Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Findes den gode fyring?

Jens Dalgaard, Adm. direktør hos TACK International
3 min.
24.02.2009

Den gode måde at gøre det på findes i hvert fald. Gør det personligt - og aldrig om fredagen.

I tider med krise af den ene eller anden art er fokus på fyringer, og ved hvert månedsskifte er det mentale beredskab højt: Er det her? Er det nu? Er det mig?

Som arbejdsgiver er det, når en krise rammer, blevet nemt at skille sig af med medarbejdere. Krisen er standardundskyldningen. Som medarbejder er man blevet vagtsom og forsigtig. Man går ikke i sådanne tider bare lige over på den anden side af gaden og får et nyt job med samme løn og fordele.

Om der findes gode fyringer er en filosofisk diskussion. Vigtigst her og nu er det, at der findes gode - dvs. professionelle - måder at håndtere det på.

 

Start med at dele opgaven op i før, under og efter.

FØR: Det er vigtigt, at folk ved, hvor de står. De, der ikke er i farezonen, skal kunne se fremtiden i deres job. Vi vil jo ikke miste dem. De, der skal opsiges, skal have et klart billede af, hvor man står, og hvad der har ført til situationen for en selv. Når fyringen skyldes virksomhedens samlede situation, er elementet af varsling vigtigt. Enighed blandt lederne og koordination af kommunikationen forhindrer usikkerhed om, hvordan landet ligger.

Som leder skal du kende din juridiske position. Gæt ikke; skaf dig sikker viden og overblik. Du skal være den kompetente i situationen.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede artikler

UNDER: Selve fyringen kan være lederens hårdeste job, og følelserne løber om kap med den rationelle beslutning. Fyring er fysisk - den skal foregå personligt, ansigt til ansigt. Kald medarbejderen ind til samtalen med det samme. Der må ikke gå så meget som fem umenneskelige minutter.

Selve budskabet skal falde inden for de første 30 sekunder og begrundes kort. Vær dig selv og vær neutral. Søg ikke forståelse - du er ikke hovedpersonen. Medarbejderen skal have tid til at sunde sig og komme med sin reaktion. Det er svært og kan tage sin tid; men medarbejderen må have den tid, før du kan gentage og uddybe baggrunden. Når forståelsen er på plads, skal du tilbyde hjælp, så medarbejderen kan se en mulighed for at komme videre. Det kan være et outplacementforløb, frihed til jobsøgning, støttepersoner i organisationen, psykologhjælp eller din personlige støtte. Afslut med en underskrift på modtagelse af opsigelsen og et håndslag på, hvad der kommer til at ske de næste dage. Medarbejderen skal have mulighed for at tage hjem og fortælle, hvad der er sket, hvis vedkommende ønsker det.

Hvad med fritstilling? Det vil altid være en overvejelse i forhold til personens adfærd og til jobbet.

Uanset om en fyring skyldes omverdenen, er en fyring stadig en fyring for medarbejderen. Det skal lederen ikke prøve at bortforklare. Vis taknemmelighed for, hvad medarbejderen har betydet i sin tid i virksomheden. Hvis du som leder ønsker det, skal du udtrykke præcist, hvad der skal til, for at opsigelsen kan blive trukket tilbage.

Fyringer af typen ”bunkefyring” hører til det aktuelle konjunkturbillede i en krisetid. De skal ske så koordineret og så hurtigt som muligt med en stærk opfølgning i organisationen.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede podcasts

EFTER: Når samtalen - eller samtalerne - er overstået, er du som leder lettet. Men medarbejderne, som det drejer sig om, er i frit fald. De må ikke bare slippes. Der skal laves en aftale helst til dagen efter, hvor medarbejderen får mulighed for at komme af med sine frustrationer. Det er vigtigt, for at kunne komme videre og en god grund til, at fyringer ikke sker om fredagen.

Efter fyringen skal der samles op for at sikre den resterende organisation. Har du været dygtig i de to første faser, bliver denne del nemmere; men fortsat omhu er vigtig. Alle medarbejdere skal have en ærlig forklaring på, hvad der er sket, så vidt muligt ansigt til ansigt og fulgt op af en saglig skriftlig beskrivelse af situationen og en plan for, hvad der sker nu.

Jo bedre, du håndterer dine fyringer, desto mindre konsekvens har det for dem, der bliver tilbage og for virksomheden. Lad være med at skabe dårlige historier. Vi bor i et lille land, vores medarbejdere vælger os på vores professionalisme i såvel medgang som modgang.

Findes den gode fyring så? Det kan stadig diskuteres, men som leder bestemmer du, hvor lang tid der skal gå, før den fyrede medarbejder ser det sådan.

 

Artiklen fortsætter herunder

Relaterede kurser

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.