Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Uanset hvilken side af forhandlingsbordet du sidder ved, kræver det stærke kompetencer og et køligt overblik for at opnå gode forhandlingsresultater. God forhandlingsteknik handler om at skabe en win/win situation i enhver relation og partnerskabsaftale. Til dette formål, får du her ’Forhandlingens 7 bud’, som er en række effektive retningslinjer, der kan hjælpe dig sikkert igennem enhver forhandling.
De 7 bud kan bruges i både krig og kærlighed, men i det følgende begrænser vi det til arbejdsmæssige relationer.
Inden forhandlingen kan gå i gang, er det vigtigt, at du og din kunde i samråd har fundet frem til den bedste løsning for kunden. Først herefter kan forhandlingen begynde.
Start aldrig med at sætte dit bud for lavt – der skal være plads til en forventelig forhandling. Hvis du begynder med at sætte barren for lavt, spænder du ben for dig selv og efterlader meget lidt spillerum til en forhandling allerede før, den er startet.
Få kundens ønskeliste, inden du begynder at forhandle. Alle går ind til forhandlingen med en række krav, man ønsker at få opfyldt. Ved at have det fulde overblik over kundens ønsker, mindsker du risikoen for at gå på kompromis med for mange ’småting’, som samlet kan få stor økonomisk betydning for dig.
Artiklen fortsættes herunder.
Ikke alt er mejslet i sten, og der er ikke mange ’konstanter ’, som ikke kan gøres til ’variabler ’.
Træn dig selv i at udfordre og undersøge en konstant med henblik på at få den ændret til en variabel. Variabler er meget vigtige faktorer, og kan du præsentere flere end modparten, har du større mulighed for at bevare initiativet i hele forløbet. Hav særligt fokus på det, der betyder meget for modparten men kun lidt for dig selv.
Giv aldrig noget, uden at få noget igen. En af de vigtigste regler i forhandlingen er, at du ikke giver slip på dine variabler for let. Kaster du det hele overbord fra starten, er du skakmat. Sørg for, at du kender alle dine variabler til bunds, og at kunden forstår værdien af det, du giver.
Stræb altid efter at skabe en win/win situation, som sikrer en forsat god og succesfuld relation samt en fremtidig positiv samarbejdspartner. Føler din modpart, at han/hun har tabt, er der en stor sandsynlighed for, at det fremtidige samarbejde vil blive påvirket negativt heraf. Tabere glemmer aldrig.
En aftale er en aftale, men husk at forhandlingen ikke slutter ved sidste håndtryk. Oftest gentages forhandlingen på et senere tidspunkt, og derfor er det også særdeles vigtigt, at forhandlingen afsluttes på en god måde med tilfredshed for begge parter.