Pas på salgets 9 dårlige vaner

De dårlige vaner er sælgerens værste fjende. Vaner er svære at bryde og kan være med til at bremse egen udvikling og salg. Det er derfor altafgørende, at du som sælger jævnligt stopper op og perspektiverer på dit salgsarbejde. Er der nogle specifikke handlinger, som hæmmer dig i at komme i mål, må du sætte dem under luppen og gøre noget ved det.

Gennem TACKs mange årige arbejde med udvikling af sælgere og salgsorganisationer, har vi identificeret 9 typiske vaner hos sælgeren, som kan have en negativ indvirkning på salget.

For meget sortsyn
Selvopfyldende profetier er sælgerens værste fjende. Tror du ikke selv på ordren, får du den højest sandsynligt ikke. Tænk positivt og tro stort på dit salg.

Dårlig planlægning
Dyrk din personlige effektivitet som en sport, så du ikke spilder din tid unødigt. Lad ikke overspringshandlinger fylde i din salgstid. Sørg for at du prioriterer rigtigt og sæt mål for alt du gør.

Selvcentrering
Hold empatisk fokus på kunden. Det handler ikke om, hvad du kan, men hvad kunden har brug for. Tænk you-We-I i alt du gør.

Frygt for salget
Frygter du salget, kan det resultere i en lang rækker overspringshandlinger, som hverken fører til salg eller til øget salgslyst. Læg en klar plan for din salgstid – aktiver nye salgsopgaver og følg op på det du har – kom i gang og bliv ved.

Svag forberedelse
Pas på, at dit salgsarbejde ikke bliver en rutine – hver kunde er unik og har sine helt særlige behov. Undersøg derfor det du tror og stil spørgsmål ved det du ved, så du har et koncentreret fokus.

Idédrab
Dyrk din kreativitet i salget. Pas på, at din magelighed ikke tager over, det kan mærkes i dine løsninger – og dit salg. Sørg for hele tiden at forstå dine kunder, udfordre dig selv og sæt tid af til at sætte din kreativitet løs.

Brok og jamren
Udryd dine undskyldninger. Gør noget ved det du kan og brug ikke energi på det du ikke kan påvirke.

Passiv afslutning
Hold fast i salget og lad aldrig næste skridt være op til kunden. Det er dig der skal følge ordren til døren – sæt ikke dig selv i en situation, hvor du skal sidde og vente på den.

Selvfedme
Lad aldrig din selvtilfredshed tage over. Du kan altid blive bedre og udvikle dit salg. Husk også dem der hjælper dig – ofte er der flere med til at få salget til at ske.

Kan du genkende nogle af ovenstående vaner? Stop op, evaluér og gør noget ved dem.

Gratis dialogværktøj til sælgere og salgsledere


På baggrund af ovenstående oversigt har vi udarbejdet et gratis dialogværktøj, som kan være med til at åbne op for en dialog mellem sælger og salgsleder omkring udvikling.

Dialogværktøjet består af 2 spørgeskemaer – et til sælgeren og et til salgslederen. Ved at besvare spørgeskemaerne ærligt og sammenligne jeres resultater, får I et godt udgangspunkt for at afholde en konstruktiv og givende dialog, hvor fokus er på de områder, hvor du/din sælger har tillagt sig nogle uhensigtsmæssige vaner.

Klik på nedenstående links for at tilgå spørgeskemaerne.

Spørgeskemaet til sælgere kan tilgås HER


Mens spørgeskemaet for ledere findes HER

Andre relevante sider:
Salgskurser
Den nye salgsleder
Den erfarne salgsleder

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved