Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Der stilles store krav til moderne lederes evner til at motivere og engagere sine medarbejderne, så virksomheden får det optimale ud af medarbejdernes kompetencer. For at opnå de bedste resultater må lederen sikre, at alle trækker i samme retning og tager ansvar for deres del af processen. Virksomheden kan opnå effektive resultater, hvis du som leder formår at bruge coaching i dit arbejde og derigennem forstår at skabe et team, hvor alle handler proaktivt og effektivt henimod samme mål. Når du som en coachende leder motiverer dine medarbejdere korrekt, vil teamets individuelle, såvel som kollektive resultater blive løftet markant.
Herunder kan du læse mere om kursets indhold og dermed, hvilke værktøjer og kompetencer du vil tilegne dig gennem kurset.
Kend definitionerne på coaching, og hvor grænserne går
Du kan kun fungere som coach, hvis du kender din rolle og kan skabe den nødvendige tillid
Det kræver øvelse at blive en god coach – derfor træner vi dig i modellen – igen og igen
Coaching er en praktisk proces, der kræver praktiske redskaber og praktisk træning
Hvad enten du tror du kan, eller at du ikke kan - så får du ret
Udnyt de kommunikative virkemidler til at udvikle dine medarbejdere
Når du booker en uddannelse, som består af 4 kurser, sparer du 15% på den samlede pris. Har du brug for vejledning til at vælge den rette uddannelse, så sidder vi klar til at tale med dig på tlf. 70101201.
Det primære formål med coaching i ledelse er at understøtte læring hos et individ, en gruppe eller organisation. Vi ser i øjeblikket en udvikling i måden, vi organiserer virksomheder på. I den nære fremtid vil vi se en fladere organisationsstruktur, hvor den enkelte medarbejder er nødt til at kunne træffe hurtigere beslutninger i en mere kompleks og konkurrencepræget verden. Hvis vi skal kunne træffe hurtige beslutninger, kræver det få ledelseslag og et opgør med den klassiske hierarkiske struktur, hvor lederen typisk ender som flaskehals for vigtige beslutninger.
Derfor skal vi være bedre til at facilitere et rum for vidensdeling, læring og refleksion, og det gør vi blandt andet ved at være gode til at coache. God coaching sikrer, at medarbejderen hele tiden udvikler sig og reflekterer over sin egen udvikling og får lejlighed til at lufte overvejelser, frustrationer, tanker og idéer undervejs.
Inden for ledelse og coaching er der mange gode grunde til at opprioritere coaching af medarbejdere og finde ind til den mest effektive ledelsesstil. For det første hjælper coaching medarbejderen til at træffe rigtige beslutninger hurtigt. Lederen skal ikke via coaching give medarbejderen løsningen eller alle svarene men hjælpe medarbejderen, f.eks. med den svære samtale, og til selv at finde frem til den bedste løsning.
Når vi selv finder frem til det rigtige svar, sker der noget i vores hjerner – vi får en belønning i form af en dopaminudløsning, hvilket vi omsætter til en succesoplevelse. Og jo flere vi får af dem i vores arbejde, jo gladere bliver vi for det vi laver, og jo mere selvsikkert og selvstændigt kan vi gå til arbejdsopgaverne fremadrettet. Vi lærer samtidig mest ved selv at finde frem til løsningen, og på den måde bliver vi også bedre til at forholde os til problemstillinger i fremtiden.
Det kan godt betale sig at investere i coaching, når man tænker langsigtet. Coaching bygger på tillid mellem lederen og medarbejderen og kan være med til at højne den kollektive intelligens i virksomheden, og i den forstand bør alle i organisationen være gode til at coache for at opnå det fulde potentiale. Der findes dog ingen quick-fixes eller genveje inden for coaching i ledelse – det er en disciplin, der bør trænes løbende, så der med tiden med den praktiske erfaring kommer en naturlig coaching-kultur i virksomheden.
Det kan tage tid at måle effekten af coaching, men ser man på en undersøgelse (Project Oxygen) foretaget i 2019 blandt ledere internt i Google, var lav tilfredshed med nærmeste leder hovedårsagen til, at medarbejdere søgte nyt job. Samtidig var det vigtigste for medarbejderne lederens evne til at kunne coache, mestre aktiv lytning, forholde sig nysgerrigt og interesseret til det, de arbejdede med og kom til lederen med og give direkte feedback.
Mange ledere i virksomheder er blevet ledere på baggrund af deres faglige kunnen, eksempelvis specialister. Denne type af nye ledere har ofte en tendens til at ville løse alting selv, for så går det hurtigere og som specialister har de den nødvendige knowhow. De har derfor svært ved at uddelegere opgaverne til mindre erfarne medarbejdere med det resultat, at medarbejderen ikke selv bliver bedre til at løse opgaverne og tage over på deres ansvarsområde. Den coachende leder er først og fremmest trænet i at lytte og i at stille de rigtige spørgsmål. Konstruktiv feedback, gode råd og motiverende samtaler kan hjælpe medarbejderen på rette vej og gøre vedkommende i stand til at træffe selvstændige beslutninger, så man undgår at beslutningstageren – ofte chefen – ender som flaskehals.
Det er ikke kun den menige medarbejder, der kan have gavn af coaching. Også ledere har brug for løbende udvikling og den rette støtte dertil. Ledercoaching er ofte noget, der hyres ind eksternt i form af en mentor, en erhvervscoach, en sparringspartner, en certificeret coach eller mere erfarne coaches fra eget netværk. Men det kan være både fordyrende og ressourcekrævende. Et effektivt setup internt i virksomheden, hvor coaching for ledere med forskellige tilgange indgår som en naturlig og løbende proces, kan have en klar positiv indvirkning på resten af organisationen.