Et eksempel på 70-20-10 læringsfilosofien
Traditionelt set har mange opfattet det at deltage på et kursus, som værende målet i sig selv. Hos TACK er vi dog af den overbevisning, at vi kan øge dit læringspotentiale yderligere, hvis vi medtænker implementeringen i alle læringsaktiviteter – både de erfarings- og relationsbaserede.
For at eksemplificere dette forhold mellem forskellige læringsaktiviteter, er det nærliggende at benytte sig af følgende eksempel fra træningscentret:
Eksempel: 70-20-10 – I træningscentret
- 10% Læringsbaseret – lær om; hvordan muskler udvikles og vægttab fungerer igennem workshop, bøger og viden fra internettet.
- 20% Relationsbaseret – en personlig træner eller én fra dit netværk giver gode råd, sparring og vejledning om, hvordan du når dit mål om vægttab.
- 70% Erfaringsbaseret – for at opnå kompetence og huske, hvad man har lært, er det nødvendigt at prøve teori og viden af igennem regulær træning
Vi er med andre ord her hos TACK fuldt bevidste om, at din læringsrejse må tænkes i en større sammenhæng end kun isoleret set på selve kurset. Viden skal understøttes af relationer og hands-on-erfaringer, der er medvirkende til, at den enkelte kan omsætte det tillærte til sin dagligdag.
Fokus på transfer
Udover TACKs store fokus på relations- og erfaringsbaseret læringsaktiviteter, spiller transferen i selve undervisningen også en afgørende rolle. Med transfer handler det om at kunne udnytte og overføre det, man har lært fra teori til hverdag.
Derfor er vi i TACK meget optaget af at forstå den enkelte kursists hverdag, da eksempler, cases og øvelser udarbejdes i relation til den dagligdag som kursusdeltagerne har.
Med den rette transfer fra læringssituation til det daglige arbejde, vil implementeringen af den nye læring, viden og adfærd have langt bedre vilkår, og effekten af kurset ses tydeligere.