Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Din guide til de rigtige spørgeteknikker

Marie Kongsted, Salgs- og marketingdirektør
10 min.
14.04.2025

Hvad er spørgeteknik og hvorfor er det vigtigt at være god til?

Spørgeteknik er en klassisk disciplin, som hjælper dig med at stille de rigtige spørgsmål. Det er en af de mest effektive måder at skabe dialog, afdække behov og opbygge relationer – både som leder, sælger og for enhver, der gerne vil bruge de muligheder, der ligger i at forbedre ens daglige kommunikation. I alle funktioner og stillinger er evnen til at stille de rigtige spørgsmål gøre dig til en mere kompetent og effektiv både medarbejder og leder.

En gammel talemåde siger, at “som man spørger, får man svar”. Altså at måden, du spørger på, sætter kursen for værdien af de svar, du får. Og hvorfor er det vigtigt at blive bedre til at spørge rigtigt?

"Der er kun ét gode, viden, og ét onde, uvidenhed." - Sokrates (græsk filosof, cirka 470-399 f.Kr.)

Og den gode Sokrates er ikke den eneste, der har udtalt sig om viden:

  • "Viden er som luft for menneskets sind. Vi kan ikke leve uden den."Richard T. Ely (amerikansk økonom og forfatter)
  • "Information er den olie, der driver den moderne økonomi." Craig Mundie (tidligere seniorrådgiver for Microsofts, Adm. direktør og teknologivisionær)
  • ”Viden er magt."Francis Bacon (britisk filosof, statsmand og forfatter fra 1561)

Forenklet sagt vil du ved at træne dine spørgeteknikker og stille gode spørgsmål til dine kollegaer, medarbejdere eller kunder få mere viden, en bedre forståelse af mennesker omkring dig og et mere præcist grundlag at træffe beslutninger på.

Relaterede kurser

 

 

Spørgsmålstyper 

Overordnet set findes der åbne og lukkede spørgsmål, der kan bruges meget forskelligt. Og igen under de åbne og lukkede spørgsmål, findes der typer af spørgsmål, der tjener hver deres formål som spørgeteknik.

Åbne spørgsmål

...er dem, der inviterer til refleksion, uddybning og fortælling og er også kendt som hv-spørgsmålene. Når du stiller åbne spørgsmål, “tvinger” du modparten til at åbne sig og derved opnår du:

 

  • Mere viden og indsigt: Du får adgang til den andens perspektiv, behov, motivationer og baggrund.
  • Større engagement: Du viser oprigtig interesse og skaber en samtale frem for et interview.
  • Bedre beslutningsgrundlag: Jo mere information du har, desto mere præcist kan du tilpasse din løsning, ledelsesstil eller dit næste spørgsmål.

 

Inden for de åbne spørgsmål, findes der forskellige typer. Når du skal vælge den rette spørgeteknik, skal du være opmærksom på, hvad din hensigt er, så du kan vælge de rette spørgsmål.

Der er de informationssøgende åbne spørgsmål, som starter med ”hvem”, ”hvad”, ”hvor”, ”hvilke”, som retter sig mod fakta, erfaringer, præferencer og konkrete forhold – uden at lukke samtalen. Når du bruger denne spørgeteknik strategisk, hjælper de dig med at afdække både situationen og personens behov på en måde, der er naturlig og tillidsvækkende.

Informationssøgende

"Hvem"-spørgsmål

Du kan bl.a. bruge spørgsmålene til at identificere nøglepersoner, beslutningstagere og andre interessenter der er involveret, og hvem du bør tage højde for i dit næste skridt i den givne situation, du er i.

Eksempler:

  • Hvem deltager i beslutningsprocessen?
  • Hvem skal bruge løsningen i det daglige?
  • Hvem er målgruppen?

"Hvad"-spørgsmål

Her kan du fx få fokus på behov, ønsker, udfordringer eller resultater. Og få indsigt i, hvad der betyder noget for modparten, og hvad der driver deres beslutninger.

Eksempler:

  • Hvad er vigtigt for dig i denne sammenhæng?
  • Hvad er din største udfordring lige nu?
  • Hvad har du tidligere gjort i en lignende situation?

"Hvor"-spørgsmål

Du kan bl.a. bruge spørgsmålene til at få flere detaljer om placering, proces eller kontekst, samt en forståelse for, hvor i processen de er, eller hvor der er mulighed for forbedring.

Eksempler:

  • Hvor er du i forhold til at træffe en beslutning?
  • Hvor opstår typisk de største problemer?

"Hvilke"-spørgsmål

Du kan fx få klarhed om præferencer og krav og du kan få modparten til at prioritere, sammenligne eller specificere og få en lidt mere detaljeret viden.

Eksempler:

  • Hvilke løsninger har du tidligere arbejdet med – og hvad virkede?

  • Hvilke kriterier er vigtigst, når du vælger leverandør?


Uddybende, specificerende

"Hvordan"-spørgsmål

Du kan her få den anden part til at reflektere og få den personlige oplevelse på bordet og ikke udelukkende fakta. Du kan afdække processer, arbejdsgange, adfærd og oplevelser.

Eksempler:

  • Hvordan håndterer du det i dag?
  • Hvordan oplevede du samarbejdet?
  • Hvordan kunne en ideel løsning se ud for dig?

"Hvor meget"-spørgsmål

'Brug disse spørgsmål til at få konkret viden, som du kan bruge til at argumentere, prioritere og finde løsninger, der matcher den reelle værdi eller udfordring fx med fokus på tid, omkostninger eller resultater.

Eksempler:

  • Hvor meget tid bruger du typisk på det?
  • Hvor meget koster det dig i dag, at det ikke fungerer optimalt?
  • Hvor meget værdi vil det have for dig, hvis jeg kan løse det?

"Hvornår"-spørgsmål

Her kan du få en bedre forståelse for din kunde, kollega eller medarbejders tidsperspektiv, deadlines, planlægning og beslutningshorisont. Her kan du sikre momentum i dialogen. 

Eksempler:

  • Hvornår skal du være klar med en løsning?
  • Hvornår oplever du typisk de største udfordringer?
  • Hvornår vil det være mest optimalt for dig at gå i gang?

Uddybende, begrundende

”Hvorfor”-spørgsmål 

Sidst men ikke mindst kan du med spørgsmål, der starter med ”hvorfor” få indblik i årsager, motiver og bagvedliggende tanker. En ting er hvad nogen mener, men ”hvorfor” er essentielt, for at kunne levere den rigtige løsning til en kunde eller kunne forstå hvad der er af bagvedliggende tanker hos din kollega eller medarbejder.

Eksempler:

  • Hvorfor valgte du ikke at gå videre med den tidligere løsning?

  • Hvorfor er det vigtigt for dig at kunne arbejde hjemme?

  • Hvorfor ønsker du denne tilgang?

 ”Hvorfor”-spørgsmålene kan sagt i en hård eller neutral tone komme til at virke konfronterende eller udfordrende på at uempatisk måde. Prøv at stille ovenstående spørgsmål med meget tryk på “hvorfor” - du vel nok opleve, at der nu ligger en smule skepsis eller anklage i dit spørgsmål. I stedet kan du bytte ”Hvorfor” ud med ”Hvad er årsagen til”, som virker blødere og knap så kontant. Alternativt kan du også indlede dine ”Hvorfor”-spørgsmål med ”Jeg vil gerne forstå dig” og herefter stille spørgsmålet. Denne teknik vil også bløde formuleringen en smule op.

Lukkede spørgsmål 

Lukkede spørgsmål er korte, præcise og leder typisk til et ja/nej-svar eller en konkret oplysning og de inddeles i kategoriske, ledende og alternative.

 

 


Kategoriske spørgsmål bruges, når du vil:

  • Be- eller afkræfte antagelser eller fakta
  • Styre samtalen frem mod en endelig konklusion
  • Sikre commitment og du ønsker at bekræfte en aftale 

Eksempler:

  • Er beslutningen truffet?
  • Er det korrekt, at…?
  • Har I tidligere arbejdet med et lignende projekt?

Ledende spørgsmål bruges, når du vil:

  • Teste parathed eller interesse
  • Lede modparten mod en beslutning
  • Understrege en værdi eller fordel

Eksempler:

  • Du vil gerne sikre en nem implementering, ik?
  • Er det ikke vigtigt for dig at …?
  • Så det vil være en fordel, hvis du starter allerede i morgen?

Alternative spørgsmål bruges, når du vil:

  • Sikre momentum og fremdrift
  • Styre processen
  • Fremskynde en beslutning

Eksempler:

  • Skal vi mødes tirsdag eller onsdag? 
  • Foretrækker nu at få bekræftelsen nu eller i næste uge?
  • Skal jeg kontakte dig eller din kollega?

af Marie Kongsted

Salgs- og marketingdirektør hos TACK 

 

Relaterede podcasts og artikler

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.