Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Som leder er det naturligvis altid gavnligt at have fokus på sine ledelseskompetencer, men i krisetider bliver det endnu mere væsentligt, at du er skarp på dem, så du formår at betræde balancegangen mellem godt og dårligt lederskab. Der er behov for, at du er fremtrædende i dit lederskab, da medarbejdere kan have brug for mere støtte og viden for ikke at blive usikre på retningen, og det er således vigtigt, at du tager nogle yderligere hensyn, end du normalt gør. Du får derfor 9 gode råd til, hvad du bør være opmærksom på, når du skal lede dine medarbejdere igennem krisetider på bedst mulig vis.
I træge tider er det essentielt at opretholde medarbejdernes optimisme i dagligdagen, så de kan bevare motivationen, der er nødvendig for at skabe de resultater, som skal få jer igennem krisen. Se derfor igennem krisen og ud på den anden side, så du også får italesat tiden efter krisen overfor medarbejderne; det vil hjælpe til at overbevise dem om, at efterkrisetiden er en realitet og ikke bare forhåbninger. Din tro på fremtiden er smitsom, så få den spredt så meget som muligt.
Uenighed i ledelsen kan skabe tvivl og usikkerhed blandt medarbejderne, så det er nødvendigt, at ledelsen i krisetider gør fælles front og taler med én stemme. Når først der opstår usikkerhed hos medarbejdere, vil det have en tendens til at sprede sig i organisationen, så selvom effekten er minimal til at starte med, vil det på sigt kunne udvikle sig til at blive et reelt problem, der har en negativ påvirkning på medarbejdernes arbejdsglæde og deres motivation. Når I er enige i ledelsen og konsistente i jeres udmeldinger, forhindrer det ligeledes misforståelser i at opstå, hvilket giver en vis stabilitet til organisationen, som er altafgørende i nedgangstider.
Din kommunikation er en af de vigtigste facetter af din ledelse i krisetiden. Kommunikér gerne kortfattet og præcist, så budskaberne står krystalklart for dine medarbejdere, og hold din kommunikation oppe i den forstand, at du hele tiden fortæller det seneste nye. På den måde vil medarbejderne få en følelse af, at intet bliver skjult for dem, ligesom alle vil vide, hvad der sker i og udenfor organisationen. Desuden vil alle vide, hvad de skal gøre, og hvad der forventes af dem.
Artiklen fortsættes herunder.
Når du gentager de vigtigste af dine budskaber, vil du automatisk prioritere dem i medarbejdernes bevidsthed. Synes du, at nogle af dine budskaber er vigtigere end andre? Så få gentaget de vigtige, når du snakker med medarbejderne, så de holder sig bevidste om ledelsens prioriteringer og kan bevare deres eget fokus. Det vil give medarbejderne større ro i sindet, hvilket kan være med til at minimere antallet af fejl, der begås. Alternativt kan du vælge at give både en mundtlig og en skriftlig udmelding, hvor kun dine vigtigste budskaber går igen, så de brænder sig fast i medarbejdernes bevidsthed. Når man tager imod meget kommunikation og store mængder information, er det let at glemme noget, hvis man har mange andre ting om ørene – herunder bl.a. egne bekymringer – og her hjælper gentagelser medarbejderne med at huske de vigtigste aktuelle forhold.
Selvom du ikke kan forhindre usikkerhed blandt medarbejderne i at opstå til tider, så har du et ansvar for at mane den i jorden, når den endelig er opstået. Det gør du dels gennem din kommunikation og dels ved at give medarbejderne mulighed for at stille spørgsmål til dig, når de måtte have nogle. Det vil skabe en følelse af fællesskab og samtidig sikre, at alle er med. Det giver dig i tillæg mulighed for at identificere og adressere frygt, tvivl og usikkerhed, der har en hæmmende virkning på dine medarbejdere, så du kan få de ramte medarbejdere tilbage på sporet.
En del af det at give plads til spørgsmål er desuden, at du sørger for at være tilgængelig overfor dine medarbejdere, så de rent faktisk kan stille spørgsmålene. Vær i den forbindelse gerne hurtig til at svare på medarbejdernes forespørgsler, så de alle hurtigt kan få hjælp til og retning på deres arbejde.
Artiklen fortsættes herunder.
Usikkerhed og negativitet vil i sin vorden som regel være til at overse - det starter småt, men med fare for at vokse sig større over tid. Det er dit ansvar som leder at fange den usikkerhed og negativitet så tidligt som muligt for at undgå, at de små ting ikke bliver til uhåndterbare størrelser, der har en skadelig effekt på medarbejderne såvel som organisationen som helhed. Den unødige frygt, som ofte kan opstå på baggrund af misforståelser, skal dermed begrænses, og det gør du bedst ved at adressere negativiteten på så tidligt et stadie som muligt.
Selvom det er træge tider, og det kan gå ud over humøret hos nogle, bliver det bare endnu vigtigere at dele og fejre sine succeser. Ved at dele succeserne internt i organisationen spreder du de positive – og måske lærerige – budskaber, så alle kan drage fordel af de erfaringer, I har gjort jer på det seneste. Fejr ligeledes succeserne, så der bliver skabt nogle højdepunkter i arbejdsdagene, og medarbejderne får et mere positivt mindset, der vil gøre det nemmere for dem at se lys for enden af tunnelen. På den måde fastholder du motivationen blandt dine medarbejdere, ligesom du sikrer, at lysten til at opnå mere består.
Utvetydighed er et vigtigt kendetegn for din kommunikation i denne tid, så pas meget på brugen af humor i din kommunikation, og brug ikke ironi, da det indebærer en høj risiko for at lede til forskelligartede opfattelser af dine udsagn. Ved at udelade humor sikrer du, at ingen misforstår virkeligheden, og at alle medarbejdere vil kunne mærke – og huske – alvoren i din kommunikation, så der ikke hersker nogen tvivl om, at det er en alvorlig situation, I befinder jer i, og at der forventes en seriøs arbejdsindsats i den kommende tid. Den sidste del er selvfølgelig ikke anderledes end normalt, men det hjælper ikke desto mindre at italesætte det og hermed bevidstgøre medarbejderne om, at der fra ledelsens side ønskes en ekstra indsats.
I nedgangstider er det vigtigt at være – og dermed agere som – et forbillede for dine medarbejdere, og det indebærer bl.a., at du er mere fremtrædende i den lederrolle. Du skal være endnu skarpere end vanligt og i stand til at ”forsikre” andre om, at I kan komme igennem det sammen. Vær positiv, og husk din omverden på, at der er en fremtid efter krisen.
Læs også artiklen "Ledelse i en coronatid".