Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Hvordan ser det ud i din virksomhed: Sælger I til jeres kunder, eller køber de af jer?
Mange virksomheder oplever fra tid til en anden en vis stagnation, og nogle oplever ligefrem en tilbagegang. Virksomhedernes eksisterende omsætning bliver derfor pludselig mere værdifuld og fokus på salget er igen vigtigere end nogensinde. Tiden er inde til at stoppe op og evaluere, så I kan styrke salget og holde væksten, og en ting, vi skal huske, er, at salget ikke kommer af sig selv.
Herunder får du 5 vigtige punkter til, hvad man som virksomhed bør have fokus på, hvis væksten skal forsætte i den kommende tid.
”Vi er alle sælgere”, og derfor er det vigtigt at tænke salg ind i alle de kunderettede funktioner i organisationen. Herved sikrer man, at man har mulighed for at gribe salget på det helt rette tidspunkt, når kunden er allermest indstillet på det. Service er ligeledes en helt integreret del af salgsdisciplinen, og ved at tænke salg ind i flere medarbejderes roller kan man ændre medarbejdernes opfattelse af kundebehandlingen til at fokusere mere på den service, der skaber salget.
Du har sikkert hørt det mange gange før, men nu får du den endnu en gang: Det er væsentligt dyrere at skulle tiltrække en ny kunde frem for at bevare en eksisterende kunde. I et marked med faldende omsætning er det helt essentielt at holde på sine eksisterende kunder. Interessér dig for kunden, behandl kunden godt og hold dig opdateret på forhold om kunden.
Artiklen fortsættes herunder.
Det kan betale sig ikke at stirre sig blind på ét punkt. Vi skal både kigge dybt i de virksomheder, vi i forvejen sælger til; om de har nye behov andetsteds i virksomheden, som vi ikke har været opmærksomme på eller fået afdækket endnu, men vi skal samtidig også sælge bredt til nye potentielle kunder og ikke lægge alle vores æg i samme kurv.
Enhver salgsafdeling eller -organisation vil have sælgere med varierende anciennitet. Erfaringen spiller en stor rolle i enhver salgssituation, men særligt i forbindelse med det nye salg er det en fordel med erfaring i bagagen. Overlad derfor ikke det nye salg til dine yngste eller nyeste medarbejdere, men reservér i stedet dette til de mest garvede sælgere. Det skal dog i denne forbindelse nævnes, at opgaven med et nyt salg er en uovertruffen mulighed for at få de ”gamle”, rutinerede sælgere til at træne de ”nye”. Ligesom det gælder for mange andre discipliner, så lærer man bedst i felten, og de ”nye” får således mulighed for at lære de vigtigste og bedste tilgange til salget af de ”gamle” i en praktisk situation.
Dine evner til at sælge kommer ikke af sig selv - øvelse gør mester, og gode salgsevner kræver vedvarende og kontinuerlig vedligeholdelse og træning. Du kan derfor ikke ligge på den lade side og forvente, at det hele kommer naturligt og automatisk til dig – du skal løbende tilegne dig nye redskaber samt prøve dig selv og dine evner af for at udvide din horisont. For sælgere er der navnlig én specifik fare ved at forblive passiv i sin udvikling: Uhensigtsmæssige vaner. Sådanne dårlige vaner kan snige sig ind i vores daglige gøren og laden, hvis vi ikke konstant er opmærksomme på dem, og kan blive din værste fjende i dit salg, hvis ikke du er opmærksom på dem. Stop derfor jævnligt op og ryd dem ad vejen.