Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

DiSC profilen - Hvad er din personlighedstype?

Marie Kongsted, Salgs- og Marketingdirektør
15 min.
19.03.2025

Hvad er DiSC?

En DiSC profil er et værktøj, som er meget brugbart for dem, der gerne vil blive klogere på sig selv og andre og lære at forstå og læse adfærd. DiSC profilen bruges i dag hyppigt i virksomheder, da den er nem at gå til og let at tage i brug. Profilen kan bruges af alle, der har behov for at styrke relationer og kommunikationen, hvad end det er ledere, der har behov for at lære at læse deres medarbejdere eller medarbejdere i forskellige stillinger, der enten har behov for at styrke relationerne til kunderne eller stakeholders generelt.

I denne artikel får du en gennemgang af de forskellige DiSC profiler, deres kendetegn, styrker og svagheder. Til sidst får du gode råd til, hvordan du bedst kommunikerer med de respektive typer og et par øvelser, så du kan træne din viden.

DiSC profilen består af fire adfærdsstile som vist i modellen herunder. Den er delt op i de udadvendte og indadvendte (lodret akse) og de sagsorienterede og menneskeorienterede (vandret akse).

 

 

Alle mennesker har lidt af hver DiSC type i sig, men hvor meget vil naturligvis variere og en til to af DiSC typerne vil være de mest udtalte. De følgende beskrivelser har til formål at beskrive de dominerende træk ved hver personlighedstype.

Hvad betyder farverne og bogstaverne i DiSC profilen?

De fire typer i DiSC har for forståelsens skyld hver sin farve, der gør det nemmere at navigere i. 

Overordnet set er det disse karakteristika, der gør sig gældende:

D – Dominans (grøn):

Det, der karakteriserer en D'er, er deres direkte og målrettede facon. De er, som vist ovenfor, sagsorienterede, udadvendte og opererer i et højt tempo. De er drevet af at skabe resultater hurtigt, at handle på udfordringer og at udfordre sig selv og andre. 

Udover det er/har de:

  • Selvtillid
  • Egoistiske
  • Resultatorienterede
  • Entydige
  • Beslutsomme
  • Kontante
  • Risikovillige
  • Styrende
  • Bestemte
  • Viljestærke
  • Slagkraftige

Styrker ved D-profilen:

D'erne er igangsættere - de elsker at lave nye tiltag og tage hurtige beslutninger. De trives med udfordringer, tager initiativ og har en tendens til at tage kontrollen. De er konkurrencemindede, ambitiøse og udfordrende overfor status quo. Der skal ske noget, så et stort spillerum for handling og frihed fra kontrol og regler er vigtigt for D'eren.

De motiveres af styrke og autoritet, høj effektivitet og resultater. Statussymboler er også motiverende for en D'er, så er der mulighed for forfremmelse, vil de gå benhårdt efter den.

Udfordringer ved D-profilen:

Det er ikke alle, der bryder sig om dominerende adfærd og mange vil nok ind imellem føle, at de bliver kørt midt over af D'eren, da D'eren er ofte utålmodig, uforudsigelig og kan opfattes som ufølsom overfor andres behov, hvilket kun eskaleres af deres selektive lytning og store temperament.

D'eren frygter at miste kontrol, og i konfliktsituationer er D'eren typen, der tager kampen op og bliver ved til de har vundet.

Hvordan du kommunikerer bedst med en D'er, vender jeg tilbage til senere.

 

Typisk udtalelser fra en D'er:

- “Take it or leave it”

- ”Det gælder om at vinde – ikke at deltage”

 -”Videre i teksten”

i - Indflydelse (rød):

I'eren karakteriseres ved sin livlige personlighed. Også hos i'eren er tempoet højt og profilen udadvendt, men i modsætning til D'eren er de menneskeorienterede. De søger gode menneskelige relationer og social anerkendelse og fungerer godt i gruppearbejde.

Udover det er de:

  • Energiske
  • Tillidsvækkende
  • Veltalende
  • Charmerende
  • Åbne
  • Entusiastiske
  • Gæstfri
  • Involverende
  • Insisterende
  • Optimistiske
  • Humørfyldte

Styrker ved i-profilen:

Personer med en høj i-profil er inspirerende. De er gode til at motivere og til at overbevise andre og kan godt lide positive relationer og netværk. De handler – og gerne spontant.

I'erne er gode kommunikatører, der ofte er rummets midtpunkt, da de motiveres af offentlig anerkendelse, sociale interaktioner og popularitet. De er ligesom D'eren ikke meget for regler og kontrol, men vil hellere have frihed til at overdynge andre med deres idéer. En i'er i centrum, er en lykkelig i'er.

Udfordringer ved i-profilen:

I’erne er impulsive og i mange tilfælde for impulsive. Detaljer er for dem en by i Rusland, og de kan have svært ved at arbejde alene. I'erne taler og taler og får ofte lovet mere end de kan holde, for de vil gerne være gode venner med alle, men de er uorganiserede og ustrukturerede og ”gennemførelse” står ikke først i deres ordbog.

I'erne er bange for at miste indflydelse og blive ignoreret og vil typisk bruge deres udviklede snakketøj til at komme ud af en konflikt.  

 

Typisk udtalelser fra en i’er:

- ”Forandring fryder”

- ”Den klarer vi”

- ”Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget”

S - Stabilitet (blå):

S'erne er rolige. De opererer i et moderat tempo og er indadvendte i modsætning til de to første DiSC typer, men ligesom i’eren er de menneskeorienterede. De drives af samarbejde og muligheden for at hjælpe andre.

Udover det er de:

  • Tilpassede
  • Samarbejdsorienterede
  • Lyttende
  • Accepterende
  • Velovervejede
  • Tålmodige
  • Ydmyge
  • Taktfulde
  • Loyale
  • Omsorgsfulde
  • Harmoniskabende
  • Stabile

Styrker ved S-profilen:

S'erne er pålidelige, troværdige og samarbejdsvillige. De sætter pris på stabilitet og harmoni i deres omgivelser og er gode team players. De arbejder jævnt og støt og gerne i rutiner med velkendte metoder og skal have tid til at omstille sig og støtte, hvis noget forandrer sig. De er empatiske, gode til at lytte og har fokus på at have gode relationer til andre. De motiveres af tryghed, en fast struktur og oprigtig værdsættelse og anerkendelse af deres arbejdsindsats.

Udfordringer ved S-profilen:

S'erne har svært ved at sige fra - de er simpelthen til tider for hjælpsomme. Da de er glade for rutiner, kan de ofte blive fastlåst i gamle vaner, og dette kan også gå ud over deres evne til at prioritere, når der lander nye opgaver på deres bord. 

Fordi de er konfliktsky og hellere sætter egne behov sidst, går de oftest på kompromis i stedet for at tage en eventuel konflikt.

 

Typisk udtalelser fra en S'er:

- ”Ude godt – hjemme bedst”

- ”Sådan plejer vi ikke at gøre”

- ”Slå ikke større brød op end du kan bage”

C - Competance (gul):

Det, der karakteriserer en C'er er deres analytiske adfærd. De er – ligesom D'eren - sagsorienterede, men opererer ligesom S'eren i et moderat tempo og er indadvendte.

Desuden er C'erne:

  • Reserverede
  • Nøjagtige
  • Private
  • Systematiske
  • Detaljeorienterede
  • Diplomatiske
  • Videbegærlige
  • Pålidelige
  • Forsigtige
  • Faktuelle

 

Styrker ved C-profilen:

C'erne er detaljeorienterede og metodiske. De er sikre i deres sag og lægger vægt på nøjagtighed og grundighed i deres arbejde - og deres beslutninger bliver taget baseret på logik og fakta. De er perfektionistiske, tager begrænsede risici og elsker at få ret. De motiveres også af at bruge deres ekspertviden, af klare retningslinjer, kvalitet og at få anerkendelse for særlige resultater og færdigheder. 

Udfordringer ved C-profilen:

C'erne har en tendens til at være meget kritiske, kompromisløse og bliver ofte fastlåst i detaljer og overanalyserer, hvilket kan være svært for andre at håndtere. De har svært ved og bryder sig ikke om at tage risici og holder sig helst for sig selv.

I en konfliktsituation vil en C'er bruge alle midler til at forsvare sig og tage kritik meget personligt.

 

Typisk udtalelser fra en C'er:

- ”Ordnung muss sein”

- ”Kvalitet frem for kvantitet”

- ”Det skal jeg lige undersøge” 

 

 

Et godt eksempel på DiSC profilen

I TACK har vi gennem mange år brugt Olsen Banden som et godt eksempel på de forskellige DiSC adfærdstyper. Vi taler ofte om at finde et nyere og mere tidssvarende eksempel, der beskriver DiSC profilen lige så godt, men det er endnu ikke lykkedes os at finde et eksempel, som er helt lige så karikeret og spot on.

Måske har du ikke set de gamle film med tyvebanden, der består af tre vidt forskellige personligheder og en rapkæftet hustru, så her kommer de lige i overskrifter:

  • Yvonne (D) - Den utålmodige hustru, der altid sætter sine egne planer først og fejer enhver forhindring højlydt til side. 
  • Benny (i) - Den sprælske hurtigsnakker, som fixer ting og er både utålmodig, men også opmærksom på, at gruppen skal fungere som helhed.
  • Keld (S) - Den stabile kraft, som egentlig ikke drømmer om de vilde kup, men søger det trygge og forudsigelige og kun brokker sig yderst sjældent.
  • Egon (C) - Den geniale nørd, der har masser af tid til at udtænke planer i fængslet i sit eget selskab, men ikke er god til at omgås andre, der afviger fra planen. 

Artiklen fortsætter herunder.

Relaterede podcasts

Hvordan skal du tilpasse din kommunikation til de forskellige DiSC profiler?

Nu har du fået en masse information om, de forskellige typer og har måske et godt billede af, hvilken adfærdsstil, der passer bedst på dig selv, dine kollegaer eller medarbejdere.

Du får her konkrete tips til, hvordan du skal lave din kommunikationsstrategi over for de forskellige DiSC typer

Du kan også downloade dit eksemplar af kommunikationsstrategien lige her.

Kommunikationsstrategi - ”D”:

D'eren er som bekendt utålmodig og vil gerne have gode resultater. Dit fokus skal derfor være på, hvordan idéer kan føre til målbare og effektive resultater og husk at anerkende D'erens bidrag til dette. 

Da D'eren er meget kontant og utålmodig, er det vigtigt at holde fokus på målet. Hvis I er uenige, falder D'eren ikke for charme, og du må søge at løse konflikten med fokus på facts i stedet for at “vinde” den. 

Den korte opskrift på god kommunikation med D-profilen:

Kommunikationsstrategi - ”i”:

I'erne vil gerne samarbejde. De vil gerne føle sig vellidt og værdsat og vægter den personlige relation højt. De kan have tendens til at ignorere problemer og undgå konflikter, der trigger deres følelser. Du skal derfor være opmærksom på at bidrage til fællesskabsfølelsen, hvor du anerkender deres idéer.

Den korte opskrift på god kommunikation med i-profilen:

Kommunikationsstrategi - ”S”:

S'erne er meget fællesskabsorienterede og vil ikke holde stædigt fast i deres egen holdning for at bevare den gode stemning. De skal føle sig trygge for at sige deres mening, så du skal være aktiv for at få dem på banen, og du skal udtrykke anerkendelse og bekymring for deres følelser og deres forsigtighed.

Hvis der skal findes en løsning på en konflikt, er deres tavshed ikke garanti for, at de er tilfredse med løsningen. Det kan være en god idé at finde årsagen til konflikten sammen, så I opnår en fælles forståelse for det grundlæggende problem. Du må også sikre dig, at I er enige om, at konflikten er løst, da S'erne har tendens til at skjule deres holdning og derfor over tid kan opbygge en indre bitterhed, hvis der bliver truffet beslutninger, de i bund og grund er uenige i.

Den korte opskrift på god kommunikation med S-profilen:

Kommunikationsstrategi - ”C”:

C'eren vil gerne være grundig og analyserende, så du kan ikke presse hurtige beslutninger igennem. De er ikke risikovillige og vil gerne beregne konsekvenser, før de handler, hvilket du skal vende til en fordel for samarbejdet, da det kan føre til endnu bedre løsninger. 

En konflikt vil C'eren ofte basere på logisk tænkning og ikke lægge følelser i. Det kan således ende med en debat om, hvem der har mest ret og en diskussion om, hvis argumenter der er mest rigtige og sande. Du må derfor udtrykke din holdning på en saglig og faktuel måde og pakke dine følelser væk.

Den korte opskrift på god kommunikation med C-profilen:

 

 

Øvelser, der vil styrke din forståelse af DiSC profilen

Du har nu fået en masse viden om de forskellige DiSC profilers adfærd og hvordan du skal kommunikere til de forskellige typer.
Er du klar på at teste din viden? 

Svarene på øvelserne finder du her - men prøv lige selv først :-) 

Øvelse – Kan du genkende en DiSC type?

Vurder de forskellige situationer og gæt, hvilken af de fire DiSC typer,
der matcher den enkelte udtalelse:

På kontoret:

  • Personen har et noget rodet kontor. På bordet er der placeret mange billeder af familien.
  • Skrivebordet er ryddeligt. Det, der ligger på bordet, er pænt organiseret.
  • Et stort skrivebord og synligt placerede statussymboler.     
  • Et til tider rodet kontor med kun få pynteting. Ikke stort fokus på æstetik, men praktisk/funktionel indretning.                                                                          

 

 

Personlig fremtræden:

  • Personen virker stille og rolig. Smiler venligt og lytter, når du taler. Afslappet klædt i afdæmpede farver.                                                      
  • Meget korrekt i sin fremtræden. Virker stilfuld, velplejet og ”konservativt” klædt.     
  • Meget talende og smilende. Ofte farverig i sin påklædning - gerne ”smart klædt på”.
  • Komfortabelt tøj i ”god kvalitet” og gerne med synlige brands/logoer.     

                   

 

 

I telefonen:

  • Personen virker ikke særlig tidsbevidst. Taler længe ad gangen og om personer og følelser.
  • Personen er meget direkte og forhastet over telefonen. Er interesseret i at kende til referencer vedr. dit forslag.                                   
  • Personen er venlig og behagelig og søger efter data vedr. værdi af dit forslag. Er tilsyneladende meget tidsbevidst og søger at få klarhed over dit forslags betydning for ham/hende.                                                                       
  • Personen er svær at få fat i og lyder lidt tilbageholdende i telefonen. Der stilles mange spørgsmål, bl.a. om der findes et skriftligt materiale, der beskriver dit forslag i detaljer.


 

 

 

 

Vil du lære mere om DiSC profilen?

Åbne kurser og uddannelser: Hvis du vil have et indblik i din egen DiSC profil samt redskaber til, hvordan du bruger DiSC modellen i dit daglige arbejde med salg, ledelse koordinering m.v. kan du med fordel deltage på et nedenstående forløb.   

Skræddersyet virksomhedsforløb: Er I flere i din virksomhed, som ønsker at blive klogere på, hvordan I kan bruge DiSC i jeres dagligdag, kan TACK skræddersy et forløb til jer, som sætter fokus på præcis de udfordringer og udviklingsmuligheder, der er i jeres virksomhed. Ring til os på tlf. 70101201 for at høre mere.

Som du sikkert kan fornemme, er DiSC profilen en spændende adfærdsanalyse, der kan give dig en masse gode værktøjer til at styrke din kommunikation og dine relationer til andre mennesker. Husk at ingen er “rene” D'ere, i'ere, S'ere eller C'ere, men at ét af bogstaverne vil være det dominerende i deres personlighed og tilgang til verden. Desuden er vi mennesker også forskellige afhængigt af situationen, så en C'er f.eks. kan være indadvendt på sit arbejde, men mere udadvendt i sin fritid.

Relaterede kurser

 

 

af Marie Kongsted

Salgs- og marketingdirektør hos TACK 

 

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.