At lede andre mennesker og bevæge dem i en gunstig retning kræver effektiv kommunikation. Der er mange typer af medarbejdersamtaler og som leder er det vigtigt, at ramme dem rigtigt, så alle samtaler – formelle såvel som de uformelle – kan bidrage til en gunstig udvikling for medarbejderen og hele virksomheden. Ved at styrke lederens selvsikkerhed og evne til at lytte og motivere, vil hver enkelt personalesamtale blive en bedre oplevelse for medarbejderne såvel som for ledelsen. I sidste ende vil det bidrage til virksomhedens samlede performance.
Alle ledere med direkte personaleansvar. Typiske deltagere vil være direktører, afdelingschefer, bestyrere, kontorchefer, værkførere, driftschefer og ledere af interne afdelinger.
Dit udbytte
Du vil blive bedre rustet til at gennemføre de forskellige typer af personalesamtaler, du som leder typisk kan komme ud for. På kurset vil du lære om hvilke faldgruber og udfordringer, der kan være fra første ansættelsesinterview til fratrædelsessamtalen. Du vil også lære mere om, hvordan du kan afholde de årlige udviklingssamtaler, så begge parter er aktive i samtalen. Endvidere vil du blive trænet i at afholde ”den vanskelige samtale” – ofte samtaler med et mere konfronterende indhold (typisk kritik). Ved at blive trænet i nogle konkrete samtaleteknikker, vil du opleve, at du bliver bedre til at styre samtalen, og får medarbejderen til at tage mere ansvar og handle mere selvstændigt.
Virksomhedens udbytte
Virksomheden får en leder, der:
Er komfortabel med at gennemføre alle de nødvendige samtaleformer
Kender sin egen rolle i samtalerne og hermed styrker sit lederskab
Gennemfører effektive samtaler med medarbejderne og herigennem sikrer, at virksomheden oplever den rette udvikling
Vil du have hele beskrivelsen i din indbakke?
Indhold
Herunder kan du læse mere om kursets indhold og dermed, hvilke værktøjer og kompetencer du vil tilegne dig gennem kurset.
Personalesamtaler og udvikling
Udvikling af organisation og forretning via samtale
Lær, hvad der gør en personalesamtale effektiv
Kom tættere på dine medarbejdere
Forståelse af samtalen som værktøj til udvikling skaber klarhed og retning
De forskellige typer personalesamtaler
Typer af samtaler fra ansættelse til afskedigelse
Muligheder og faldgruber i samtalerne
Det skal du huske i din lederrolle
Lær at skelne mellem samtaletyperne, så du kan tilpasse din tilgang herefter
Spørge- og lytteteknik
Lytteteknikker
Effektive spørgsmål i den enkelte situation
Din egen fleksibilitet
Effektiv spørge- og lytteteknik er med til at sikre en konstruktiv samtale
Feedback og motivation
Forstå, hvad der motiverer den enkelte
Sådan gives motiverende feedback
Forstå at modtage feedback
Styrk dine medarbejderes udvikling gennem motiverende feedback
Den vanskelige samtale – fra A til Z
Forstå, hvornår der er behov for den vanskelige samtale
Din forberedelse forud for samtalen
Typiske reaktionsmønstre og håndtering af disse handlings- og sanktionsplaner
Styrk dine lederegenskaber ved at lære at håndtere den vanskelige samtale
Konflikthåndtering
Se muligheder i dine konflikter – konstruktiv problemløsning
Konfliktens typiske faser
Sådan løser du konflikten, inden den eskalerer
Strategier til at forebygge konflikter
Undgå, at konflikter bliver til ødelæggende hårdknuder
Medarbejderudviklingssamtalen – fra A til Z
Forberedelsen
Gennemførelsen; fra monolog til dialog
Efter samtalen – opfølgning.
Forstå, hvordan du får det bedste frem i medarbejderen
Din personlige handlingsplan
Sæt mål for din udvikling, og skab dig tiden til at indfri dem
Form
Kurset afholdes som eksternatkursus over 2 dage. Der undervises på følgende tidspunkter:
1. dag fra kl. 09.00 - kl. 16.30 2. dag fra kl. 09.00 - kl. 16.30
Kurset afholdes på Sjælland, nord for København i Værløse samt i Jylland i Aarhus.
Alle priser er ekskl. moms.
Metode
Kurset vil være en god blanding af erfaringsudveksling, diskussioner, instruktørindlæg, gruppearbejde og konkrete cases. Deltagerne vil i løbet af kurset arbejde med deres egne ”medarbejdersituationer”, og vil derved blive inspireret til at finde nogle nye løsningsmuligheder. Som afslutning på kurset skal deltagerne udarbejde konkrete handlingsplaner.
Praktisk info
Kurset afholdes på Sjælland, nord for København i Værløse samt i Jylland i Aarhus.
Vi sidder klar til at rådgive dig på tlf. 70 10 12 01
Denne uddannelse kunne også være for dig
Når du booker en uddannelse, som består af 4 kurser, sparer du 15% på den samlede pris. Har du brug for vejledning til at vælge den rette uddannelse, så sidder vi klar til at tale med dig på tlf. 70101201.
Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.