Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Skyscanner tager lederskabet til nye højder med globalt lederudviklingsprogram

6 min.
02.06.2025

Om Skyscanner

Skyscanner er en førende global rejsesøgemaskine, der gør det nemt for brugere at sammenligne priser på flybilletter, hoteller og billeje – og finde de bedste tilbud. Virksomheden blev grundlagt i 2003 og har siden vokset sig stor med over 1.400 ansatte og mere end 100 millioner brugere på tværs af sin hjemmeside og app.

Med et globalt netværk af over 1.200 partnere og 80 milliarder prissøgninger dagligt har Skyscanner etableret kontorer i Europa, Nordamerika og Asien og er til stede i flere lande og på mere end 30 sprog.

Højdepunkter og resultater

  • Globalt hybridtræningsprogram, der understøtter og udvikler seniorledere
  • Lokale opdagelsessessioner sikrer kulturelt tilpasset træning på tværs af lande og regioner
  • Interaktive workshops kombineret med accountability pods giver lederne mulighed for at dele konkrete erfaringer og styrke læringsudbyttet
  • Øget samarbejde, bedre beslutningstagning og højere medarbejderengagement
  • 360-graders feedback understøtter individuel udvikling og giver overblik over fremskridt gennem hele forløbet

 

 

Udfordringen

Skyscanner er i hastig vækst, og det stiller krav til, at medarbejderne arbejder mod fælles mål, samarbejder gnidningsfrit og kommunikerer klart og konsekvent for at fastholde momentum. For at skabe et mere effektivt arbejdsmiljø ønskede virksomheden derfor at styrke medarbejderengagementet og forbedre relationen mellem ledere og deres teams.

Skyscanner havde allerede taget skridt mod at styrke lederskabet ved at lancere interne uddannelsesprogrammer og definere tre nøglesøjler for god ledelsesadfærd. Men i takt med virksomhedens udvikling blev det tydeligt, at der var behov for endnu stærkere ledelseskompetencer og større ensartethed på tværs af niveauer og fagområder – de eksisterende initiativer rakte ikke længere. 

Efter en grundig intern analyse af, hvad der kendetegner en effektiv leder, så Skyscanner en mulighed for at bruge sine erfarne ledere som rollemodeller – og samtidig styrke deres teams med vigtige kompetencer. Det blev startskuddet til initiativerne Manager Expectations og High-Flying Managers, som har til formål at forankre en ensartet og effektiv lederadfærd på tværs af organisationen – med afsæt i topledelsen.

Artiklen fortsætter herunder.

Flere cases

Hos Skyscanner er vi heldige at have en fælles forståelse for, hvor afgørende stærk ledelse og gode lederkompetencer er. Vores mål er at løfte ledernes evner på tværs af organisationen – med særligt fokus på at skabe klare forventninger og styrke mulighederne for individuel udvikling og vækst.

Jen Lynch, Head of Learning and Development, Skyscanner

Løsningen

Efter en grundig udvælgelsesproces valgte Skyscanner at indgå et samarbejde med Tack TMI om at udvikle High Flying Manager – et hybridtræningsprogram for ledere. Målet var i første omgang at styrke de mest erfarne lederes evne til at skabe engagement og tage ansvar som en del af best practice, samtidig med at relationerne i teamet blev styrket.

Samarbejdet begyndte med en opdagelsesfase, hvor Tack TMI arbejdede på at opnå en dyb forståelse af Skyscanners ledelseskultur og finde frem til den mest effektive tilgang til træningen. Dette omfattede blandt andet fokusgrupper, dialog med nøgleinteressenter – herunder Chief People Officer og ledelsessponsorer – samt interviews med højtpræsterende ledere for at afdække deres læringsbehov og sikre, at programmet matchede Skyscanners overordnede mål.

Udviklingen af programmet var en tæt og samarbejdsbaseret proces, hvor kernestoffet blev struktureret omkring tre workshops – hver med fokus på én af de centrale lederforventninger.

Programmet strækker sig over fire undervisningsdage og gennemføres i hold af 20 deltagere. Det inkluderer en virtuel workshop fordelt på to halve dage, to dages fysiske workshops med fokus på kommunikation og relationsopbygning samt en afsluttende virtuel workshop – også fordelt på to halve dage – som opfordrer lederne til at tænke helhedsorienteret i forhold til deres teams.

Workshopperne havde særligt fokus på, at lederne delte og diskuterede deres egne erfaringer. Små accountability pods skabte en ramme, hvor deltagerne kunne bringe aktuelle ledelsesudfordringer i spil – hvilket gjorde læringen direkte relevant for de konkrete behov og den dynamik, der præger hverdagen i Skyscanner.

Jen Lynch, Head of Learning and Development, Skyscanner

 

 

Gennemførelse af et globalt program med kulturelt afsæt

Tack TMI’s globale rækkevidde gør det muligt for Skyscanner at rulle træningsprogrammet ud problemfrit på tværs af sine internationale kontorer – samtidig med, at det tilpasses de enkelte regioners unikke behov.

Inden programmet blev lanceret i Kina, gennemførte Tack TMI en grundig fire-dages opdagelsessession for at sikre, at indholdet var kulturelt tilpasset og tog højde for de specifikke udfordringer på netop dette site.

Selvom Skyscanner allerede har en stærk organisationskultur, bidrager den lokale tilpasning – herunder levering af træningen på mandarin – til at fastholde både kvalitet og relevans for det kinesiske publikum.

 

 

Det var en helt afgørende faktor for os, at Tack TMI kunne levere et globalt program med lokal relevans. Vores stærke organisationskultur er naturligt præget af lokale forskelle, og vi ønskede at sikre, at læringen var lige så meningsfuld for medarbejdere i Kina som for dem i Europa. I dag kan vi være trygge ved, at vi tilbyder den samme høje kvalitet i lederuddannelsen på tværs af alle afdelinger. Og det gør en stor forskel for læringsudbyttet, når undervisningen foregår på ens modersmål.

Jen Lynch, Head of Learning and Development, Skyscanner

Tack TMI har allerede med succes afviklet programmet og uddannet 120 ledere og topledere i blandt andet Edinburgh, Glasgow, London og Shenzhen i Kina – med Barcelona og Singapore som de næste destinationer. Det understreger deres engagement i at levere et program, der for alvor fungerer på globalt plan.

Få et 360-graders overblik over udviklingen

Det kan være en udfordring at styre og følge op på forventningerne i et uddannelsesprogram – især når målet er at holde deltagerne engagerede og sikre, at programmet skaber den ønskede effekt.

Derfor indledes programmet med en times orienteringssession, efterfulgt af et omfattende spørgeskema med 30 spørgsmål, der måler lederkompetencer og afstemmer forventninger. Resultaterne samles i en skræddersyet 360-graders feedbackrapport, som allerede fra start giver værdifuld indsigt, etablerer et udgangspunkt og gør det muligt at følge den enkelte deltagers udvikling gennem hele forløbet.

Deltagerne har desuden mulighed for at dele og drøfte deres rapport i den første accountability pod – et trygt rum til at tale åbent om resultaterne og finde frem til, hvordan eventuelle udviklingsområder bedst kan adresseres.

 

Om samarbejdet med Tack TMI

Tack TMI har været utroligt lydhøre over for vores behov, og vi har opbygget et stærkt og fleksibelt partnerskab baseret på åbenhed og tillid. Vi føler os altid hørt – og bliver udfordret på de rette tidspunkter, så vi sikrer de bedst mulige resultater.

Vores ledere og deltagere sætter stor pris på deres tilgang, føler sig lyttet til og oplever ægte støtte. På trods af programmets kompleksitet har samarbejdet forløbet gnidningsfrit og med stor succes – hvilket i høj grad afspejler Tack TMI’s ekspertise og evne til at håndtere et globalt initiativ i denne skala.

Jen Lynch, Head of Learning and Development, Skyscanner

 

 

Fordele

Mere ærlige samtaler

Diskussionerne i vores teams er blevet mere reflekterede og målrettede. Der arbejdes nu ud fra konkrete og strukturerede input, som bruges til at udfordre idéer og fremme dybere samtaler. Ved at tage svære emner op i stedet for at undgå dem, er kommunikationen blevet styrket – og beslutningsprocesserne mere effektive.

Denne kultur med konstruktiv udfordring har ikke blot løftet kvaliteten af beslutningerne, men har også bidraget positivt til den enkeltes personlige udvikling.

Opbygning af ledernes selvtillid

Mange ledere havde i udgangspunktet begrænset formel lederuddannelse og navigerede primært ud fra praktisk erfaring. Men gennem refleksion og dialog i workshopperne har de opnået større tillid til deres egne beslutningsprocesser.

De føler sig nu rustet til at tage svære beslutninger – og har tillid til, at de træffer de rigtige valg. Samtidig har erkendelsen af, at deres udfordringer deles af kolleger, skabt en stærk følelse af fællesskab og støtte, som styrker både selvtillid og lederskab.

Coaching gør en forskel

Coaching er i stigende grad blevet en central ledelseskompetence, der gør det lettere for ledere at håndtere svære samtaler med ro og selvtillid. Det skaber en kultur med løbende feedback, styrker medarbejdernes ansvarsfølelse og giver lederne mulighed for at uddelegere mere effektivt.

Medarbejderengagementet forbliver højt – især dér, hvor ledere giver konkret og brugbar feedback og aktivt taler med deres teams om karriereudvikling.

Sammenhængende budskaber

Der er ved at opstå et fælles sprog på tværs af ledelsesteams, hvor de rammer, der blev introduceret i træningsprogrammet, nu anvendes bredt i praksis. Et godt eksempel er rammen for præstationskalibrering, som hjælper ledere med at styrke deres støtte til medarbejderne og guider dem i at stille de rigtige spørgsmål.

Dette skifte fremmer en mere proaktiv tilgang til at give konstruktiv feedback og styrker ledernes tryghed i at søge sparring og rådgivning, når behovet opstår.

Øget ansvarlighed

Accountability pods fungerer som en form for gruppecoaching og skaber et trygt rum, hvor deltagerne åbent kan dele deres udfordringer og erfaringer fra træningsprogrammet.

Sessionerne danner ramme om refleksion og dialog om konkrete forretningsudfordringer – som fx at fremme karriereudvikling, styrke medarbejderengagementet og øge den gensidige ansvarlighed i teamet.

 

Kurser i ledelse

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.