Sådan får du chefen til at lytte til dine ideer

Af Marie Kongsted, TACK International

Har du gode ideer til at udvikle forretningen, men føler du ikke altid, du bliver hørt? Du får her fem tips til, hvordan du får chefen til at spidse ører og interessere sig for dine ideer.

1. Tjek, at din ide holder vand
Før du deler din ide med chefen, bør du stille dig selv et par spørgsmål for at tjekke, om din ide egentlig er så god, som du selv synes. Hvor høj er risikoen ved at implementere den? Hvor meget tid skal der bruges på at bringe den til live? Hvad er "drømmeresultatet”? Er din ide realistisk? Hvilken og hvor stor værdi bringer din ide til forretningen? Har du ikke svar på disse spørgsmål, bør du finde dem, inden du går videre.

2. Sørg for at have den rigtige timing

Din chef har højst sandsynligt travlt og mange andre prioriteter, som han/hun skal balancere. Derfor er det vigtigt at vælge et tidspunkt, hvor du føler, at din chef vil være mest modtagelig og har bedst tid. Mandag morgen efter en ferie er måske ikke så velvalgt - vælg et tidspunkt, hvor du fornemmer, at der ikke er helt så meget på programmet. Alternativt kan du spørge, om der er et tidspunkt, hvor din chef har tid til at høre din ide. Så er tiden afsat, og din chef kender agendaen.

3. Tilpas din kommunikation
Vi motiveres alle af forskellige faktorer, så tilpas din idepræsentation til din chefs temperament og personlighed. Her kan du fx bruge DiSC–modellen til at forstå, hvordan du bedst trænger igennem til ham eller hende. En personlighed med en dominant personlighed vil have din ide præsenteret kortfattet med fokus på slutresultater. En personlighed, der fokuserer mere på det sociale, vil have dig til at belyse, hvordan din ide vil få ham/hende eller afdelingen til at fremstå endnu bedre i den givne sammenhæng. En detaljeorienteret type når du bedst ved at fremvise data, grafer og research til at understøtte din ide. Til sidst vil en empatisk personlighed bedst kunne nås, hvis du giver vedkommende informationer, som ville hjælpe ham eller hende med at gøre de implicerede (ex. kunden eller medarbejdere) gladere.

4. Hav argumenterne i orden

Medbring eksempler på, hvordan din ide er blevet implementeret i andre firmaer eller i andre situationer. Det er din chefs ansvar at sikre, at ressourcerne bliver brugt korrekt og dermed at vurdere tidsforbrug på og udbytte af opgaven. Kan du finde eksempler på best practice fra lignende forløb, er de gode at have med. På denne måde viser du også, at du ikke blot har spildt din tid på en fiks ide, men at ideen rent faktisk er realistisk, og at du har tænkt scenariet til ende.

5. Tag arbejdshandskerne på
Vær villig til selv at gå i spidsen og arbejde med din ide. Din chef kan ikke bruge en god ide til noget, hvis der ikke er villige ressourcer til at sætte den i værk. Hvis din ide skal se dagens lys, skal nogen tage de indledende skridt. Du kan evt. foreslå din chef, at dette gøres i samarbejde med ham eller hende for at sikre opbakning og fremdrift.

Alle virksomheder har brug for medarbejdere, der bidrager med innovative tanker og ideer, der sikrer udviklingen af forretningen.

God arbejdslyst!

Relevante sider:
Artikel: Er du den perfekte medarbejder?
Kursus: Personlig effektivitet

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved