FAQ
Hvilken uddannelse har en Key Account Manageren?
De fleste Key Account Managers har en baggrund som sælger, og har typisk gennemgået enten et kursus eller en uddannelse i salg med særligt fokus på, hvordan man udarbejder kundeplaner, kundeanalyser, identificerer vigtige beslutningstagere m.v., som alt sammen er en vigtig del af KAM-arbejdet. Som Key Account Manager kan du for eksempel deltage på kurset “Key Account Management & Development”, som forløber over 3 dage, eller uddannelsen “Key Account Manageren”, som forløber over 13 dage fordelt på 4 moduler.
Læs mere om kurset Key Account Management & Development her.
Læs mere om uddannelsen "Key Account Manageren" her.
Hvad er definitionen af en Key Account Manager?
En Key Account Manager er en person, der arbejder med salg til virksomhedens nøglekunder. Som Key Account Manager har du én eller nogle få stor kunder, som du har ansvaret for at pleje og udvikle.
Hvad er en KAM kunde?
En KAM-kunde er en virksomheds nøglekunde (key account). Typisk har en virksomhed nogle enkelte kunder, der står for størstedelen af virksomhedens samlede omsætning - dette en KAM-kunderne.
Læs mere om, hvordan du styrker salget til dine KAM-kunder her.
Hvad er forskellen på salg og KAM-salg?
Den væsentligste forskel på arbejdet med en account og en key account er mængden af tid der bruges på at; planlægge kommende salgsindsatser, opbygge relationer, sælge og udvikle løsninger, analysere risiko og forberede forsvar mod konkurrenter og skabe intern opbakning omkring salget. Vil du have en dybere indsigt i forskellen på account management og key account management, så kan du læse mere i denne artikel:
Fra Account Management til Key Account Management