Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Det er nok de færreste virksomheder, som vil påstå, at de ikke stræber efter større medarbejdertilfredshed. Det er selvfølgelig vigtigt at have medarbejdertilfredsheden i fokus. For det første vil du som leder gerne have, at dine medarbejder trives i virksomheden med de opgaver, som de skal løse. Men medarbejderengagement kan også aflæses direkte på bundlinjen i form af produktivitet og resultater.
Derfor kan du glæde dig til, at Marie Kongsted, Salgs- og marketingdirektør i TACK, giver dig værdifulde indsigter i, hvordan du kan lede dine medarbejdere til større engagement og arbejdsglæde, så I sammen kan opnå endnu mere og skabe en bedre trivsel.
Det primære ansvar for medarbejderens trivsel og engagement ligger hos lederen. Derfor kan undersøgelser, som viser, at kun 10% af den samlede arbejdsstyrke i Europa føler sig engageret i deres arbejde, koges ned til dårlig ledelse. Virksomhederne er nødt til at sikre, at de har gode ledere, som fokuserer på mere end blot vedligeholdelsesfaktorer såsom god frokostordning og massage en gang om måneden. Artikler fra Harvard Business Review angiver, at det nye sort inden for ledelse bliver, at lederne skal interessere sig for medarbejdernes privatliv. Denne artikel vækker stor undren hos Marie Kongsted, som også lige måtte tjekke datoen på artiklen en ekstra gang, inden hun læste videre. Hvis ikke det er almen viden, at det er hele mennesker, som går på arbejde og, at lederen derfor også skal interessere sig for, hvad der ikke blot sker på arbejdspladsen, men også på hjemmefronten, så undrer det ikke Marie Kongsted, at det står så skidt til med medarbejderengagementet.
Der er gode erfaringer at hente ift., hvad der kan få medarbejderne til at engagere sig i deres arbejde. Først og fremmest handler det om, at der skal opstilles klare forventninger til medarbejderen. Der skal ikke herske nogen tvivl om, hvad den enkelte skal lave og i, hvilken retning vedkommende skal løbe. Derudover er det også vigtigt, at du som leder sørger for, at den enkelte medarbejder har det rette råderum og kompetencerne til at udføre de opgaver, som din medarbejder bliver stillet. Derfor er feedback til dine medarbejdere også en vigtig del af din ledelsesopgave. Feedback giver dig som leder et billede af, hvor dine medarbejdere er og, hvor du kan støtte den enkelte bedst muligt. Og så er det vigtigt at huske, at feedback ikke er envejskommunikation. Det går begge veje.
På kurset Motivational Leadership kan du få effektive redskaber til at øge motivationen og engagementet hos dine medarbejdere. Du kan læse mere om kursets indhold i beskrivelse, som du kan hente her.
Konflikter skal håndteres og kan være ødelæggende for medarbejderengagementet og -tilfredsheden, hvis de får lov til at vokse. Hvis du som leder har fokus på at skabe et godt kollegaskab, så kan du på mange områder eliminere risikoen for, at en konflikt opstår. Marie Kongsted fortæller om flere eksempler på teams, som er så tæt knyttede, at der aldrig – eller i hvert fald sjældent – er konflikter eller kurren på tråden. Ved at have fokus på at skabe et stærkt kollegaskab, vil medarbejderne i teamet også have en større tolerance over for hinanden i pressede situationer. Så hvis der bliver vrisset lidt eller sagt noget på en hård måde, som ellers kunne være fundamentet for en konflikt, så kan et stærkt kollegaskab og et godt samarbejde gøre, at det bliver lettere at tale om, og dermed forebygges konflikter på arbejdspladsen, inden de overhovedet ser dagens lys, og medarbejderengagementet øges markant.
Hvis du kun skal have én opgave som leder, så skal din eneste ledelsesopgave være at skabe engagement og tilfredshed hos dine medarbejdere. Desværre er virkeligheden mange steder, at det er den opgave, som bliver nedprioriteret, når driften og hverdagen rammer. Men Marie Kongsted beder dig i slutningen af denne episode om at tænke over, hvor din virksomhed ville være, hvis ikke medarbejderne var der?
Det er måske indlysende for mange, at uden medarbejdere, så er der ingen virksomhed. Men dette til trods så har mange ledere stadig en mekanisk tilgang til ledelse af medarbejdere, hvor medarbejderne ses som en ressource, som til enhver tid kan udskiftes.
Din vigtigste opgave i hverdagen som leder er at være opmærksom på, hvordan dine medarbejdere har det i det daglige. Marie Kongsted giver dig i denne episode af TACK TALKS en helt konkret tjekliste til, hvordan du kan arbejde med medarbejderengagement og arbejdsglæde i det daglige.
Husk, at du ikke er noget som leder uden dit team!