Et mindful lyttetip – Et trick til succes på arbejdet og i privatlivet

Af Edward Matti, TACK TMI UAE, USA & Canada.

Lad os lægge ud med et spørgsmål. Har du nogensinde haft en samtale, der eskalerede til en ophedet ordudveksling, der skabte splid? Det kunne for eksempel være med et familiemedlem, en kollega eller en kunde – hvem som helst, du interagerer med. Eller måske du er kommet til at sige nogle ord, du senere fortrød at have sagt, som reaktion på følelser, du ikke kunne kontrollere?

Det indrømmer jeg gerne, at jeg er kommet til før i tiden. Men nu håndterer jeg min omverden anderledes. Nu benytter jeg mig af noget, jeg kalder ”fem minutters-reglen” – et simpelt værktøj, jeg har udviklet efter at have stiftet bekendtskab med mindfulness. Jeg udviklede det efter at have indset, at jeg har mulighed for at forme, hvordan jeg selv, og andre, vil have det om fem minutter, når vi er del af en potentielt svær samtale. Værktøjet har med sikker bidraget til mit velbefindende og glæde ved livet.

En hurtig introduktion til din hjerne
Lad mig først give dig lidt baggrundsviden på, hvorfor fem minutters-reglen fungere. Der er to dele af din hjerne, du er nødt til at have en forståelse for at forstå, hvorfor reglen virker. Den første del er den følelsesmæssige del af hjernen – din amygdala, også kendt som mandelkernen. Det er denne del af din hjerne, der reagerer hurtigt, uden at tænke, eksempelvis via en kæmp- eller flygt-reaktion, når du udsættes for ”fare”. I din dagligdag opstår der ”fare”, når kommentarer eller diskussioner får din følelsesmæssige temperatur til at stige. Du er uenig, bliver irriteret, måske endda såret, af en kommentar, du hører. Når du er del af en samtale, der udløser disse reaktioner i dig, begynder din amygdala at kæmpe tilbage med ”verbale slag”. Du reagerer – med det samme – uden at tænke. Samtalen bliver ubehagelig, måske endda ophedet. Du siger ting, som du og/eller andre kommer til at fortryde. Nogle gange kan denne reaktion ødelægge relationer permanent.

Den anden del af din hjerne, du skal kende, er den rationelt tænkende del af hjernen – din præfrontale cortex. Denne del af hjernen hjælper dig ved at styre kontrollere dine impulser og følelsesmæssige reaktioner. Den præfrontale cortex hjælpe dig med at reagere på rationel vis på ”følelsesmæssige farer”, du udsættes for.

Det tager omkring seks sekunder for din rationelle hjerne at bearbejde og reagere på den ”farlige” situation. Derfor er øvelsen at reagere med din rationelle hjerne i stedet for din følelsesmæssige hjerne. Det er her, fem minutters-reglen kommer ind i billedet.

Sådan bruges fem minutters-reglen
I en af de førnævnte situationer er det første skridt er at trykke på din interne pauseknap. Dette vil sige: stop, tag en dyb indånding og ånd langsomt ud. Prøv at gøre det nu. Spørg derefter dig selv, hvor du vil være henne om fem minutter. Alt dette – pausen, den dybe indånding og spørgsmålet, hvor du vil være om fem minutter – vil tage dig omkring seks sekunder. Folk vil ikke bemærke at du gør det. Til sidst skal du tage stilling til, hvordan du vil reagere. Måske vælger du at være stille og lade den anden person tale. Du kunne også stille opfølgende spørgsmål for at forstå den anden persons synspunkt, så de føler, at du lytter til dem. Andre gange vælger du måske at være stille og gå væk.

Før i tiden har jeg selv, og andre, måttet gå væk fra en samtale, hvor jeg eller de har følt sig såret som følge af en reaktion, der var bestemt af amygdalaen. Denne følelse har til tider kunnet være i lang tid! Men nu, hvor jeg bruger fem minutters-reglen, føler jeg mig i stand til at komme igennem den samme type samtale, men stadig være et godt sted følelsesmæssigt fem minutter senere. Reglen er et glimrende værktøj til at få et følelsesmæssigt positivt arbejds- og privatliv.

Hvis du er leder, vil denne enkle regel gøre dig i stand til at påvirke og fungere som leder på mere effektiv vis. Hvis du arbejder i et team, vil reglen gøre dig i stand til at præstere bedre og mere harmonisk sammen med resten af dit team. Du kunne med fordel også lære dine medarbejdere at bruge reglen, når de snakke med ”svære” kunder.

Derudover vil reglen også hjælpe dig til at få et gladere, mere harmonisk og berigende følelsesliv med din familie og dine venner.

Brug de næste 21 dage til at gøre fem minutters-reglen til en del af din dagligdag. Øv dig i at pause, tage dybe åndedrag, stil uddybende spørgsmål og først derefter at reagere, når du har potentielt svære diskussioner med andre. Til sidst vil det sidde på din rygrad.

Når du har mestret denne proces, vil du have implementeret et af principperne bag mindfulness – mindful lytning.

Relaterede sider: Mindfulness, Coaching og Mentoring

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved