Hent vores kursuskalender 2024

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Jobansøgningens & jobsamtalens do’s & don’ts | Marie Kongsted

Marie Kongsted
33 min.
08.06.2021

Hvis du sidder derude og skal i gang med at skrive ansøgningen til dit næste drømmejob eller måske er så heldig at være blevet kaldt til jobsamtale, så er der masser af god inspiration at hente i denne episode af TACK TALKS, der handler om jobansøgningens og jobsamtalens DO's and DON’T’s.

Du får alle guldkornene fra en person, der er i mange år har siddet på den anden side af bordet ved jobsamtalerne, nemlig Salgs- og marketingdirektør hos TACK, Marie Kongsted. Undervejs får du også Maries ultimative step-by-step guide til den gode jobansøgning, og hvordan du bliver husket efter jobsamtalen. Du får også svaret på hvad du ikke skal gøre, for at ryge i nej-bunken af jobansøgninger.

Gode og dårlige ansøgninger

For at få succes med din jobansøgning og til den efterfølgende samtale er det afgørende, at du fokuserer på det vigtige og ikke spilder arbejdsgiverens eller din egen tid. Marie har gennem årene været med til at ansætte mange medarbejdere hos TACK, og hun oplever, at alt for mange ikke bruger den fornødne tid på at skrive gode ansøgninger. For mange indeholder standardformuleringer, stavefejl eller udokumenterede påstande, og mange forfalder til vendinger som ’mange bolde i luften’ og ’blæksprutte’ om deres fortræffeligheder på arbejdet. Det er en skam, mener Marie, der må kassere helt op imod 70 % af de ansøgninger, hun modtager, på ærgerlige fodfejl, der nemt kunne være undgået.

Hvis man som virksomhed vil udgå at modtage en sand storm af ovennævnte type jobansøgninger, bør man være meget tydelig omkring, hvad succeskriterierne er for stillingen, samt opliste nogle af arbejdsopgaverne og her være så specifik som muligt. Det gør det også lettere for vedkommende, der måske ringer og har nogle spørgsmål til stillingen, inden de sender en ansøgning.

Salg på skrift

Der er også masser af godt tips til selve jobansøgningen i episoden, og her bør man som ansøger bl.a. have et stærkt fokus på det sælgende aspekt, samt personen man skriver til. Du-appel eller You, We, I-modellen, som TACK arbejder med, handler om at have fokus på personen, man henvender sig til, og dennes ønsker og behov før dine egne. En jobansøgning er i princippet salg på skrift, og det handler om, hvad arbejdsgiveren kan få ud af at ansætte dig – ikke omvendt. Marie advarer mod at bruge for mange floskler som f.eks. ’serviceminded’, hvis ikke de er underbyggede med gode eksempler. I stedet bør man have et klart fokus på det vigtigste, nemlig: Hvad får virksomheden ud af at ansætte mig?

Forberedelsen

Hvis du er så heldig at være blevet kaldt til jobsamtale på baggrund af din fremragende ansøgning, der naturligvis følger alle de gode råd her i episoden, så er der et par tips til, hvordan du bedst forbereder dig. Man kan eksempelvis bruge Google til at søge al den information, man kan på virksomhedens hjemmeside, og så kan det også godt betale sig at tjekke den potentielt kommende chef og nye kollegaer ud på LinkedIn. Spørger man Marie, så kan det klart være en fordel at ringe med nogle gode, præcise spørgsmål til stillingen, teamet eller arbejdsopgaverne, men det vigtige er, at man har forberedt sig grundigt. Personen må ikke sidde i den anden ende af røret og føle, at der ikke ligger tanker bag det, man spørger om.

Bliv husket

Under samtalen vil du højst sandsynligt møde spørgsmål, der går på dine stærke og svage sider. I forhold til vægtningen, så bør du ifølge Marie klart nævne både dine udviklingspunkter og styrker, men der er ikke noget i vejen for at have lidt større fokus på det, du er god til og kan bidrage med. Man skal her blot sørge for, at både de positive og de negative sider og de eksempler, man giver, har relevans i forhold til den konkrete stilling.

Hvordan sørger man så for at blive husket efter en jobsamtale? 

Marie har siddet med ved mange jobsamtaler gennem årene, men de samtaler hun husker bedst, er dem, der har haft nogle peaks. Gode og fængende succeshistorier om hvad du tidligere har udrettet, tilsat en passende mængde humor og en god afrunding, får dig rigtig langt, forklarer hun. Det vigtigste er dog, at man er sig selv og giver en god forsmag på sin personlighed. Når man bruger så meget tid sammen, så er der ingen tvivl om, at personlighed overgår kompetencer, for sidstnævnte kan læres, mens det er personligheden, der skinner igennem og huskes.

 

Du får mange flere tips og gode råd til at skrive den perfekte jobansøgning, der fremmer dine chancer for succes ved jobsamtalen – lige her i episoden!

Relaterede podcasts

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.