Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Danskerne skifter job som aldrig før, og det bliver sværere end nogensinde at holde på virksomhedens medarbejdere. Det koster virksomhederne mange penge, når de mister en medarbejder. Og omkostningen stiger alt efter, hvor stort et ansvarsområde den pågældende medarbejder har og, hvor kompleks stillingen er. Alene i 2022 har jobskift kostet danske virksomheder i omegnen af fire til fem milliarder kroner.
I denne episode af TACK TALKS kan du se frem til, at Jens Dalgaard, Adm. direktør i TACK, giver dig indsigt i, hvad det er, medarbejderne søger i en arbejdsplads. Hvilke krav stiller det til din måde at være leder på? Og skal du som leder indse, at du ikke kan holde på alle medarbejdere?
Undersøgelser fra Konsulenthuset Ballisager viser, at alene i de første måneder af 2022 startede over 170.000 danskere i et nyt job. Det er en stigning på 23% ift. samme periode i 2021. Hvis vi ser på perioden fra marts 2021 til februar 2022 er det helt præcist 999.921 danskere, som har fået nyt arbejde. Det viser tal fra Danica Pension. Disse tal skal bl.a. ses i lyset af, at der på nuværende tidspunkt kommer generationer ud på arbejdsmarkedet, som ikke er jobloyale på samme måde som tidligere generationer var. Det skal virksomhederne også i høj grad vænne sig til.
Derudover så er en af de store grunde til den store jobrotation også den lave ledighed og den høje mangel på arbejdskraft. Derudover kan særligt de nye generationer på arbejdsmarkedet have meget høje ambitioner på egne vegne, og en af måderne at få højere løn på er at skifte job. Derudover så påpeger flere undersøgelser, at ca. hver femte peger på deres nærmeste leder som årsagen til, at de søger ansættelse et andet sted. Det viser, at der bliver stillet meget store krav til den nærmeste leder, hvor medarbejderne ser det som en afgørende vigtighed, at de har en chef, som formår at motivere dem i dagligdagen. Derfor er det vigtigt, at du som leder har tid til ledelse i dit daglige arbejde. Alt for mange ledere har alt for mange andre opgaver, som skal løses, hvilket betyder, at de ikke har den nødvendige tid i dagligdagen til ledelse.
Vores krav til, hvad arbejdspladsen skal tilbyde er blevet langt større end for blot 10 år siden. Helt grundlæggende er det vigtigt for medarbejderne, at de har et job, som de trives i og som giver mening for dem. Det handler i høj grad om hele pakken for ansættelsesforholdet. Dvs. både arbejdets indhold, arbejdsvilkår, løn, udvikling osv. Sidst men absolut ikke mindst, så er arbejdskulturen i virksomheden eller organisationen også vigtig for, hvordan den enkelte medarbejder trives. Er der et stærkt fællesskab blandt kollegerne? Og har medarbejderen mulighed for at udvikle sig i jobbet, så de både bliver endnu bedre til det de gør i dag, men også på sigt kan forsvare deres position på arbejdsmarkedet, så de ikke falder tilbage og ikke kan se nye muligheder i det, de laver.
Særligt de unge generationer på arbejdsmarkedet trækker gennemsnitstiden på et ansættelsesforhold ned. Dette er efter Jens Dalgaards mening ikke en tendens. Det er faktuelt. Hans generation vil måske have 10-12 jobs i løbet af deres tid på arbejdsmarkedet, hvor de nye generationer vil have 20-25 ansættelser i deres arbejdsliv – og det vil alt andet lige give kortere ansættelser på den enkelte arbejdsplads. Vi har en generation nu, som skifter job, hvis de oplever, at de ikke opnår det, som de gerne vil. Så er de hurtigt videre til næste arbejdsplads – særligt når der også er mangel på arbejdskraft og dermed mange nye jobs at få. Derfor er virksomheder nødt til at regne dette ind i deres ledelse og vurdere, hvordan virksomheden kan skabe de bedste rammer for den enkelte medarbejder – og dermed også sikre, at virksomheden har et flow i deres måde at arbejde med medarbejderne på, så virksomheden er polstret til at klare den større jobrotation, som ikke kan undgås, men er et faktum på det nuværende arbejdsmarked.
I slutningen af denne episode af TACK TALKS kan du glæde dig til at høre Jens Dalgaards 7 bedste råd til, hvordan du undgår en medarbejderflugt fra din virksomhed.
Skal du ud og rekruttere nye medarbejdere, så kan du med fordel lytte til de gode råd og erfaringer i episoden ”Rekruttering – Kunsten at finde de næste bedste” med Salgs- og marketingdirektør Marie Kongsted.