Hent vores kursuskalender 2024

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Salgets psykologi

- Effektiv personlig salgsudvikling

Ingen kunder er ens, og derfor må den effektive sælger forstå at behandle hver kunde ud fra dennes individuelle behov og personlighed. Det gode salg udspringer af evnen til at tilpasse sin adfærd, fremtoning og strategi efter kundens personlige motivationsfaktorer. Det kræver indsigt i salgets psykologiske aspekter for at blive i stand til at læse kunden, skelne mellem forskellige personlighedstyper og til sidst tilpasse sit salg herefter. Indsigt i salgets psykologi er et væsentlig parameter, hvis sælgerens omsætning skal øges.

2 x 2 dage
As low as Kr. 20.500
13.06.24 - 14.06.24
09.09.24 - 10.09.24
Aarhus
Ledige pladser
16.09.24 - 17.09.24
04.11.24 - 05.11.24
Værløse
Ledige pladser
28.10.24 - 29.10.24
16.01.25 - 17.01.25
Aarhus
Ledige pladser

Salgsuddannelse til virksomheden?

Er I flere i din virksomhed, der står med samme udviklingsbehov, kan det betale sig, at få et kursus eller en uddannelse skræddersyet til jer. Ring til
os på tlf. 70101201 eller kontakt os her for at høre mere om jeres muligheder.

Målgruppe

Alle, som beskæftiger sig med salg. Deltagelse forudsætter erfaring med salg af produkter, ydelser, ideer eller projekter. Typiske deltagere er sælgere, salgsledere, rådgivere, salgschefer og key account managers.

Dit udbytte

Din evne til at aflæse kundens psykologiske drivkræfter forbedres, og du bliver i stand til at anvende denne viden i al kontakt med kunden. Din evne til at læse og forstå kundens forventning til dig og din rolle, samt at kommunikere og skabe tillid forbedres. Du vil hurtigt mærke en stor forskel i dit salgsarbejde, fordi du lærer metoder til differentiering overfor forskellige kundetyper.

Virksomhedens udbytte

Virksomheden får en sælger, der:

  • Har ny inspiration og motivation til at løse salgsopgaven
  • Øger salget og styrker kunderelationerne
  • Står stærkere og med større gennemslagskraft hos kunderne
  • Formår at udarbejde effektive salgsstrategier

Vil du have hele beskrivelsen i din indbakke?

Indhold

Herunder kan du læse mere om kursets indhold og dermed, hvilke værktøjer og kompetencer du vil tilegne dig gennem kurset.


Adfærdspsykologi og salg 

  • Introduktion til adfærdspsykologisk model
  • De fire arketyper og deres kendetegn
  • De fire arketypers primære behov, frygt og karakteristika

Øg dit salg gennem din forståelse af dig selv og dine kunder

Din individuelle psykolgiske adfærdsprofil

  • Udfyldelse og tolkning i forhold til din salgsrolle
  • Dine styrker og svagheder som sælger
  • Forstå, hvordan andre opfatter dig

Få et klart billede af din salgsstil og dit udviklingspotentiale

Sådan læser du andre

  • Lær at læse og forstå kundens adfærd
  • Kropssprog, stemme, ord, kontorindretning og telefonhåndtering
  • De typiske træk for de fire arketyper

Skab optimale resultater via din evne til at læse og forstå dine kunder


Den udfordrende kunde - Kundeprofilen

  • Udfyldelse og tolkning i forhold til salgssituationen
  • Kundens psykologiske behov og motivationsfaktorer
  • Matchning i forhold til din egen salgsprofil

Forstå kundens krav og forventninger

Effektiv kommunikationsstrategi

  • Differentiér dit salg i forhold til kundens profil
  • Din salgsadfærd over for forskellige kundetyper
  • De overbevisende salgsargumenter – tilpasset kundetypen

Kommunikér situationsbestemt og målrettet

Salgets faser og kundeprofilen

  • Salgstrappen i adfærdspsykologisk sammenhæng
  • Fra forberedelse til afslutning og opfølgning/servicering
  • Sikker indvendingsbehandling

Tag udgangspunkt i individet for at skabe resultater


Matchning af profiler

  • Din og kundens profil – forskelle og ligheder i relationen
  • Kundens krav til din ”rolle” – introduktion til Rolleprofilen
  • Sådan spiller du den forventede rolle

Stå stærkt i udgangspunktet for din personlige udvikling og kundematch

Psykologisk profil på din salgsrolle

  • Rolleprofilen – forstå, kundens forventninger til dig
  • Sammenligning af kundetyper og kunderoller
  • Personprofil og Rolleprofil – den nødvendige/ønskelige udvikling

Lær at se den rigtige sammenhæng mellem job, rolle og medarbejder

Den praktiske anvendelse

  • Træning i konkrete salgssituationer
  • Træning i samtaler med forskellige kundetyper
  • Sådan kommer du videre derhjemme

Styrk dine salgs- og kommunikationsevner, og lær af andre og af dig selv


Din personlige handlingsplan

  • Sæt mål for din udvikling, og skab dig tiden til at indfri dem

Form

Kurset afholdes som 4 dages eksternatkursus fordelt på 2 moduler (2 x 2 dage). Der undervises på følgende tidspunkter:

Modul 1:
1. dag kl. 09.00 - kl. 16.30
2. dag kl. 09.00 - kl. 16.30

Modul 2:
1. dag kl. 09.00 - kl. 16.30
2. dag kl. 09.00 - kl. 16.30

Metode

Du introduceres til en adfærdspsykologisk model, der både giver større generel psykologisk forståelse samt større selvindsigt. Du vil gennem hele kurset aktivt blive involveret i undervisningen, der er sammensat af korte indlæg fra instruktøren efterfulgt af diskussioner, øvelser og cases.

Praktisk info

Kurset afholdes på Sjælland, nord for København i Værløse samt i Jylland i Aarhus. 

Værløse
KolleKolle
Frederiksborgvej 105
3500 Værløse

Aarhus
Hotel & Konferencecenter HORISONT
Agro Food Park 10
8200 Aarhus N

Læs mere om vilkårene ved tilmelding til de åbne kurser 

Har du brug for hjælp til dit kursusvalg?

Vi sidder klar til at rådgive dig på tlf. 70 10 12 01

Denne uddannelse kunne også være for dig

Når du booker en uddannelse, som består af 4 kurser, sparer du 15% på den samlede pris. Har du brug for vejledning til at vælge den rette uddannelse, så sidder vi klar til at tale med dig på tlf. 70101201.

Det siger andre kursister om kurset

Hvad er salgspsykologi? Smilende mand med brillerHvad er salgspsykologi? Smilende mand med briller

Hvad er salgspsykologi?

Salgspsykologi handler om at forstå den menneskelige psykologis indvirkning på vores adfærd, signaler og kommunikation, og hvordan du med fordel kan bruge den viden i en salgssituation.

Alle mennesker er forskellige, men alligevel kan vi ud fra vores adfærd oftest inddeles i grupper med samme fællesnævner – dette gælder også dine kunder. DISC-modellen er et effektivt redskab til netop dette. Ved at anskue kunden ud fra de 4 arketyper i DISC-modellen, kan du opnå større forståelse for, hvad der driver den enkelte kunde, og hvordan kunden bedst motiveres til et køb. Din viden om kundetyper hjælper dig med at differentiere dit salg i forhold til kundens profil, og til at afdække kundens individuelle behov.

På TACKs kursus i salgspsykologi får du trænet dine evner i at tilrettelægge og tilpasse din kommunikation – både den verbale og nonverbale – så den har størst mulig gennemslagskraft og effekt i selve salgssituationen. Du får også indsigt i, hvordan din fysiske fremtoning, dit kropssprog og meget andet spiller ind i forhold til det personlige og tillidsskabende salg. Kurset giver dig øget selvindsigt og blik for din personlige salgsstil, og hvad der driver dig som sælger.

Med en større forståelse for salgets psykologi har du en langt større chance for, at dit næste salg bliver en succes for begge parter. Et kursus i salgspsykologi kan derfor være det, der flytter dig, som sælger, til det næste niveau. 

Salgspsykologi og det værdibaserede salg

At være succesfuld som sælger kræver langt mere end at sikre salgstransaktioner. Kunderne vil have en god oplevelse i købsprocessen - de vil føle sig set, forstået og vejledt på en professionel måde.  Samspillet mellem sælger og kunde er derfor grundpillen i nutidens salg. 

For at sætte rammerne for et værdifuldt salg er det afgørende, at du forstår den kunde, du står overfor, og at du forstår, hvordan din adfærd påvirker ham/hende. Først der kan du som sælger, kommunikere og agere på en tillidsvækkende måde, som giver kunden den værdi han/hun forventer og som kan være fundamentet for loyalt forhold.

Salgspsykologi og værdibaseret salg: Kvinde og mand sidder og taler sammenSalgspsykologi og værdibaseret salg: Kvinde og mand sidder og taler sammen
Hvem er et kursus i salgspsykologi relevant fo: to kvinder taler sammen ved bordHvem er et kursus i salgspsykologi relevant fo: to kvinder taler sammen ved bord

Hvem er et kursus i salgspsykologi relevant for?

Et kursus i salgspsykologi er for dig, der til daglig arbejder med salg – for eksempel som sælger, salgschef eller Key Account Manager, men ønsker større indsigt i de mekanismer, der udløser et salg hos forskellige typer af kunder – samt hvorfor resultatet nogle gange bliver det modsatte.

Der er ikke særlige adgangskrav for at deltage på kurset i salgspsykologi, men for at du, som sælger og kursist, opnår størst muligt udbytte, anbefaler vi, at du har kender til de grundlæggende salgsværktøjer. Dem kan du bl.a. rekvirere dig på TACKs grundlæggende salgskursus ”Professionelt salg”.   

Vores psyke, adfærd og kommunikation spiller alle afgørende roller i enhver salgssituation, og en større forståelse for mennesket, du står over for, vil kun hjælpe dig med i sidste ende at kunne lukke salget på en måde, der er værdifuld for begge parter. 

Med et kursus i salgspsykologi lærer du at tilpasse din adfærd og planlægge din kommunikation efter kundens personlige motivationsfaktorer, ligesom du lærer at argumentere og indvendingsbehandle, på en måde, der tager hensyn til kundens mennesketype. Alt sammen kun en fordel hvis du ønsker at øge din omsætning som sælger og at udbygge værdifulde kunderelationer.

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.