Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Håndtering af afbrydelser

Afbrydelser En uundgåelig
del af
hverdagen

Uanset om afbrydelsen består af en besked, der tikker ind på din telefon, en kollega, der vil dele en historie med dig, eller om det er en vigtig opgave, der kommer ind fra højre, er det alt sammen afbrydelser, der øger ineffektiviteten.

Få minutter om dagen bliver til mange timer om året

Vi bruger mellem 45 og 90 sekunder på at opnå fuld koncentration om en opgave, og jo flere gange vi bliver afbrudt, desto sværere er det at genoptage koncentrationen. Hvis man oveni lægger den tid, der går med at håndtere selve afbrydelsen, skal der ikke mange afbrydelser til, før det på årsbasis bliver til temmelig meget tid, der forsvinder ud i den blå luft.

Hvis vi kun ser på selve afbrydelsen - og ikke den tid, der går med at håndtere den - vil alene den tid, det tager at vende tilbage til opgaven ved bare 10 afbrydelser, være mere end 15 minutter om dagen. 15 minutter om dagen svarer til 1 time og 15 minutter om ugen, eller hvis vi regner med 45 arbejdsuger – EN HEL UGE OM ÅRET.

Analysér dine afbrydelser

Den mest enkle måde at reducere afbrydelser på er ved at skabe en oversigt over, hvad og hvem der afbryder dig, hvor længe, og hvorfor. Udvælg to-tre dage, hvor du noterer alle dine afbrydelser, og husk at være ærlig overfor dig selv. Mange afbrydelser starter nemlig hos os selv. Der findes utallige eksempler: Du kommer pludselig i tanke om noget, du skulle gøre, du skal lige tjekke din telefon, du ser en seddel på dit bord med en note, eller din opmærksomhed fanges af noget, der sker eller bliver sagt i lokalet, hvor du sidder.

Når du har noteret alle dine afbrydelser, så prøv at se, om der er et mønster. Kan du identificere mønsteret, kan du lægge en plan for at bryde det.

 

Sådan undgår du mange afbrydelser

Dit arbejdsrum har stor indflydelse på din evne til at bevare fokus på en igangværende opgave. Sørg derfor for, at din plads er ryddet for alle opgaver eller beskeder, du ved vil fange din opmærksomhed. Hav et papir, hvor du kan notere indskudte tanker, så du kan tage dig af dem senere. Skal du fordybe dig i en krævende opgave, så sæt dig for dig selv, hvis muligt, eller lav en tydelig markering af, at du ikke ønsker at blive afbrudt. Dette kan være i form af et lille skilt på skrivebordet eller lignende.

Bundt ting sammen og aftal tid for afbrydelser

Nogle afbrydelser er vigtige, men de fleste haster ikke. Det er ofte rutineopgaver eller information, man lige så godt kunne have fået på et andet tidspunkt. Sørg derfor for at bundte afbrydelser sammen og bed andre om at gøre det samme. Det kan være en stor fordel, hvis I i jeres team eller virksomhed aftaler tid til fordybelse og tid til afbrydelser. Det kan for eksempel være en aftale om, at formiddagen er til fordybelse, og at man her kun afbryder hinanden, hvis det er strengt nødvendigt. Så kan man lige efter frokost gå til hinanden med afklaringer på ting, der er dukket op i løbet af formiddagen.

Husk hyggen, men lad den ikke overtage

Vi har alle brug for at tale med hinanden og slappe af. Kommunikation og samvær er en organisations smøreolie. Det skal der ikke herske tvivl om. Det er graden, man skal være opmærksom på. Man kan godt skære lidt ned på hyggen uden at være asocial.

Tips til at håndtere afbrydelser

  •  Afbrydelser er en naturlig del af dit arbejde. De bliver lettere at håndtere, hvis du møder dem med en positiv indstilling.
  • Lav en liste over dine afbrydelser.
  • Identificér, hvem eller hvad der afbryder dig, hvor lang tid det tager, og hvad afbrydelsen handler om. Led efter mønstre.
  • Planlæg tid til afbrydelser, når du laver din dagsplan.
  • Forkort afbrydelserne, når det er muligt—det er allerede halvdelen af sejren.
  • Overvej alternativer som e-mail eller sms i stedet for en telefonsamtale.
  • Saml lignende opgaver og afbrydelser sammen, så du kan håndtere dem på én gang.
  • Rejs dig op, når nogen kommer for at tale med dig. Det gør det lettere at holde samtalen kort. Det samme gælder telefonsamtaler.
  • Placér dit skrivebord, så du ikke sidder med ansigtet mod gangen.
  • Få hurtigt overstået smalltalken, så du kan komme til sagen.
  • I åbne kontorlandskaber bør telefoner skrues ned for at reducere støjniveauet.
  • Kom hurtigt tilbage til arbejdet efter en afbrydelse, og lad ikke afbrydelsen være en undskyldning for at skifte fokus til noget andet.

 

 

TEST: Hvor effektiv er du?

Vil du blive klogere på, hvor du er flyvende, når det gælder din personlige effektivitet og hvor der er plads til forbedring? Tag TACKs Effektivitetstest og få resultatet med det samme.

 

 

Relaterede artikler og podcasts

Kurser

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.