Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Hvis du har arbejdet med salg, har du sikkert også hørt termen ’at have kunden i fokus’ før, måske endda til hudløshed. Men hvad vil det egentlig sige at arbejde aktivt med kunden i centrum, og hvordan gør man det i praksis?
Det og meget mere kan du blive klogere på i denne episode af TACK TALKS, der handler om, hvordan du flytter dit fokus over på kundens banehalvdel og med få ændringer i din markedsføring og kommunikation kan få meget mere ud af dine salgsindsatser. Hør også om You, We, I-modellen, der har rødder helt tilbage til TACKs oprindelse, og hvordan du bedst bringer den i spil i din egen kommunikation, så du bedst muligt forbedrer dine chancer for succes!
I alle virksomheder hvor der sælges varer, produkter og services, kan salgsarbejdet ses som selve livsnerven, der sikrer ikke bare eksistensberettigelsen men også den nødvendige vækst for at vokse i takt med fastlagte mål. Løbende sparring mellem sælgerne og salgschefen er her helt afgørende for at sikre, at sælgerne hele tiden forfiner deres håndværk og bliver dygtigere og mere effektive.
Mantraet om, at man som sælger bør have sin kundes behov i fokus, kan måske her lyde en smule selvindlysende, men det er ikke den virkelighed, der møder Patrick Hurup, der er Senior Management Consultant hos TACK, når han snakker med sælgerne i mange danske virksomheder om, hvordan de udvikler på deres salgsarbejde.
I dag har mange måske et lidt blandet synspunkt på disciplinen salg, men det er synd, mener Patrick, for når salg nu netop er så livsnødvendigt for mange virksomheder for overhovedet at eksistere, bør og skal salg være noget af det mest naturlige i alle salgsorganisationer. Det er vigtigt, at alle arbejder mod det samme mål, og de medarbejdere, der ikke direkte arbejder med eller måles på salg, bør have aktiviteter, der medvirker til at understøtte salget.
Begreber som ’den fødte sælger’ og ’han kunne sælge sand i Sahara’, mener Patrick også, det er tid til et opgør med, for ligesom med andre gode håndværk, er salg noget man skal lære og forfine løbende for at blive rigtig god til. Og det er vigtigt at have fundamentet på plads, hvis salg er din passion, og du måske tilmed bliver målt på den. Udfordringen for ledelsen består her i at få skabt rammerne og betingelserne for, at flere passionerede sælgere kan være med til at drive virksomheden fremad.
I episoden bliver du også klogere på, hvad det vil sige at spille på din kundes banehalvdel i salgssammenhæng. Noget man med fordel kan starte med at se nærmere på, hvis man arbejder med salg, er ifølge Patrick, hvordan man kommunikerer med kunderne. Er det med en du-appel eller starter man - som de fleste - med at bruge dyrebar taletid på det første kundemøde på at tale om sig selv?
Påfaldende mange sælgere mener selv, at de er dygtige til at have kunden i fokus, men faktum er, at mange alligevel har svært ved at efterleve det i praksis. Man kan med fordel tænke det ind alle steder - i markedsføringen, på de sociale medier, i mails, selve kunderejsen og meget mere. Der sker nemlig noget ret fantastisk, når man ved at flytte fokus, får aktiveret den del i kundens bevidsthed, der hedder ’What’s in it for me?’og følelserne kommer på banen.
Hør meget mere om hvordan du bringer kundens følelser i spil i salgssituationen, og hvordan You, We, I-modellen og det gode førstehåndstryk kan få afgørende betydning i dit salgsarbejde - lige her i episoden!