Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
I denne episode af podcasten TACK TALKS giver Lars Lykke, Management Consultant hos TACK, sine råd til hvordan du får succes med coaching. Du kan blive klogere på, hvorfor coaching er blevet et uundværligt værktøj i nutidens ledelse, hvor et opgør med klassisk organisationsstruktur og flere beslutningsdygtige medarbejdere ude i virksomhederne bliver tvingende nødvendigt for at klare sig i en mere kompleks og konkurrencepræget verden.
Coaching er for længst blevet et begreb, de fleste har stiftet bekendtskab med, og som mange har en mening om. Særligt inden for ledelse har flere og flere virksomheder i de senere år opdaget værdien af at dyrke en coachende kultur og set, at det godt kan betale sig, at deres ledere opøver gode coaching-evner, som de kan bruge over for medarbejderne - både i de udviklende, men også i de svære samtaler. Højner man den kollektive intelligens i en virksomhed, bl.a. gennem coaching, forbedrer man samtidig dens effektivitet og konkurrenceevne, hvilket for mange ikke bare er en god investering, men direkte nødvendigt for at overleve.
Inden for ledelse er den gode feedback-samtale vigtig. Når lederen bliver i stand til at få sine budskaber igennem på en hensigtsmæssig måde, og med empati lytte til medarbejderen og sætte sig ind i dennes udfordringer og behov, er der basis for læring, refleksion og udvikling. Det gøres bedst ved, at vi bliver gode til at coache og skabe de rigtige rammer for en coachende kultur ude i virksomhederne.
I fremtidens virksomheder vil vi møde nye udfordringer og krav til, hvordan vi organiserer vores måde at arbejde på. I lang tid har vi oplevet, at lederne er endt som flaskehalse med ansvar for at træffe de vigtige beslutninger, hvilket har begrænset tempoet. I dag er hastighed altafgørende for konkurrenceevnen, og det kræver en konstant tilstedeværelse over for kunderne for at klare sig. Det betyder, at flere medarbejdere skal kunne træffe selvstændige og hurtige beslutninger, for at virksomhederne kan følge med konkurrenterne.
Ændrede leve- og arbejdsmåder blandt medarbejderne har også medført, at der i fremtiden må tages individuelle hensyn til indretningen af arbejdets form. Flere arbejder fra distancen eller har hjemmearbejdsdage, og det kræver en nærhed og fortrolighed mellem leder og medarbejder at opretholde et effektivt samarbejde. Her kan coaching være med til fastholde denne nærhed, gennem støttende og motiverende samtaler, der hjælper til medarbejderens udvikling og selvstændige tilgang til arbejdsopgaverne.
Effektiv coaching handler om at stille de rigtige, åbne spørgsmål, der får medarbejderen til at ville søge svaret og løse arbejdsopgaverne selv. Når man over tid får etableret en coachende kultur i virksomheden, hjælper man både den enkelte medarbejder med læring og udvikling men højner samtidig den kollektive intelligens i virksomheden, og det kan måles både i effektiviteten og ses på bundlinjen. Det vigtige er dog, at virksomhederne først indser værdien i at investere i coaching. Afkastet vil vise sig på længere sigt, som en værdifuld og nødvendig kulturændring i organisationen for at være rustet godt til fremtiden.
Lyt også med til slut, hvor du får 3 gode råd til, hvad den coachende leder skal kunne for at stå stærkt inden for fremtidens ledelse.
Læs også artiklen "Konsulenter coacher kirken".