Bevar din positive sprogbrug

Af George Aveling, TACK TMI Malaysia

I denne artikel vil jeg give dig et lille værktøj til at sørge for, at du holder dit sprog positivt. Det vil hjælpe dig til at motivere dit team og til at holde dig til positive formuleringer, selv når tingene ikke går efter dit hoved.

Prøv at forestille dig følgende situation. Det er tidligt på dagen, og dit team er blevet indkaldt til et møde med chefen, inden det egentlig arbejde begynder. I arbejder med kundeservice. Din chef træder ind i lokalet, og han ser ikke glad ud. Han nærmest råber: ”Forkontoret fik ikke kommunikeret ordentlig med vedligeholdelsesafdelingen i går morges, og den manglende kommunikation resulterede i en utilfreds kunde. Hvordan kan dette ske igen? Nu er er vi nødt til at få ordnet dette problem en gang for alle!” Han fortsætter med at snakke om, at det er for dårligt, og hvordan problemet kan fikses.

Folk kigger ned i gulvet, og al energi er tilsyneladende blevet suget ud af rummet. På det psykologiske plan er du og dit team blevet påvirket til at fokusere på det negative. I går fra mødet drænet for energi og tænker kun på at undgå at skabe flere problemer. Dette vil blive afspejlet i måden I snakker med kunderne på.

Lad os spole filmet tilbage og starte mødet forfra – denne gang med brug af det lille værktøj til positiv sprogbrug. Værktøjet er todelt. For det første skal den negative situation omdannes til en positiv udtalelse. Med andre ord fra: ”Forkontoret fik ikke kommunikeret ordentlig med vedligeholdelsesafdelingen i går morges. Hvordan kan dette ske igen? Nu er er vi nødt til at ordne dette her problem en gang for alle!” til en positiv udtalelse: ”Lad os sørge for at holde vores kunder glade ved at have god kommunikation mellem forkontoret og vedligeholdelsesafdelingen. Vi var der ikke helt i går”. I den anden del stiller du spørgsmålet, hvad I skal gøre mere af for at nå jeres mål. Dermed bliver den fulde sætning: ”Lad os sørge for at holde vores kunder glade ved at have god kommunikation mellem forkontoret og vedligeholdelsesafdelingen. Vi var der ikke helt i går. Hvad skal vi gøre mere af for at nå dette mål?”

Hvordan ville du have det, hvis din chef formulerede sig på denne måde? Dit sindelag ville skifte fra ”problem” til ”mulighed”, fra det negativt til den positivt.

Faktisk kan du med fordel også stille dig selv spørgsmålet, hvad du kan gøre mere af i andre aspekter af dit liv. Så i stedet for at spørge dig selv, hvordan I kan gøre noget ved manglen på kommunikation i jeres familie, så spørg, hvad I kan gøre mere af for at forbedre den. Eller, i stedet for at spørge dig selv, hvad du kan gøre for at undgå at misse dine deadlines, så spørg dig selv, hvad du skal gøre mere af, for at det sker.

I vores team evaluerer vi altid ved hjælp af “mere-af”-metoden. Efter vi har lavet en større event for en af vores kunder, sætter vi os altid sammen og vurderer dagen. Vi stiller os selv to spørgsmål: ”Hvad gjorde vi godt?” og ”Hvad kunne vi have gjort mere af?”. Vi stiller ikke det typiske spørgsmål ”Hvad gik galt, og hvordan sikrer vi os, at det ikke sker igen næste gang?”, da dette spørgsmål ville dræne vores energi. Vi når det samme mål – at ordne problemerne – ved at spørge os selv, hvad vi kunne have gjort mere af.

Det er simpelt, og det virker. Gør det til en del af, hvordan du kommunikerer – du vil blive mere end tilfreds med resultatet.

Læs også:
Et kommunikationstip til ledere - træd et skridt tilbage

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved