Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Du er måske stødt på begrebet SWOT, som ikke skal forveksles med det mere militante S.W.A.T, der henleder tankerne på actionfilm, elitetropper og masser af eksplosioner.
Dog kan SWOT sagtens være en bombe af indsigt, der gør din virksomhed mere skudsikker.
En SWOT-analyse er et meget benyttet værktøj til at lave en strategisk analyse af din virksomhed, men den kan også bruges til projekter og forretningsidéer, så du får det bedst mulige grundlag for at arbejde med opgaven.
SWOT-modellen er simpel og let at gå til, hvis du vil kortlægge de faktorer - interne som eksterne - der påvirker din virksomhed.
Men hvad betyder SWOT?
Hvad kan SWOT bruges til?
SWOT-analysen er ikke et løsningsværktøj men en måde at vurdere virksomhedens nuværende status og hvilket potentiale, der kan være i fremtiden. Den kan bruges i mange sammenhænge og har et generisk format, så den kan benyttes i alle industrier, ved alle virksomhedsstørrelser og på alle niveauer i virksomheden.
Målet med analysen er at få et klart billede af, hvilke muligheder og udfordringer din virksomhed har på nuværende tidspunkt, og derefter gøre det lettere ved at lave en fremadrettet strategi og målsætning og finde løsninger på de udfordringer, der måtte findes.
Sådan laver du en SWOT–analyse
Alle virksomheder er naturligvis forskellige, men her er nogle eksempler til en SWOT-analyse, som kan bruges til inspiration.
Begynd med din virksomheds styrker. Det kan f.eks. være en særlig god kundeservice, unikke produkter eller teknologiske ressourcer som konkurrenterne ikke leverer, et solidt økonomisk fundament, meget kompetente medarbejdere og et stærkt brand med stor synlighed.
Definér så virksomhedens svagheder. Det kunne være manglende ressourcer (enten finansielt eller utilstrækkeligt kvalificeret arbejdskraft), usikker projektstyring, ineffektive processer, manglende kundetilfredshed og ikke-målrettet markedsføring.
Se dernæst på hvilke muligheder virksomheder har. Her gælder det om at tage den berømte ja-hat på, for det er langt lettere at finde styrker og svagheder, som mærkes i hverdagen, end at opdage mulighederne for fremtiden, hvilket vil kræve en vis fantasi og nytænkning. Sæt f.eks. fokus på mulige nye markeder og samarbejdspartnere, den teknologiske udvikling eller ny lovgivning, der kan bidrage positivt til virksomheden.
Endelig skal trusler mod virksomheden identificeres, så der senere kan lægges en strategi for at undgå dem eller minimere deres eventuelle påvirkning af virksomheden. Eksempler på eksterne faktorer, der kan påvirke virksomheden negativt, kan være økonomisk recession, skiftende lovgivning og andre politiske ændringer, øget konkurrence og ændret kundeadfærd.
Når du er nået igennem alle fire elementer (styrker, svagheder, muligheder og trusler), har du et større og forhåbentlig mere nuanceret og detaljeret billede af din virksomhed. Næste skridt er at tilrette virksomhedens strategi og daglige drift til denne nye indsigt.
Artiklen fortsættes herunder.
Sådan fortsætter du
Det er vigtigt at vedligeholde din SWOT-analyse. Hvis den skal fungere effektivt og bevare sin relevans, skal den opdateres jævnligt for at tage hensyn til både interne og eksterne forandringer.
Du kan med fordel beslutte, hvor ofte den skal opdateres (f.eks. kvartalsvis eller årligt) og inddrage forskellige medarbejdere og faggrupper i analysen for at få et bredere perspektiv på virksomheden.
Hold desuden godt øje med ændringer i markedet, lovgivning og ikke mindst dine konkurrenter, da dette har stor betydning for din analyse og således også den strategi, du arbejder gennem.
Endelig bør du evaluere resultaterne af din strategi løbende for at afdække, om din oprindelige analyse var effektiv nok og skal fastholdes eller var forkert eller ikke grundig nok og derfor skal justeres.
Jeg håber, du fået mod på at ”swotify” din virksomhed og lave din egen SWOT-analyse, og jeg tør godt love dig, at den vil bidrage til en mere grundig forståelse af din virksomhed og få den til at stå stærkere og være mere modstandsdygtig over for ændringer i markedet.
God arbejdslyst!
På kurset Key Account Management & Development arbejder vi bl.a. med SWOT-analysen. Læs mere her.
Her kan du downloade en SWOT-skabelon.