Hent vores kursuskalender 2024

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Ledelse i en coronatid

Jens Dalgaard, Adm. direktør hos TACK International
3 min.
03.06.2020

Hvad har vi lært?

Mange ledere har den seneste tid været nødt til at /lederskab-tid-til-opgradering, idet de skulle operere ud fra helt nye vilkår. Det er dog, når vi bliver stillet overfor det ukendte, at vi lærer mest - både om os selv og verden omkring os. Men hvad er det så, at mange ledere har lært i denne periode? Du får her de 6 vigtigste punkter.

 

1. TILLID ER BÅDE NOGET, VI GIVER, OG NOGET VI FÅR

Tillid er fundamentet for effektive arbejdsprocesser og bidrager betydeligt til at gøre den interne kommunikation mere effektiv, hvilket resulterer i færre misforståelser og fejlfortolkninger af budskaber. Da tillid imidlertid både er noget, vi giver, og noget vi får, kan tilliden også tages fra dig igen. Du skal derfor være skarp på bl.a. din kommunikation, så dine medarbejdere fortsat og vedblivende kan have tillid til det, du siger og ikke føler, at der bliver noget fejet ind under gulvtæppet, ligesom du også må udvise tillid til dine medarbejdere.

 

2. DET BLEV MEGET TYDELIGT, HVEM DER KAN OG VIL

Dine medarbejdere har også arbejdet under nye vilkår på det seneste, og det har sikkert røbet noget om deres arbejdsrutiner. Det bliver i disse tider tydeligt, hvem af dine medarbejdere der for alvor kan og vil, hvem der hænger i svinget, og hvem der er helt kørt fast. Du kan derfor med fordel bruge denne lejlighed til skille fårene fra bukkene og belønne både indsats og indstilling, så det bliver til den nye norm for alle organisationens medarbejdere. Der kan dog være visse medarbejdere, som godt nok gerne vil, men ikke i strækkelig grad kan, og det er her din opgave at samle de pågældende medarbejdere op og give dem de nødvendige redskaber og støtte, som de har brug for, for at løfte deres præstationer.

Relaterede artikler

3. DET ER IKKE NOK AT HAVE KUNDER, DER KØBER

Mange virksomheder har forliget sig med at have kunder, der køber helt af sig selv, hvorfor de ikke tidligere har følt behov for at investere de nødvendige ressourcer i organisationens salgskompetencer og -forståelse. Det kan dog mærkes i Coronatiden, hvor kunderne holder på pengene, og ordrerne ebber ud. Så bliver det tydeligt, hvorfor hele organisationen bør både forstå og kunne salget: Siden hver medarbejder udfylder en bestemt rolle, kan de på deres egen måde skabe muligheder og bidrage til salget, som sikrer den fælles fremtid, og alle derfor bærer et ansvar for at hjælpe til med.


4. AT VÆRE VIRTUEL BLIVER EN NY NORM

De fleste har den senere tid givetvis arbejdet mere i det virtuelle univers, end de tidligere har været vant til. Det kommer for mange til at tydeliggøre, hvilke opgaver det i fremtiden vil være hensigtsmæssigt at lade forblive i det virtuelle rum, og hvilke der bør løses udenfor. Fremadrettet skal du således gøre de opgaver virtuelle, hvor det har vist sig effektivt, og du kan med fordel benytte det som et led i din grønne omstilling. Det gælder ikke mindst for mødeaktiviteter, hvor et virtuelt møde i visse tilfælde vil være at foretrække frem for at køre til den anden ende af landet.

Relaterede podcasts

5. SAMMEN ER VI STADIG BEDST

Dine medarbejdere har formentlig forskelligartede oplevelser af, hvor godt de arbejdede hjemmefra, og hvordan deres arbejdsliv formede sig, når de ikke længere havde lige så meget kontakt til deres kolleger. Under coronakrisen er vi alle til gengæld blevet bevidste om, at vi ikke kan klare os igennem krisen med solopræstationer; vi er nødt til at rykke sammen og handle som en enhed. Alle bidrager med noget vigtigt, og det er, når vi arbejder effektivt sammen og med det rette fælles fokus, at vi er allerbedst. Det kan derfor godt betale sig at investere tid i at styrke teamets relationer og knytte medarbejderne tættere sammen, så der skabes et fælles ansvar for opgaverne. Hvad enten nogle af dine medarbejdere stadig arbejder på distancen, eller alle er kommet tilbage på kontoret, så gælder det for dig om at styrke dit teams interne relationer – for eksempel ved at sætte det sociale element i fokus.


6. LEDELSE KRÆVER SIN TID

Mange ledere har på det seneste fået frigivet mere tid, som de kan bruge på deres ledelsesopgaver – og det har båret frugt. De har fundet ud af, hvad man kan skabe af resultater, når man prioriterer ledelsen af sine medarbejdere. God ledelse kræver nemlig, at du afsætter tilstrækkelig tid til selve ledelsesopgaven, og du bør derfor være bevidst om at prioritere denne over andre opgaver i din vanlige arbejdsgang. Du skal hele tiden være i stand til at forstå det enkelte individ og den pågældendes situation, og du kan samtidig ikke hvile på laurbærrene ift. din egen langsigtede udvikling. Du er nødt til have fokus på og kontinuerligt styrke dine ledelseskompetencer hele vejen igennem din karriere for at sikre dig, at dine kompetencer er tidssvarende og skarpslebne.

Disse 6 pointer er nogle af de vigtigste erfaringer, du som leder kan tage med fra Coronatiden. Vi er sikkert alle bekendt med ordsproget ”intet er så skidt, at det ikke er godt for noget”, så på trods af alle de grå hår som Coronaen har givet rundt omkring i de danske virksomheder, så har den til gengæld også tydeliggjort ting, som gør det muligt for os at blive endnu bedre til det, vi gør.

 

Læs også artiklen "Coronasikkerhed - Pas på vores virksomheder - En ledelsesopgave".

af Jens Dalgaard

Adm. direktør hos TACK 

 

Relaterede kurser

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.