Sådan bliver du nr. 1 - radikalt bedre salg på 8 uger
Af TACKs adm. direktør, Jens Dalgaard
Salg kan med tiden nemt blive en rutine og risikoen ved rutine, er middelmådighed og fejl, hvilket der ikke er plads til i salg. Følger du nedenstående 7 elementer – En salgskur, vil du skubbe til dine vaner og styrke dit salg afgørende.
Start tidligt hver dag
Den gode plan aktiverer dagens salg, før de andre starter
Vælg et par dage om ugen, hvor du møder en time før andre og med personlige mails aktiverer dine emner, pipeline og netværk med det formål at starte en samtale, som du kan arbejde med hele dagen.
Prioriter dine kunder
Brug din tid på dem, der vil dig og har potentiale til mere
Brug en halv time hver fredag på at søge emner i din kunde portefølje, hvor du oplever et øget potentiale og lave en plan for kunderne næste uge. Du skal konstant udfordre din ABC prioritering.
Sig nej til det dårlige salg
Lad dig ikke friste af salg, der ligger for langt fra din best practice
Gør dit bedste salg til din vision for dit salg. Ligger en mulighed for langt fra din vision eller er den tidsmæssige investering for stor i forhold til et muligt resultat, så sig pænt ”Nej tak”.
Brug tid på forberedelse
Brug 20 pct. mere tid på at tænke dit møde med kunden igennem
Sæt tid af før dit møde til at huske, hvad der skete ved sidste kontakt, brug tid på at lave et scenarie for mødet inden mødet og invester tid på at forestille dig, hvad kunden tænker efter mødet.
Fjern dine tidsrøvere
Analyser din tid og hold op med det/dem, der ikke genererer resultater
Lav en tidslog for en tilfældig dag hver 14. dag, så du ved, hvad der stjæler din tid og skab et forsvar mod de eksterne tidsrøvere. Lav om på de interne tidsrøvere - pas især på dine overspringshandlinger.
Aftal altid næste skridt
Forlad aldrig din kunde uden en præcis aftale om, hvad der skal ske nu
Inden du forlader din kunde - Spørg altid til næste skridt, sæt specifik tid på opfølgning, lad ikke kunden tage teten, hold fast i momentet og vær høflig men bestemt – skab salget.
Sig tak for hjælpen
Brug dit bagland rigtigt og behandl din kollegaer med respekt
Find de ting dit bagland kan hjælpe dig og de personer, der kan bakke dig op. Sørg for det du leverer tilbage er af høj kvalitet, afstem forventninger, overhold aftaler og husk dem, der hjælper dig.
WORK SMARTER NOT HARDER