Hvad du lærer på et kursus i konflikthåndtering
På TACKs kurser i konflikthåndtering vil du lære at identificere de forskellige konflikttyper samt, hvordan du tackler disse, før de løber af sporet. Du vil få redskaberne til at bruge konflikterne konstruktivt og skabe et bedre arbejdsklima. Konflikter kan vendes til noget positivt og være givtige, hvis man forstår at håndtere situationen og de involverede parter korrekt. Denne evne kommer dog ikke af sig selv og kræver, at man er blevet uddannet hertil og desuden besidder en smule empati og overvågenhed. Herudover gør et kursus i konflikthåndtering det muligt at forebygge konflikter, inden de opstår, ligesom at konflikter vil være mindre tilbøjelige til at eskalere, hvis de opstår.
Proaktivt eller reaktivt kursus i konflikthåndtering?
Står du eller din virksomhed over for mulige interpersonelle eller kulturelle udfordringer afstedkommet af virksomhedssammenlægninger, ændringer i organisationsstrukturen eller noget helt tredje, så vil det være til væsentlig gavn for organisationen at klæde alle involverede parter godt på til at møde, samarbejde og løse konflikter med nye mennesker. Det kan i denne sammenhæng godt betale sig at være proaktiv i forhold til konflikter; ofte vil mange først reagere, når det konkrete behov for konfliktløsning er opstået, men der er væsentlige fordele at hente ved at handle proaktivt, da du således kan undgå, at der i hele taget opstår graverende konflikter, som vil have en negativ påvirkning på din organisations interne relationer og processer.