Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
I denne episode af TACK TALKS kan du se frem til at høre Chefkonsulent Claus Bendixen give dig værdifulde og konkrete indsigter i, hvordan du kan blive mere nærværende, når du leder på distancen. Hjemmearbejdet fylder mere og mere på det danske arbejdsmarked, hvilket gør, at lederen ikke længere i samme grad har den fysiske kontakt med medarbejderne. Og det stiller store krav til dine kompetencer som leder. I denne episode af TACK TALKS bliver du klædt på til at kunne mestre den krævende men vigtige disciplin, nemlig distanceledelse, så du ved, hvordan du på afstand skaber resultater gennem andre mennesker.
Lederen, der skal lede på distancen, bliver mødt af en lang række krav. Udfordringen er, at du ikke er fysisk til stede sammen med medarbejderen, hvilket gør, at du som leder, skal være ekstremt nærværende, når I er i dialog. Du skal være stærk og tydelig i din kommunikation, så der ikke er tvivl om, i hvilken retning, medarbejderen skal løbe. Sidst, men ikke mindst, så skal du være tålmodig og tillidsfuld. Tillid skal bygges op og vedligeholdes. Hvis ikke tilliden er til stede mellem medarbejder og leder, så bliver det meget svært at skabe resultater i fællesskab. Der skal skabes klare forventninger til arbejdet på distancen. Men det er også vigtigt, at der mellem dig som leder og din medarbejder bliver afstemt, hvordan den daglige kontakt og dialog skal være. Du skal som leder finde en arbejdsrytme, som også sikrer, at medarbejderen fortsat er motiveret for sit arbejde – også når det foregår på distancen – og at vedkommende kommer i mål med de opgaver, som bliver stillet.
At lederen ikke er nærværende er en af de hyppigste årsager til, at medarbejdere vælger at skifte til en anden arbejdsplads. Så hvordan er du nærværende på distancen? Det handler først og fremmest om, at du formår at stille de rigtige spørgsmål og spørge ind, have en god planlægning og sørge for, at alle kommer til orde. En af måderne at være nærværende på er derfor, at du er godt forberedt. Uden for møderne er smalltalk en vigtig del af distanceledelsen. Du opfanger nemlig ikke på samme måde de små ting, når du ikke er fysisk sammen med dine medarbejdere, f.eks. ved kaffemaskinen eller lign. Derfor kan et vigtigt værktøj til stærk distanceledelse også være, at du med jævne mellemrum ringer til de medarbejdere, som arbejder hjemmefra. Blot for at høre, hvordan det går. Men det kræver igen, at der er forventningsafstemt om, hvordan det helt konkret skal foregå, så medarbejderen ikke opfatter det som kontrol, mistillid og en forstyrrelse i hverdagen.
Den empatiske leder på distancen har en sværere opgave. For at få skabt empatien mellem leder og medarbejder er det derfor nødvendigt at have et fysisk møde, som ét af de første punkter. Empati er en vigtig faktor som leder – uanset om du arbejder med distanceledelse i større eller mindre grad. De bedste betingelser for god distanceledelse er derfor, at du af og til har mulighed for at samle alle medarbejderne i teamet, så både du som leder og medarbejderne internt kan se hinanden i øjnene og dermed opnå en helt anden dynamik i gruppen, som man ikke opnår på samme måde i det virtuelle rum.
I afslutningen af denne episode kan du også glæde dig til at få en brugbar og værdifuld guide til, hvordan du afholder det helt perfekte onlinemøde. Så du som leder er nærværende også i det virtuelle rum. Kropssproget fylder meget i den måde, som vi kommunikerer på i dag. Og i det virtuelle rum er der begrænsninger ift. hvad du kan se, høre og mærke. Derfor stiller onlinemøder store krav til dit verbale sprog under møderne og, hvordan du agerer generelt på skærmen. Alt dette og meget mere kan du høre Claus Bendixen fortælle om i slutningen af denne episode af TACK TALKS.