Nøglekunder er afgørende for enhver virksomheds succes, da de ofte står for størstedelen af virksomhedens omsætning. Som virksomhed er det derfor yderst vigtigt at sikre, at du som Key Account Manager har de rette kompetencer, samt at du har den rigtige strategi for de vigtigste kunder. Som Key Account Manager skal du være i stand til at udvikle og fastholde en stærk relation til virksomhedens nøglekunder, ligesom du skal være i stand til at analysere værdiskabende forhold for kunden og påvirke de rigtige personer på rette tid og sted. Dette kursus sikrer dig redskaberne, der kan tage dit salg til et nyt strategisk niveau og derved være med til at sikre virksomhedens omsætning og udvikling.
Key Account Management kurset henvender sig til Key Account Managers i alle virksomheder, som arbejder med salg af løsninger, produkter og ydelser til nøglekunder, og som står for en væsentlig del af virksomhedens samlede omsætning og ønsker at sætte strategisk salg på agendaen. Det gælder uanset om du er ny i rollen, eller om du har en god portion erfaring med i bagagen. Har du behov for ny inspiration og konkrete værktøjer til at optimere og udbygge relationerne i nøglekundens organisation og til at gennemføre salg på strategisk niveau, så er dette kursus relevant for dig.
Dit udbytte
Du vil blive trænet i en systematisk metode til at bearbejde dine største kunder og kundemner, og herunder blive bedre til at udarbejde kundeplaner, kundeanalyser og identificere de formelle og uformelle beslutningstagere. Desuden vil du videreudvikle dine individuelle evner inden for salg til dine Key Accounts.
Virksomhedens udbytte
Virksomheden får en Key Account Manager, der:
Har fornyet indsigt i og motivation til at arbejde med strategisk salg og key account management
Vil kunne løfte og fastholde et frugtbart samarbejde med nøglekunder
Skaber bedre resultater gennem fokus på personlig rådgivning og fælles værdiskabelse
Arbejder strategisk med risikostyring og med KAM-salget
Vil du have hele beskrivelsen i din indbakke?
Indhold
Herunder kan du læse mere om kursets indhold og dermed, hvilke værktøjer og kompetencer du vil tilegne dig gennem kurset.
Key Account Development
Din virksomheds definition på en nøglekunde og Key Account Managerens rolle
Begreberne bag arbejdet med strategiske nøglekunder
Kundeprioritering og udvikling af kundeplatform
Kend forudsætningerne for at arbejde med strategiske nøglekunder
Forretningsforståelse
Strategiske nøglebegreber
Sådan arbejder du med kundens og din virksomheds resultatopgørelser
Forstå hvilke parametre, der skaber resultaterne
Solid forretningsforståelse er nøglen til at udvikle både kundens og din virksomhed
Key Account-analyse og -udvikling
SWOT-analyse
Valgkriterier og konkurrentvurdering
Forbedring af KPI’er hos nøglekunden
Strategiske valg over for nøglekunden
De rigtige indsatser på rette tid og sted hos din kunde
Relationer og kommunikation med Key Accounten
Identificering af nøglepersoner hos dine Key Accounts
Opnå forståelse for de drivers der motiverer dine nøglekunder
Tilpas din kommunikation og styrk dine relationer (værdiskabende forhold)
Forstå udviklingen i relationen, og undgå demotivation og stilstand i dit salgsarbejde
Målrettet salgsudvikling
Forstå hvad, der skaber en topperformer
Nye tilgange til kundemødet og din værdiskabelse
Prissætning og din håndtering af prissnakken
Tilfør dine kunder nye perspektiver
Key Account-planen
Samlet værktøj til din KA-analyse
Mål og plan for Key Accounten
Udfyldelse af KA-planen på to konkrete Key Accounts
Brug din tid optimalt på de rigtige kunder
KAM-teamet
Organisering af KAM-teamet
Interne møde- og kommunikationsplaner
Kvalitet i interne møder
Den optimale håndtering af jeres interne salgsprocesser er til glæde for jeres kunder
Egen udvikling
Din personlige handlingsplan
Mødet med din chef: afstemning af strategi, mål, forventninger og ressourcer
Sådan sikrer du det optimale udgangspunkt for udviklingen af dine nøglekunder
Planlæg forankringen af din nye viden og værktøjer som uddannelsens sidste, men vigtigste opgave
Form
Kurset afholdes som eksternatkursus over 3 dage. Der undervises på følgende tidspunkter:
1. dag kl. 09:00 - kl. 16:30 2. dag kl. 09:00 - kl. 16:30 3. dag kl. 09:00 - kl. 15:00
Alle priser er ekskl. moms.
Metode
Kurset er lektionsinddelt og vil være præget af instruktørens teoriindlæg krydret med instruktørens praktiske erfaringer. Kurset lægger stor vægt på deltagerinvolvering, og der vil derfor være rig mulighed for undervejs at dele egen personlige erfaringer og opnå sparring med de øvrige deltagere.
Praktisk info
Kurset afholdes på Sjælland, nord for København i Værløse samt i Jylland i Aarhus.
Vi sidder klar til at rådgive dig på tlf. 70 10 12 01
Denne uddannelse kunne også være for dig
Når du booker en uddannelse, som består af 4 kurser, sparer du 15% på den samlede pris. Har du brug for vejledning til at vælge den rette uddannelse, så sidder vi klar til at tale med dig på tlf. 70101201.
“Super kursus og meget brugbart. Dygtig og engageret kursusleder. God og passende mængde teori - meget brugbart til videre arbejde med. ”
Key Account Development | Nanna Puggard
“Et kursus, der er præcist og dækkende, hvor der også er plads til improvisation. Dialogen omkring opgaverne giver et bredt syn, og dermed stof til eftertanke omkring, hvordan KAM-arbejdet skal drives.”
Key Account Development | Anja Edvardsen
“Første gang jeg har haft reel sparring til min KAM-opgave. Rigtig god tilrettelæggelse og plads til at tage forskellige vinkler op undervejs. Rigtig godt med konkrete værktøjer.
”
Søger I et internt kursus i Key Account Management?
Er I flere i din organisation, som har brug for nye perspektiver på og værktøjer til at styrke salget til jeres KAM-kunder, så kan er skræddersyet kursus være relevant for jer. Et skræddersyet kursus er altid tilpasset de udfordringer og behov som virksomheden står overfor.
Vil du høre mere om, hvordan I kan styrke jeres kompetencer internt i din virksomhed? Kontakt os her eller ring til os på tlf. 70101201, hvor vi sidder klar til at vejlede jer.
Er du Key Account Manager og ønsker du at tage dit arbejde med KAM-kunder til et højere strategisk niveau med hurtig værdiskabelse, så er uddannelsen “Key Account Manageren” for dig. Uddannelsen består af kurserne: Salgets psykologi, Forhandlingsteknik, Key Account Management og Præsentationsteknik.
På forløbet lærer du at tilgå kunderne på en strategisk og systematisk måde samt skabe værdifulde forhold gennem målrettet kommunikation.
De fleste Key Account Managers har en baggrund som sælger, og har typisk gennemgået enten et kursus eller en uddannelse i salg med særligt fokus på, hvordan man udarbejder kundeplaner, kundeanalyser, identificerer vigtige beslutningstagere m.v., som alt sammen er en vigtig del af KAM-arbejdet. Som Key Account Manager kan du for eksempel deltage på kurset “Key Account Management & Development”, som forløber over 3 dage, eller uddannelsen “Key Account Manageren”, som forløber over 13 dage fordelt på 4 moduler.
En Key Account Manager er en person, der arbejder med salg til virksomhedens nøglekunder. Som Key Account Manager har du én eller nogle få stor kunder, som du har ansvaret for at pleje og udvikle.
Hvad er en KAM kunde?
En KAM-kunde er en virksomheds nøglekunde (key account). Typisk har en virksomhed nogle enkelte kunder, der står for størstedelen af virksomhedens samlede omsætning - dette en KAM-kunderne.
Den væsentligste forskel på arbejdet med en account og en key account er mængden af tid der bruges på at; planlægge kommende salgsindsatser, opbygge relationer, sælge og udvikle løsninger, analysere risiko og forberede forsvar mod konkurrenter og skabe intern opbakning omkring salget. Vil du have en dybere indsigt i forskellen på account management og key account management, så kan du læse mere i denne artikel:
Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.