Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Fra kollega til leder - 7 ting du skal være opmærksom på

Marie Kongsted, Salgs- og marketingdirektør hos TACK International
5 min.
12.10.2023

Din uundværlige guide, når du går fra medarbejder til leder.

Der er fredagsbar; du og kollegerne joker om, hvem der mon skal overtage chefens plads, nu da han/hun stopper. Du har søgt stillingen, og det samme har to af dine kolleger. I løbet af de seneste år, er I blevet tætte og I betragter, først og fremmest, hinanden som venner fremfor ”blot” kolleger. I er alle enige om, at uanset hvem der vinder forfremmelsen og chefstolen, så har vedkommende teamets fulde opbakning, og I ønsker pænt hinanden held & lykke.

To uger senere er du den eneste fra jeres team, der stadig sidder tilbage til fredagsbaren. Du vandt. Sejrede. Fik chefstolen, en forfremmelse og i øjeblikket føltes det også fantastisk at blive bekræftet og belønnet for det hårde arbejde! Resten af teamet tog da også med ud for at fejre de gode nyheder, men de skulle sjovt nok alle sammen tidligt hjem... Og efterlod dig siddende dér med en nagende følelse af, at intet bliver det samme igen.

 


De 7 fokusområder

Når man går fra at være en del af teamet til at blive forfremmet, bringer det udfordringer med sig. Uanset om du sidder med drømme om chefgangen, om du allerede har taget skridtet fra at være medarbejder til leder, eller om du har prøvet, at det var dine drømme, der brast i kampen om forfremmelsen, så er denne artikel for dig.

Herunder kan du læse om de 7 områder, du bør have særligt fokus på, når du går fra kollega til leder.

1. Nyt job - nyt mindset

Du fik den nye titel, du sigtede efter og knoklede for. Du fik en lønforhøjelse, og måske er en del af lønforhøjelsen allerede brugt på en ny bil, der er din nye stilling værdig. Men… Den vigtigste forandring, du bør foretage med det samme er at acceptere, at du nu er leder og ikke længere er en del af teamet. Som ’en af slænget’ var du måske med til at brokke dig lidt med kollegaerne, men den slags friheder kan en leder ikke tage sig. Som leder er det vigtigt, at du er opmærksom på, at hvad du siger og gør nu bærer større vægt og kan opfattes anderledes. Effektive ledere fastholder en vis grad af distance fra resten af teamet, så de ansatte kan stole på, at chefen ikke har favoritter, men at de alle vil blive behandlet ens og fair.

2. Ny stilling – ny førsteprioritet

Du var sandsynligvis meget dygtig i din tidligere stilling – ellers var du ikke blevet forfremmet. Den næste udfordring du står overfor er derfor at acceptere at ’plejer’ er død. Rammerne på jobbet er velkendte og trygge, men dine arbejdsopgaver er ikke længere dét, som de plejer at være. At lede dit team er nu din førsteprioritet - og det er ikke en hurtig opgave, der lige kan, eller bør, klemmes ind mellem møder og gennemgang af den forgangne måneds økonomirapport. Lær dine medarbejderes karrieremål at kende; hvad er deres mål og hvad motiverer dem? Udnyt, at du har et forhåndskendskab til deres personligheder og spørg dig selv, hvilken lederstil hver enkelt ansat vil reagere bedst på. Læg en aktiv indsats i at implementere den viden i din ledelsesstil.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Få redskaberne til en god start på dit lederskab

På kurset Lederaspiranten får du en fyldestgørende værktøjskasse til at sikre dig en optimal start på din lederkarriere. Få kursusbeskrivelsen tilsendt direkte til din indbakke. 

3. Lær at delegere, lær at lede

Inden du gik fra medarbejder til leder, har du sandsynligvis haft en række opgaver, som du er blevet tildelt på baggrund af nogle specifikke spidskompetencer, som du besidder. Nogle af disse opgaver skal måske delegeres til nogle andre.

Din opgave er derfor at hjælpe dit team til at udvikle sig, så de ideelt set bliver endnu bedre til at løse disse opgaver. Vurdér hver enkelt medarbejders evner og hjælp dem til at udfordre sig selv og udbygge deres kompetencer. Hvem ved, måske løser de ikke opgaverne præcis som du ville have gjort, måske gør de det endnu bedre.

4. ”Heldet” tilsmiler den, som har forberedt sig.

Uanset om det drejer sig om konstruktiv feedback eller større uoverensstemmelser, så er en stærk feedback-kultur ikke et spørgsmål om held. Det er et spørgsmål om at være forberedt på, at der på enhver arbejdsplads helt givet vil opstå situationer, hvor du enten ikke er tilfreds med en ansats indsats, resultater eller noget helt tredje, og have en strategi på plads for, hvordan du bedst tackler problemet. Dette er nok en af de sværeste situationer at skulle tackle som ny leder. Men én ting er helt sikkert, problemerne går ikke væk af sig selv og konfronterer du dem ikke, vil det af de andre ansatte blive opfattet som en stiltiende accept af situationen.

5. Handling er nøgleordet

Endvidere har de fleste oplevet, hvor hurtigt mindre uoverensstemmelser kan udvikle sig til alvorlige konflikter. Det kræver derfor to ting af dig som leder: Dels skal du være forberedt på, at svære samtaler nu er en del af dit ansvarsområde og føle dig selvsikker i situationen, også selvom samtalen er med dine tidligere kollegaer. Og dels, er du nødt til at være synlig i afdelingen og tilbringe tid med dine ansatte, for at være i stand til at spotte potentielle problemer, før de udvikler sig mere end højst nødvendigt.

Hvilke rammer arbejder dit team under? Hvem kan tænkes at kunne hjælpe dig med at udvide dit netværk i en retning, der bl.a. er med til at sikre teamets succes? Eksempler kunne være leverandører, teamledere i andre afdelinger eller måske den administrerende direktørs sekretær. Som ny leder, kan du have behov for at udvide dit netværk i nye retninger – enten for at søge støtte til dine nye udfordringer eller for at opnå fornyet inspiration til din rolle. Overvej derfor hvilke ledere og øvrige personer, du kunne have gavn af at danne netværk med – både interne og eksterne i forhold til din egen arbejdsplads.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede podcasts

6. Acceptér at du vil lave fejl

Dét faktum at du blev forfremmet betyder ikke nødvendigvis, at du fremstod som en stærk og erfaren leder ved jobsamtalen. Det betyder, at du udviste potentiale til at gå fra medarbejder til leder og det er en væsentlig forskel, for potentiale kan udvikles. Derfor kan nye lederes styrke ofte måles på, hvordan de reagerer, når de begår fejl, om de lærer af deres fejl og hvordan de bruger disse nye erfaringer til at udvikle deres ledelsesstil.

Hvis du ønsker at fremskynde læringsprocessen, så prøv at spørge de personer, der var med til at ansætte dig: Hvad var dine styrker, og hvad opfattede de som dine udviklingsområder? Brug denne information til at udarbejde din egen 90-dages personlige udviklingsplan. Bevidsthed omkring egne fejl og mangler kombineret med et vedholdende drive for konstant at videreudvikle sig, er det, der udgør forskellen mellem en tilstrækkelig leder og en fantastisk leder.

7. Tag din egen iltmaske på først

Mange nyudnævnte ledere oplever at være presset fra alle sider, når de først forfremmes. Ikke nok med at de skal lære nye jobfunktioner, udvikle deres ledelseskompetencer og balancere med diverse ansvarsområder, så skal mange også dække deres gamle stilling, indtil en afløser er fundet. Hele processen kan føre til stress, eller værre endnu; udbrændthed, som gør det umuligt at performe så godt og effektivt i den nye rolle, som man ellers havde forventet af sig selv. Med årene er det muligvis blevet en klichée, men det gør det ikke mindre sandt: Hvis ikke du passer på dig selv, vil du til sidst ikke være i stand til at hjælpe andre.

 

Interne forfremmelser cementerer virksomhedens vilje og indsats med at udvikle medarbejdernes kompetencer, og det er uden tvivl en fremragende måde at starte sin karriere på. Så længe du er bevidst om ovenstående, potentielle faldgruber og har en plan på plads til at overkomme de udfordringer, du vil møde på din vej, så er halvdelen af slaget vundet på forhånd.

 

Hent den gratis e-bog ”8 artikler til den nye leder” her.

Relaterede kurser

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.