Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Fra High Performance til Human Performance I Claudia Lindby

Fra High Performance til Human Performance I Claudia Lindby
36 min.
11.05.2022

I denne episode kan du høre Claudia Lindby, der har stor erfaring fra det danske erhvervsliv, fortælle om, hvorfor hun mener, at vi i alt for lang tid har betragtet performance som noget, der kommer fra en maskine, selvom det er en god kollega, som udfører opgaven. Derfor er det på høje tid, at vi lærer at lede rigtige mennesker. Med alle de kaotiske systemer, som det indebærer. I modsat fald ender vi med at spilde vores tid, energi og slide tilliden til hinanden, fordi vi gør de forkerte ting.

Der er brug for en radikal ændring

Claudia Lindby har skrevet bogen ” ALIGN! The Art and Craft of Leading Performance with Ease and Joy”, som er et opgør med den traditionelle tilgang til performanceledelse. Der er i hendes optik brug for en radikal ændring hos danske virksomheder, hvis de skal tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere på arbejdsmarkedet. Flere analyser fra Dansk Industri viser, at hverken ledere eller medarbejdere får de ønskede resultater ud fra de daglige indsatser på området. Men hvordan kan det så være, at virksomhederne fortsætter med en ledelsestilgang, som ikke virker. Det kan du få svaret på i denne episode af TACK TALKS – og du kan glæde dig til at få værdifuld indsigt i, hvordan du kan være med til at ændre tilgangen fra high performance til human performance.

Performance behøver ikke at være raketvidenskab

Performance handler om det, at vi mennesker går på arbejde for at levere nogle resultater og løse bestemte opgaver. Performanceledelse er din rolle, som leder, hvor du understøtter og sætter rammerne for det daglige arbejde. Din performanceledelse skal understøtte performance og skabe grundlaget for en naturlig dialog omkring den daglige performance. Performance skal være en del af hverdagen og ikke være funderet i store forkromede excelark. Performance skal ikke være en ekstra opgave. Claudia Lindby fortæller, at de virksomheder, som formår at have performance som en del af deres hverdag og en del af virksomhedens kultur, skaber bedre resultater og har et bedre arbejdsmiljø. Udvikling bliver med andre ord en del af driften.

Illusion om kontrol og forudsigelighed

Mange virksomheder har opstillet store systemer og skabeloner, som lederen skal følge. F.eks. fastlagte skemaer som skal udfyldes under en performancesamtale med en medarbejder. Men det skaber ikke de ønskede resultater og fordrer ikke at skabe den bedst mulige dialog med den enkelte medarbejder. Det er også en af grundene til, at både ledere og medarbejdere oplever, at de ikke får det ønskede ud af de aktiviteter, som skal understøtte den daglige performance. Claudia Lindby mener, at det skaber en illusion om kontrol og forudsigelighed, som hverken gavner lederen, medarbejderen eller virksomheden. Fastlagte og ensartede skemaer kan bruges til maskiner, men ikke til mennesker. For alle mennesker er forskellige og har forskellige behov. Claudia Lindby giver dig konkrete værktøjer til, hvordan du ændrer din ledelsesstil fra high performance til human performance, og hvordan du styrker din ledelse af mennesker, der performer på daglig basis.

Sørg for at have de rigtige KPI’er

Det er selvfølgelig vigtigt, at der er en fornuftig og naturlig balance i virksomhedens KPI’er. Det skal være de rigtige KPI’er, og det skal være tydeligt, hvordan de skaber værdi for virksomheden. Flere medarbejdere fortæller, at de i nogle situationer har op mod 250 forskellige KPI’er, som de skal vurdere og afkrydse på ugentlig basis. Det er enormt tids- og ressourcekrævende. Derfor er det vigtigt, at der bliver sat fokus på, hvilke KPI’er, der er de rigtige. De bedste KPI’er kommer ofte af at spørge medarbejderne eller mellemlederne. På den måde kan der opbygges et langt stærkere KPI-system, som giver mere mening for den enkelte medarbejder, og lederen som skal følge op – men også for kunden, som får den samlede oplevelse.

Som afslutning på episoden kan du se frem til, at Claudia Lindby giver dig helt konkrete råd, tips og tricks til, hvordan du skaber et mere menneskeligt fokus i din ledelse af performance og, hvordan du kan være med til at tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere og gøre opgør med hele tankegangen om, at mennesker er som tandhjul i en maskine, som altid kan skiftes ud. Vi går glip af rigtig meget ved at tro, at mennesker er maskiner.

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.