på mange måder kan være en traumatiserende oplevelse. Derfor er det vigtigt, at der bliver taget det rette hensyn i opsigelsen og, at det sker på en ordentlig måde.
I denne episode af TACK TALKS får du en grundig guide i, hvordan du håndterer en opsigelse på en skånsom og empatisk måde. Guiden er opdelt i før, under og efter opsigelsen, så du bliver holdt i hånden hele vejen igennem forløbet.
Ingen er godt tjent med en medarbejder, som ikke lever op til forventningerne. Det gælder både for medarbejderen og for virksomheden. Det kan til en start måske være svært for den opsagte at se, men hvis opsigelsen bliver håndteret med empati og hensyn og udføres på en ordentlig måde, så kan du stadig som leder have en god relation til den opsagte medarbejder.
Det allerførste du skal gøre dig klart som leder, når du skal opsige en medarbejder er, at du skal forberede dig på, at der kan komme en voldsom reaktion. Derfor er det et vigtigt råd fra Marie Kongsted, at du som leder udtænker forskellige scenarier og på forhånd gennemtænker, hvordan du skal reagere og handle i de forskellige situationer. På den måde er du både sikret, at du kender din egen reaktion og ikke bliver handlingslammet, men også at du tager medarbejderens reaktion in mente og fortsat har fokus på en så god oplevelse af opsigelsen som muligt for alle parter. En del af denne forberedelse er også at sørge for at time opsigelsen på bedst mulig måde. Dette da det kan blive en traumatiserende oplevelse, som efterlader den opsagte medarbejder i chok. Derfor er d. 23. december næppe en god dato at vælge. Der er selvfølgelig hensyn at tage til virksomheden, som gør, at du ikke altid er i stand til at kunne time det bedst muligt. Men hvis muligheden foreligger, så sørg for at den opsagte medarbejder bliver sendt videre på bedst mulig måde.
Skulle du komme i en situation, hvor du skal opsige en medarbejder, men ikke er enig i beslutningen eller, at denne er taget et højere sted, så er det vigtigt, at du ikke tilkendegiver dette over for den opsagte medarbejder. Den opsagte medarbejder sidder i forvejen i en voldsom oplevelse og er måske i chok over opsigelsen, og i den situation vil det ikke være behjælpeligt at begynde at inddrage din personlige tvivl eller på anden måde fralægge dig ansvaret. Det vil kun skabe yderligere forvirring for den opsagte, og vil dermed kun gøre mere skade end gavn.
Derudover så er et godt råd fra Marie Kongsted også, at der ikke skal være noget, som tages op til diskussion i den første samtale. Den opsagte medarbejder sidder måske i sine følelsers vold, er meget forvirret og måske endda i chok – og har dermed ikke mental kapacitet til at forstå den større baggrund for opsigelsen. Denne dialog og samtale kan du som leder tage med den opsagte medarbejder på et senere tidspunkt, når vedkommende har haft mulighed for at bearbejde oplevelsen og, når der værste chok har lagt sig.
Som afslutning på denne episode af TACK TALK kan du høre Marie Kongsteds anbefalinger til, hvordan du skaber den bedst mulige afslutning på ansættelsen for den opsagte medarbejder. For din opgave som leder ender ikke med, at du har fortalt medarbejderen at vedkommende er opsagt. Din opgave slutter først, når medarbejderen har haft deres sidste arbejdsdag i virksomheden – og denne periode skal blive så god som mulig for alle involverede parter.
Læs også artiklerne: "Findes den gode fyring" og "Tænk dig om, når du skal levere det dårlige budskab".