Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
At styre sin virksomhed igennem en krise kræver sin mand eller kvinde, og god ledelse i en krisetid kræver samtidig, at du ser igennem krisen, og dermed betragter og italesætter tiden efter krisen i stedet for blot at se ind i krisen. Herved kan du overbevise medarbejderne om, at efterkrisetiden er en realitet og ikke blot forhåbninger.
Du er derudover nødt til at tage nogle flere hensyn, end du normalt ville gøre. Medarbejdere kan eksempelvis have brug for mere støtte og viden i krisetider, så der ikke opstår usikkerheder og negativitet, og det forudsætter, at du udviser særlig omtanke for dem. Det er flere ting, du som leder bør være opmærksom på i krisetider, og derfor får du her 7 gode råd til din krisestyring.
I krisetider er der behov for, at du handler hurtigt, men velovervejet. Det kan være nødvendigt at lukke visse initiativer ned, mens andre startes for at imødekomme ændrede markedsvilkår, og det kan i denne forbindelse være fristende for nogle ledere at træffe hurtige beslutninger baseret på en mavefornemmelse for at kunne søsætte de nye initiativer så hurtigt som muligt.
Det kan dog have uforudsete konsekvenser at handle i panik, og du bør i stedet basere dine beslutninger på et fundament af fakta for at sikre, at de er velbegrundede og realistiske. Herudover kan du med fordel lave både kort- og langsigtede planer for strategien, så der dels bliver skabt retning for arbejdet, og dels bliver vist en konkret og håndgribelig vej igennem krisetiden.
Kommunikationen til dine medarbejdere er altafgørende i krisetider, og det gavner derfor at udforme en konkret kommunikationsplan, så det ligger fast, hvem der siger hvad, hvornår, til hvem og hvordan. Der skal være enighed i ledelsen i budskaberne, i kommunikationen og formuleringen af disse for at sikre sammenhæng og overensstemmelse – også når medarbejderne går til deres respektive ledere med spørgsmål.
Artiklen fortsættes herunder.
Det vil i træge tider være anbefalelsesværdigt at sikre selve fundamentet for virksomheden ved at holde dine interessenter både informeret og involveret. Det kan nemlig være, du vil få brug for deres opbakning eller assistance på et tidspunkt, eksempelvis hvis der opstår likviditetsproblemer, og i så fald betaler det sig at have holdt dem underrettet under hele kriseperioden, så de er bevidste om og opdateret på situationen.
Vilkår og præmisser kan ændre sig hurtigt i krisetider, så du bør have et kontinuerligt fokus på udviklingen i såvel markedet som i virksomheden og betydningen for de planer, der allerede er lagt. Vurdér derfor løbende, hvordan situationen udvikler sig – både internt og eksternt – så du på den baggrund hele tiden kan revidere og justere planerne på hensigtsmæssig vis.
Selvom du ikke kan forhindre usikkerhed i at opstå blandt dine medarbejdere, har du et ansvar for at eliminere den, når den forekommer. Det gør du dels igennem din kommunikation, som gerne skal være så præcis og konkret som muligt, for at budskaberne bliver opfattet ensartet af alle medarbejdere.
Du kan med fordel kommunikere meget og ofte for hele tiden at holde medarbejderne informerede om det sidste nye, og du bør ikke skjule sandheden for dem, da det vil kunne medføre uforudsete – og nogle gange uoverskuelige – konsekvenser. Særligt tilliden til dig vil lide under det, og tillid er altafgørende for din krisestyring.
Giv desuden plads til at medarbejdere kan stille spørgsmål, da det giver dig mulighed for at identificere og adressere den usikkerhed, frygt og tvivl, som har en negativ effekt på dine medarbejdere, hvilket gør dig i stand til at få de ramte medarbejdere tilbage på sporet. Det er vigtigt, at alle medarbejdere forstår, hvad de skal gøre, og hvad der forventes af dem, og dét bidrager din kommunikation i høj grad til.
Artiklen fortsættes herunder.
I krisetider er det essentielt for dig at opretholde medarbejdernes optimisme i hverdagen, så de kan bevare deres arbejdsmotivation, som er afgørende for deres præstation. Lykkes du ikke med at bevare medarbejdernes optimisme, vil deres negative tanker i værste fald kunne blive til selvopfyldende profetier.
Du kan bl.a. bevare optimismen hos medarbejderne ved at lave flere delmål, som danner grundlag for flere mulige succeser, samt ved at give udtryk for din egen tro på fremtiden. Din positivitet og tro på fremtiden er smitsom, så få det spredt så meget som muligt, så der i højere grad bliver tænkt i løsninger frem for begrænsninger.
Fejr desuden det, der lykkes, så alle hører om, hvad der går godt og bliver påvirket positivt heraf, og sæt gerne billede på tiden efter krisen, så du forankrer medarbejdernes forestilling om, at I selvfølgelig nok skal klare jer igennem.
I træge tider gør du dig antageligt nogle nye erfaringer, og der er dermed også mulighed for at lære en del. Det er vigtigt, at du i denne forbindelse er hurtig til at erhverve dig ny viden om, hvad der virker og ikke virker i den nye situation. Konceptualiser alt det, der lykkes, så det bliver gjort til en fast del af processerne i virksomheden, og gør ligeledes en indsats for at forstå årsagerne til, at andre ting ikke lykkedes, da vi ofte kan lære mere af vores fejl end vores succeser.
Årvågenhed, handlekraft, kommunikation og positivitet bør være nogle af nøgleordene i din krisestyring. Skab opbakning, en tro på fremtiden og organisatorisk selvtillid ved at se igennem krisen i stedet for ind i krisen. Støt dine medarbejdere, når behovet er der og søg at lære fra alt, der sker omkring dig, så vil du kunne styrke din krisestyring.