Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Når man arbejder med personligt salg, så er noget af det vigtigste den relation, man opbygger til kunden. I denne episode af podcasten TACK TALKS kan du blive klogere på, hvorfor det stadig kan betale sig at ringe ud og booke kundemøder, selvom der findes mange alternativer til traditionel mødebooking i dag.
Management Consultant hos TACK, Kenneth Ibsen, guider dig igennem den svære men helt essentielle del af det personlige salgsarbejde; at booke møde pr. telefon. Du får også svaret på, hvorfor mange sælgere har udfordringer med at gribe knoglen, og så får du opskriften på at bevare motivationen, selvom 9 ud af 10 opkald kan vise sig at ende med et rungende nej!
I dag findes der mange tekniske hjælpemidler, som sælgere kan bruge til at oprette og fastholde kontakten med deres kunder. Kontakten foregår mere digitalt i dag end for 10 år siden, og bl.a. er et fænomen som social selling blevet en etableret del af salgsverdenen. Med social selling investerer man aktivt i at opbygge en personlig relation til kunden gennem sociale medier – ofte LinkedIn. Metoden gør det muligt at nå ud til mange flere kunder på kortere tid. Men samtidig gør den det også lettere for kunden at afvise sælgeren, ligesom det gør det langt sværere for sælgeren at behandle indvendinger.
Ifølge Kenneth er der mange gode grunde til ikke blot at benytte ”den nemme vej”, når det gælder mødebooking. Når man ringer ud til en potentiel kunde, er der en anden seriøsitet over det, end hvis man blot skaber kontakt via LinkedIn. Derudover er forpligtelsen langt højere hos kunden, hvis man får mødet igennem på telefonen, frem for hvis mødebooking var foregået online eller via e-mail.
At udvælge nogle kundeemner, få ringet ud til dem og få bygget en pipeline, kræver flere ressourcer, men det er også klart det, der giver størst værdi.
Vil du styrke din evne til at booke kvalitetsmøder, så kan du på kurset Professionelt salg få effektive redskaber til at få flere møder i hus. Læs mere om kursets indhold i beskrivelsen, som du kan bestille her.
Dét, der for mange kan gøre mødebooking særligt hårdt, er de mange afvisninger. Men her er der heldigvis hjælp at hente. Når man arbejder med mødebooking pr. telefon, er det ikke kun selve salgsmødet med kunden, der bør ses som et mål. Det kan også være dét at lave en ny aftale om, at du må ringe igen.
Afvisninger vil være helt naturlige, men de behøver ikke at ses som endelige afslag. Find ud af på hvilken baggrund afvisningen sker. Er tiden ikke moden til dialog lige nu, eller er der for travlt, så aftal, at du ringer igen på et senere tidspunkt. På den måde får du vendt afvisningen til noget positivt, der kan forfølges i fremtiden.
Mange sælgere kender til de overspringshandlinger, der kan være, hvis man ikke er fortrolig med at ringe ud og booke kundemøder. Disse overspringshandlinger har ofte grobund i mangel på erfaring, viden og de rette værktøjer.
En af de vigtigste elementer at have i værktøjskassen, når det handler om mødebooking, er det rette mindset, inden man sætter sig ned for at ringe ud og have gjort et grundigt forarbejde inden. Man skal have styr på sit budget, og hvad der ligger af forventninger til én, og så nytter det ikke noget at tænke: Jeg kan ikke, jeg vil ikke, eller jeg er for fin til at booke møder selv. Erfaringer viser, at kvaliteten af salget ofte også afhænger af, om man som sælger selv er den, der har booket mødet, eller om du har fået andre, der måske ikke har samme salgsdrive, til at ringe for dig.
Lyt med i episoden, hvor du får forklaringen på, hvordan mødebooking pr. telefon – når du mestrer det, virkelig kan rykke ved salget, og du får Kenneths tips til, hvordan du bedst forbereder dig, inden du ringer ud til din første kunde.