Konflikthåndtering & Problemløsning

- Håndter det uhåndterbare

I den intense verden vi lever i, er det umuligt at udgå konflikter eller ikke at møde problemer. Kunsten er at se dem komme og sikre, at disse ikke accelererer. Uanset hvordan vores organisationer ser ud og hvilke mennesker, vi arbejder sammen med, vil der altid opstå udfordringer. Det kan eksplodere i nuet eller bygges op over år og måden, hvorpå de håndteres har en meget stor indflydelse på virksomhedens daglige effektivitet og samlede arbejdsmiljø. Med den nødvendige viden om konflikthåndtering og problemløsning vil deltagerne lære at identificere og forstå de forskellige konflikttyper. Det vil betyde, at potentielle konflikter gribes i opløbet, og at de uundgåelige konflikter løses mere gnidningsfrit. En god konflikthåndtering og problemløsning bliver med det samme en stor fordel for hele organisationen.
Kurser i personlig udvikling - Konflikthåndtering & Problemløsning - Håndter det uhåndterbare
Kan skræddersys til din virksomhed
Kan indgå i et uddannelsesforløb

Afholdelsesdatoer

Aarhus Dato: 24/9 - 25/9 2 dage DKK 9.250  
Værløse Dato: 3/12 - 4/12 2 dage DKK 9.250  

Målgruppe

Alle som i arbejdet med kunder, kolleger eller andre interessenter oplever tilspidsede situationer, der kan udvikle sig til en konflikt.

Dit udbytte

Som deltager på kurset Konflikthåndtering & Problemløsning bliver du i stand til at:
  • Identificere en potentiel konflikt, før den udvikler sig
  • Håndtere en konflikt, som allerede er i gang
  • Bruge konflikter positivt, så de biddrager til udviklingen i virksomheden
  • Kommunikere konstruktivt og effektivt – også i tilspidsede situationer

Virksomhedens udbytte

Din virksomhed vil få en medarbejder, der:
  • Forstår at håndtere uoverensstemmelser på en positiv og konstruktiv måde
  • Er med til at øge effektiviteten i både kommunikation og opgaveløsning
  • Bidrager aktivt til et godt arbejdsmiljø ved at kunne forebygge konflikter

Metode

Kurset er lektionsinddelt. De teoretiske indlæg følges op af forskellige typer af cases og øvelser, der sikrer indlæring og omstilling til dagligdagen. Instruktøren vil trække på både holdets og egne erfaringer for at få perspektiv på udfordringer og muligheder omkring konflikthåndtering, problemløsning, roller og kommunikation i organisationen.

Form

Kurset afholdes på Sjælland i København og i Jylland i Aarhus over to dag, hvor der undervises på følgende tidspunkter:

1. dag: kl. 9.00 til 16.30
2. dag: kl. 9.00 til 16.30

Kurset afholdes på Sjælland i Værløse og i Jylland i Aarhus

Alle priser er ekskl. moms.

Indhold

Konfliktens potentiale og udfordringer
  • Typer af konflikt – få styr på årsagerne til konflikten
  • 5 klassiske fejl, som optrapper konflikten
  • Udvikling gennem konstruktiv konfliktløsning


Dit syn på og din forståelse for konflikter styrker din evne til det gode samarbejde

Konflikttrappen
  • Hvordan konflikten typisk eskalerer: de 5 trin
  • De kritiske signaler, du skal fange inden eskalationen
  • Sådan sikrer du, at I ”går ned ad trappen”


Lær at stille skarpt på de tidlige signaler og se, hvordan du lettest kan afværge konflikten

Konflikthåndteringsstile
  • Styrker og svagheder ved de 5 håndteringsstile
  • Få indblik i din egen foretrukne stil
  • Lær at bruge de fem stile fleksibelt og situationsspecifikt


Bevidsthed om din egen stil og om mulighederne for at gøre noget andet vil øge dine handlemuligheder i hver situation

Tillid – den nødvendige forudsætning
  • Tillid vs. mistillid
  • Sådan skaber du tillid i konfliktsituationen
  • Indlevelse, transparens og fælles agenda


Lær at arbejde struktureret med tillid, så du kan bevare den konstruktive dialog i anspændte situationer

Din egen rolle i konflikten
  • Selvledelse: sådan bevarer du roen og evnen til at tænke kreativt
  • Dit eget verdensbillede, værdier og overbevisninger
  • Mediation og mægling – sådan hjælper du andre gennem en konflikt


Styrk din evne til at gøre det rigtige i konfliktfyldte situationer, så I kommer effektivt videre

Kommunikation og konfliktløsning
  • Sprogets betydning i de kritiske faser
  • Design din kommunikation, så den bliver konstruktiv
  • Spørgsmål og vendinger til løsningsorienteret dialog i konfliktsituationen


Bliv bevidst om dit sprog og de sproglige værktøjer, der skal til for at afspænde den konkrete situation og komme godt videre

Strategier til forebyggelse af konflikter
  • Før, under og efter: hvad skal vi fokusere på
  • Strategier du selv kan bruge til at forebygge konflikter
  • Sådan hjælper du din arbejdsplads til at blive bedre


Bedre arbejdsklima gennem forebyggelse af konklifter

Din personlige handlingsplan
  • Sæt mål for din udvikling, og skab dig tiden til at indfri dem


Skræddersy dit eget forløb

Her kan du sammensætte dit eget uddannelsesforløb ud fra dine specifikke udviklingsbehov.

Læs mere

Personlig rådgivning? Ring på 70101201

© 2016 TACK International. All rights reserved