Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Fremtidens salgsledelse | Jens Dalgaard

Jens Dalgaard
26 min.
03.09.2024

I den nyeste episode af TACK TALKS dykker vi ned i "Fremtidens salgsledelse" med TACKs administrerende direktør, Jens Dalgaard. I en verden, hvor teknologien udvikler sig hastigt, og salgskulturen forandres, bliver salgslederens rolle vigtigere end nogensinde før. Men hvad betyder det helt konkret for fremtidens salgsledere?

Teknologiens indvirkning på salgsledelse og vigtigheden af relationer

I dag er det ikke længere nok for salgsledere at fokusere på traditionelt transaktionssalg. Ifølge Jens vil en stor del af den type salg blive overtaget af teknologi inden for de næste 10 år. Fremtidens sælgere vil i stedet skulle besidde en bredere faglighed, der strækker sig ud over blot at sælge et produkt. De skal kunne rådgive kunderne dybtgående om, hvordan de bedst udnytter de produkter og løsninger, der tilbydes, og forstå kundens forretning i en bredere kontekst.

Med fremkomsten af AI og avancerede CRM-systemer bliver salgslederens opgave derfor i stigende grad at støtte og strukturere sælgernes arbejde. Jens Dalgaard peger på, at teknologier som AI allerede nu kan rådgive sælgere om, hvordan de bedst vinder en sag. Det betyder, at salgslederen i fremtiden vil bruge mere tid på at arbejde strategisk med kundesager og sikre, at sælgerne er udstyret med de nødvendige værktøjer til at skabe stærke relationer hurtigere. Måden, vi arbejder med relationer på, ændrer sig nemlig. Med hyppigere jobskifte blandt sælgere bliver det vigtigt, at salgsledelsen kan onboarde nye sælgere hurtigt og effektivt, både i deres nye roller og i relation til eksisterende kunder.

Forbered dig på fremtidens salgsledelse 

Karismatiske ledere vil fortsat være i høj kurs i fremtiden. En karismatisk salgsleder er ikke nødvendigvis den bedste sælger, men snarere en person, der kan formulere og kommunikere visioner og mål på en måde, der inspirerer og motiverer teamet. Jens Dalgaard understreger, at ordentlighed er en vigtig del af karisma. I en verden, hvor medarbejdere i stigende grad ser på, om deres leder agerer ansvarligt og med hensyn til både mennesker og miljø, bliver ordentlighed en nøglefaktor for succes.

For at tage de første skridt mod fremtidens salgsledelse anbefaler Dalgaard, at man som salgsleder investerer i at forstå den teknologi, der kommer til at forme salgslandskabet. Ved at have et forspring i teknologisk forståelse kan man bedre navigere i de strategiske beslutninger, der vil påvirke både virksomheden og medarbejderne. Det handler om at se mulighederne i stedet for at frygte forandringerne, og at skabe psykologisk tryghed i teamet, mens man forbereder sig på de kommende ændringer.

Jens Dalgaard afslutter med et stærkt råd til alle salgsledere: "Gør dine bedre medarbejdere dygtigere end dig selv." Det handler om at investere tid og ressourcer i at udvikle dit team, så de kan vokse og tage virksomheden til nye højder. Forstå, at teknologisk forståelse og psykologisk tryghed vil være afgørende for succes i fremtiden. Ved at fokusere på god ledelse, kontinuerlig udvikling og ved at tage ansvar for at være på forkant med teknologiske fremskridt, kan salgsledere sikre, at deres team ikke blot overlever, men trives i den hastigt forandrende verden.

Relaterede podcasts

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.