360 graders måling

En moderne og dynamisk ledelse søger hele tiden at optimere sin effektivitet og forholdet til virksomhedens ansatte. I den proces kan en såkaldt ”360 grades måling” fungere som et perfekt udgangspunkt for at afdække og foretage de nødvendige ændringer i organisationen. En 360 graders måling er en undersøgelse, der åbent eller anonymt spørger ind til ledelsens performance. Spørgsmålene rettes til den øvrige ledergruppe samt de ansatte i den specifikke afdeling eller i hele virksomheden. På den baggrund udarbejdes en samlet rapport, der på overskuelig og simpel måde giver indblik i kollegaernes oplevelse af den enkelte leder samt ledergruppen som enhed.

Vil du høre mere om, hvordan I kan gøre brug af dette i din virksomhed? Klik her for at udfylde en kontaktformular, så hører du fra os snarest muligt.

Motivationsboost til ledelsen


Målingen kan stå alene, men foretages typisk også i forbindelse med, at ledelsen går i gang med et uddannelsesforløb, så programmet kan skræddersyes efter de udviklingspunkter, som undersøgelsen viser.

Typisk vil der blive målt på ledelsesemner som delegering, feedback, motivation, forandringsparathed, medarbejderudvikling etc. Men 360 graders-målingen tilpasses den enkelte virksomhed eller ledelses særlige behov. Afhængig af emnerne, vil de ansatte blive stillet over for en række konkrete spørgsmål, hvor de skal vurdere den enkelte leders kompetencer på det område. Det kunne eksempelvis være spørgsmål som: ”Fremstår det tydeligt for andre, hvad lederen vil?” eller ”Oplever du, at lederen er åben for dialog?” Medarbejdernes vurdering bliver i alle spørgsmål sammenlignet med den enkelte leders egen vurdering og vurderingen fra de øvrige ledere.

Øger tilfredsheden


Målingen har ikke til hensigt at rette særskilt kritik mod ledelsen, men i stedet fokuserer en 360 graders måling på at udvikle ledelsens kompetencer og afdække udviklingspotentialer på tværs af virksomhedens afdelinger. En god 360 graders måling med analyse og evt. opfølgende uddannelse, kan være medvirkende til en markant udvikling for den enkelte leder og hans/hendes kompetencer. Samlet set, kan det også være med til at øge tilfredsheden, motivationen og effektiviteten blandt medarbejderne, hvilket i sidste ende vil give et væsentligt løft til hele virksomhedens performance.

Når målingen er udviklet, vil den standardiserede tilgang gøre det muligt at foretage målingen igen efter en periode, for at sikre kontinuerligt fokus på udviklingen.

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved